Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SEMRA ve VEFA KÜÇÜK SAGLIK Y.O. / HEM302 - HEMŞİRELİK

Kodu: HEM302 Adı: ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ Teorik+Uygulama: 6+12 AKTS: 13
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü HEMŞİRELİK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BAHRİYE KAPLAN (bkaplan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
BAHRİYE KAPLAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilerin dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığı sorunlarını saptamada, bu sorunlara çözüm önerileri sunmada, 0-18 yaş çocukların büyüme gelişme sürecini ve bunları etkileyen etmenleri belirlemede, pediatride çok önemli yer tutan primer hemşirelik ve aile merkezli bakım kavramını ve hemşirelik sürecini uygulamalarına aktarmada, çocukların tüm sağlıktan sapma durumlarını tanımlamada bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Pediatrinin kapsamını, Pediatri hemşiresinin rollerini çocuğun her türlü sağlıktan sapma durumlarını açıklayabilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Türkiye’de ve dünyadaki çocuk sağlığı sorunlarını saptayabilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-3 Yüksek riskli ebeveyn ve yüksek riskli çocukları tanıyabilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme.
PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-4 0-18 yaş grubunun normal büyüme ve gelişme sürecini açıklayabilir. PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-5 Çocukları gelişim kuramcılarına göre değerlendirebilir. PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-6 Hastaneye yatan çocuk ve ailesinin gereksinimlerini belirleyebilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-7 Sistemlere göre çocukların sağlık sorunlarını tanımlayabilir. PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme.
PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-8 Çocuk sağlığı sorunlarının çözümünde ebeveynlere danışmanlık verebilir. PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme.
PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-8 PÇ. 8. Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenleyip karar verme süreçlerinde yer alabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-9 Çocuklarla iletişim ve teröpatik oyun becerileri geliştirebilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme.
PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-10 Çocuk hakları konusunda farkındalık, toplumda çocuk haklarını korumaya yönelik planlama ve uygulama yapabilme becerisine kazanabilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme.
PÇ-5 PÇ. 5. Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olabilme.
PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme.
PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-11 Yüksek riskli ebeveyn ve yüksek riskli çocuklara uygun hemşirelik bakımı uygulayabilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme.
PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme.
PÇ-5 PÇ. 5. Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olabilme.
PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme.
PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çocuk Sağlığı Sorunları ve Pediatri Hemşiresinin Rolü, Çocukların Bakımında Hemşirelik Süreci ve Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığı sorunları ile çocuklarda görülebilen sistemlere özgü hastalıklar ve hemşirelik bakımı
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Çocuk Sağlığı Sorunları ve Pediatri Hemşiresinin Rolü, Çocukların Bakımında Hemşirelik Süreci, Düz anlatım, soru-cevap tartışmalı ders,
2 Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığı sorunları, çözüm önerileri, Çocuk istismarı ve ihmali, Yüksek riskli çocuklar ve bakımı, Düz anlatım, soru-cevap tartışmalı ders, örnek vaka çalışması
3 Gelişim kuramcılarına (Freud, Erickson, Piaget, Kohlberg) göre çocuğun değerlendirilmesi, 0-18 yaş büyüme ve gelişme, Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Grup Çalışması
4 Hastaneye Yatmanın Çocuk ve Aile Üzerindeki Etkileri, Kronik - Ölümcül Hastalığı Olan Çocuk, Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Grup Çalışması, Klinik / saha çalışması
5 Fiziksel Gelişim Bozukluğu ile Doğan Çocuk ve Hemşirelik Yaklaşımı, Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Grup Çalışması, Klinik / saha çalışması
6 Pediatride ilaç uygulamaları, Aşılar, Pediatride Sıvı Elektrolit ve Asit-Baz Dengesi, Dengesizlikleri ve Hemşirelik Bakımı, Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Maket üzerinde demonstrasyon, Grup Çalışması, Klinik / saha çalışması
7 Çocuklarla İletişim, Pediatride Etik ve Yasal Sorunlar, Düz anlatım, örnek vaka üzerinde soru-cevap tartışmalı ders, Klinik / saha uygulama
8 Ara Sınav
9 Normal Yenidoğan ve Hemşirelik Bakımı, Yüksek Riskli Yenidoğan ve Hemşirelik Bakımı, Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Maket üzerinde Gösterim, Grup Çalışması, Vaka tartışması, Klinik / saha çalışması
10 Solunum Sistemi Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Gösterim, Grup Çalışması, Vaka tartışması,Klinik / saha çalışması
11 Hematolojik Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Onkolojik Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Gösterim, Grup Çalışması, Vaka tartışması,Klinik / saha çalışması
12 Nörolojik Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Gösterim, Grup Çalışması,Vaka tartışması, Klinik / saha çalışması
13 Endokrin Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Gösterim, Grup Çalışması, Vaka tartışması, Klinik / saha çalışması
14 Gastrointestinal Sistem Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Üriner Sistem Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Gösterim, Grup Çalışması, Vaka tartışması, Klinik / saha çalışması
15 Kas İskelet Sistemi Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı Tartışmalı ders, Özel Destek/Yapısal Örnekler, Gösterim, Grup Çalışması, Vaka tartışması, Klinik / saha çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt 1-Cilt 2, 10. ve 9. Baskı , Sistem Ofset Basımevi, Ankara, 2011
2 Neyzi O, Ertuğrul T. Pediatri Cilt 1- Cilt 2, Nobel Tıp Kitapevleri 2002
3 Yiğit R. Çocukluk Dönemlerinde Büyüme ve Gelişme, Sistem Ofset, Ankara 2009
4 Santrock J. Child Development. Tenth Edition McGraw-Hill America 2004
5 Coşkun T, Yurdakök M, Özalp İ. Çocuklarda Enteral ve Parentaral Beslenme. Sistem Ofset Ankara 1997
6 Behrman R, Klıegman R. Nelson Essentials of Pediatrics. Çeviri:Tuzcu S. Çeviri Ed: Tuzcu M Tavaslı Matbaacılık 2003
7 Dağoğlu T, Görak G. Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. Nobel Tıp Kitabevleri 2008
8 Köksal G, Gökmen H. Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi. Hatipoğlu Yayınları 2000
9 Doğruyol H. Çocuklarda Parenteral Beslenme. Nobel Tıp Kitabevi
10 Yörükoğlu A. Çocuk Ruh Sağlığı. Özgür Yayınları 2004
11 Yavuzer H. Okul Çağı Çocuğu. Remzi Kitabevi 2004
12 Yavuzer H. Çocuk ve Suç. Remzi Kitabevi 2001
13 Senemoğlu N., Gelişim, Öğrenme ve Öğretim, 17. Baskı, Pegem Akademi, Ankara, 2010.
14 Cüceloğlu D., Yetişkin Çocuklar, 22. Basım, Remzi Kitabevi, 2002.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Dersle ilgili maket ve broşürler Yazı tahtası, Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav 10 1 10
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor 12 1 14
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 3 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 18 14 252
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 12 84
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 15 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 1 2
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 1 6
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 12 1 12
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 390