|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | PELİN CALPBİNİCİ (pelince@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
AYNUR KIZILIRMAK, PELİN CALPBİNİCİ, NUR ŞİFA YAVUZ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders öğrenciye Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinin rollerini kavratarak, kadını etik değerlerle ailesi ve yaşadığı toplum içerisinde bir bütün olarak ele alıp; fiziksel, psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, geliştirilmesi, sağlığı etkileyen olumsuz durumlarda sağlığın yeniden optimal düzeyde kazandırılması ve kadının kendi sağlık bakım sorumluluğunu üstlenmesine yönelik gerekli olan Doğum-Kadın Sağlığı ve Hemşireliğinin teori ve uygulamasını öğretir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinin önemini açıklayabilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Kadın Sağlığı ile ilgili etik sorunlara örnek verebilir. |
PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Kadın sağlığı ve hastalıkları ile ilgili yeni gelişmeleri açıklayabilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Türkiye’deki ve dünyadaki kadına sağlanan sağlık hizmetlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-5 | Bütüncül olarak sağlık bakımını uygulayabilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-8 PÇ. 8. Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenleyip karar verme süreçlerinde yer alabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-6 | Kadının gelişimsel dönemlerine özgü sağlık problemlerini açıklayabilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-7 | Yenidoğana bakım verebilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-8 | Kadının sağlık sorunlarının çözümlenmesinde kadına ve topluma danışmanlık yapar |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-9 | Kadın sağlığı ile ilgili konularda sağlık eğitimi yapabilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme. PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-10 | Ekip işbirliği ile çalışabilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kadının sağlığı ve kadın sağlığı hemşiresinin rolü, hemşirelik bakım süreci, dünyada ve Türkiye'de kadın sağlığı sorunları, kadına özgü hastalıklar ve hemşirelik bakımını içerir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kadın sağlığı ve kadın sağlığı hemşireliğinin önemi, Kadın sağlığında bazı temel kavramlar, üreme organlarının ve memenin anatomisi ve fizyolojisi | Anlatma, tartışma |
2 | Kadın yaşamının evreleri, insan embriyolojisine giriş, genetik ve genetik danışmanlık | Anlatma, tartışma |
3 | Gebeliğin ve gebelikte annenin fizyolojisi | Anlatma, tartışma |
4 | Prenatal bakım, gebelikte beslenme, gebeliğin fizyolojik ve kültürel yanları | Anlatma, tartışma, demonstrasyon |
5 | Gebelikte problemler ve fetus sağlığının değerlendirilmesi | Anlatma, tartışma, demonstrasyon |
6 | Obstetrik hastalıklar ve yüksek riskli gebeliklerde hemşirelik bakımı | Anlatma, tartışma |
7 | Doğumda riskli durumlar, yenidoğanın fizyolojisi ve yenidoğan bakımı | Anlatma, tartışma, demonstrasyon |
8 | Ara Sınav | |
9 | Postpartum bakım, postpartum periyoda adaptasyon ve değerlendirme | Anlatma, tartışma |
10 | Postpartum periyotta riskli durumlar ve emzirmenin fizyolojisi | Anlatma, tartışma, demonstrasyon |
11 | Aile planlaması | Anlatma, tartışma |
12 | Jinekolojik muayene, Jinekolojik hastalık belirtileri, Jinekolojik Testler ve hemşirenin rolü | Anlatma, tartışma, demonstrasyon |
13 | Sık görülen Kadın sağlığı problemleri | Anlatma, tartışma, |
14 | Genitoüriner sistem ve meme kanserleri | Anlatma, tartışma |
15 | Jinekolojik tanı, tedavi yöntemleri ve hemşirelik bakımı | Anlatma, tartışma, demonstrasyon |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | TAŞKIN, L. (2019). Doğum ve kadın sağlığı hemşireliği. Akademisyen Kitabevi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 18 | 14 | 252 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 390 |