|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMİNE ÇERİBAŞ (emineceribas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı; öğrenciye, hemşirelik hizmetinin sunulduğu her ortamda güvenli, kanıta dayalı ve kaliteli bakım hizmeti sunmasını sağlayacak, yönetim ve hemşirelik yönetiminin temel kavram, kuram, yasal ve etik ilkeleri ışığında, değişen gereksinimleri dikkate alarak hemşirelik hizmetlerini yönetmeye ve önderlik etmeye ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Hemşirelik yönetimine ilişkin temel kavramları tanımlayabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. |
|
DÖÇ-2 | Hemşirelik hizmetleri organizasyon yapılarını, organizasyon ilkeleri doğrultusunda yorumlayabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme. PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. PÇ-10 PÇ.10. Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri inceleyebilme. |
|
DÖÇ-3 | Hemşirelik hizmetleri personelinin etkin şekilde yönetilmesi esaslarını tartışabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. |
|
DÖÇ-4 | Yönetime yardımcı teknikleri kullanabilir |
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme. PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. PÇ-8 PÇ. 8. Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenleyip karar verme süreçlerinde yer alabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. |
|
DÖÇ-5 | Yönetsel sorunlarda bilimsel sorun çözme yöntemlerini kullanabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. PÇ-8 PÇ. 8. Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenleyip karar verme süreçlerinde yer alabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-10 PÇ.10. Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri inceleyebilme. PÇ-11 PÇ. 11. Kişisel ve mesleki gelişimini destekleyecek sosyal, sanatsal, bilimsel ve sportif faaliyetlere katılabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders; yönetim ve hemşirelik hizmetleri yönetimi ile ilgili temel kavram ve kuramları doğrultusunda bakım personeline liderlik yapabilmek için gerekli olan bilgi ve becerileri içerir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin tanıtımı, Hemşirelikte Yönetime Giriş | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Sağlık Bakım Sistemleri, Sağlık Politikaları ve Hemşirelik | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma, Beyin fırtınası |
3 | Hemşirelik Hizmetleri Yönetim Süreci | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma, Beyin fırtınası |
4 | Yönetim Teorileri ve Organizasyon İlkeleri | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Değişimin Yönetimi | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma, Beyin fırtınası, Örnek Olay |
6 | Kalite Yönetimi | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma, Beyin fırtınası |
7 | Hemşirelikte Problem Çözme ve Karar Verme | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma, Beyin fırtınası, Örnek Olay Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çatışma Yönetimi, Zaman Yönetimi, Örgütsel İletişim | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | İnsan Kaynakları Yönetimi | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma, Örnek olay |
11 | Hemşire İnsangücü Planlaması (Bakım Ünitesinin Yönetimi) | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma, Beyin fırtınası, Grup çalışması, Örnek olay, Doküman inceleme |
12 | Hemşirelik Bakımı Sunum Sistemleri, Kariyer Yönetimi | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma, Rol yapma, Doküman inceleme |
13 | Hemşirelik ve Liderlik | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma, Hikayeler/Öyküler |
14 | Ekip Çalışması, Motivasyon | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma, Rol yapma, Oyun |
15 | Yönetim Etiği | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma, Vaka tartışması, Örnek olay |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Tatar Baykal, Ü., Ercan Türkmen, E. (Ed.). (2022). Hemşirelikte Yönetim. İstanbul:Akademi Basın | |
2 | Tatar Baykal, Ü., Ercan Türkmen, E. (Ed.). (2014). Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi. İstanbul:Akademi Basın | |
3 | Marquis, B.L. ve Huston, C.J. (2018). Hemşirelikte Liderlik Rolleri ve Yönetim İşlevleri (Çev. A. N. Bahçecik, H. Öztürk), İstanbul: Nobel tıp Kitabevi. (Orijinal yayın tarihi, 2015) | |
4 | Ekici, D. (2013). Sağlık Bakım Hizmetinin Yönetimi. Ankara: Sim Matbaası. | |
5 | Rowland, H., Rowland, B. (1997). Nursing Administarion Handbook. Fourth Edition. An Apsen Publication. | |
6 | Sullivan, E.J., Decker, P.J. (2009). Efective Leadership and Management in Nursing. Seventh Edition in İnternational. USA | |
7 | Velioğlu, P., Oktay, S. (1993). Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı. İstanbul: Vehbi Koç Vakfı Yay. | |
8 | Uyer, G. (2000). Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı. İstanbul: Vehbi Koç Vakfı Yay. | |
9 | Koçel, T. (2016). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Basım. | |
10 | Kavuncubaşı, Ş., Yıldırım, S. (2011)Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Ankara:Siyasal Kitabevi. | |
11 | Sözen, C. 2003. Hemşirelikte Yönetim. Ankara:Palme Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon, yazı tahtası |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 12 | 24 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |