|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMİNE ÇERİBAŞ (emineceribas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
EMİNE ÇERİBAŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Hemşire ve hastaya ilişkin riskleri belirleyerek önlenmek; hemşire ve hasta güvenliğinin sağlanmasına ilişkin bilgi, tutum ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Çalışan güvenliği ile ilgili temel kavramları bilir. |
PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. PÇ-8 PÇ. 8. Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenleyip karar verme süreçlerinde yer alabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Çalışan ve hasta güvenliği başlıklarında riskleri değerlendirebilir ve önlemler alabilir. |
PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Hemşire/ hasta güvenliği kavramı, Çalışan ve hasta güvenliğinin sağlanmasına dair yönetmelik, Tıbbi hatalarda mesleki ve yasal sorumluluklar, Tıbbi hatalar ve nedenleri, Tıbbi hataların bildirimi ve yönetimi, Hasta güvenliğini sağlamada etkin iletişim, Kısıtlamalara/ilaç/kan ve ürünleri transfüzyonlarına bağlı hataların önlenmesi, Özellikli birimlerde hasta güvenliği, Güvenli cerrahi, Düşmelerin/Enfeksiyonların önlenmesi, Hasta güvenliğinde olay bildirimleri ve analiz teknikleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş, dersin ve yararlanılan kaynakların tanıtımı. Hemşire/ hasta güvenliği kavramının tanımı ve gelişmesi. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma |
2 | Tıbbi hatalar ve nedenleri Tıbbi hatalarda mesleki ve yasal sorumluluklar | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntemi |
3 | Hasta güvenliğini sağlamada etkin iletişim | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntemi |
4 | Risk yönetiminde hasta güvenliği | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntem |
5 | Hasta kimliğinin doğrulanması | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntem |
6 | İlaç hatalarının önlenmesi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntem |
7 | Ara sınav (12-18 Nisan 2023) Resmi Tatil (20 Nisan 2023) | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kan ve kan ürünleri transfüzyon hatalarının önlenmesi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntem |
10 | Düşmelerin önlenmesi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntem |
11 | Enfeksiyonların önlenmesi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntem |
12 | Güvenli cerrahi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntem |
13 | Özellikli birimlerde hasta güvenliği | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntem |
14 | Özellikli birimlerde hasta güvenliği | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Örnek Olay Yöntem |
15 | Hasta güvenliğinde olay bildirimleri ve analiz teknikleri | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Örnek Olay Yöntem |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Alcan, Z. Eren Tekin, D. ve Özbucak Civil, S. (2012). Hasta Güvenliği: Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Ankara: Nobel Yayınları. | |
2 | Öztürk, H. ve Kahraman, İ. (Ed). (2016) Hemşirelik Öğrencileri İçin Tıbbi Hatalar ve Hasta Güvenliği Rehberi, İstanbul:İstanbul Tıp Kitabevleri, 1. Baskı. | |
3 | Polat, O. (2015).Tıbbi Uygulama Hataları. Ankara:Seçkin, 2. Baskı. | |
4 | Sur, H. (2008). Hasta Güvenliği Yaklaşımları. İstanbul: Medipolitan Eğitim ve Sağlık Vakfı Yayınları. | |
5 | Füsun Sayek TTB. (2011). Hasta Güvenliği: Türkiye ve Dünya. TTB Raporları/Kitapları. Ankara: Türk Tabipler Birliği. | |
6 | Hasta Ve Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Yönetmelik. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110406-3.htm | |
7 | Joint Commission International (http://www.jointcommissioninternational.org/) | |
8 | Patient Safety: Making Helath Care Safer. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/255507/WHO-HIS-SDS-2017.11-eng.pdf?sequence=1 | |
9 | WHO (World Health Organization) (http://www.who.int). | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon, bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | 3-15 | 2 | 20 |
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 1 | 2 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 92 |