Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU / YBP 101 - YAŞLI BAKIMI

Kodu: YBP 101 Adı: YAŞLI HİZMETLERİ ALANINA GİRİŞ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü YAŞLI BAKIMI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ABDURRAHİM YALÇIN (a.yalcin@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Yaşlıyı tanıma ve yaşlılıkla ilgili temel kavramları, dünyada ve ülkemizde yaşlıların mevcut durumu hakkında bilgi kazandırmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Yaşlılık ile ilgili temel tanımları ve yaşlılığı etkileyen faktörleri açıklayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Sağlıklı ve aktif yaşlanma için gerekli bilgileri tanımlayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Yaşlı sağlığı sorunlarını saptayabilir. PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-15 Yaşlı bireye verilen bakımının kalitesini ve sonuçlarını sağlık ekibi üyeleri ile değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Yaşlı sağlığı sorunlarına çözüm önerisi getirebilir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar.
PÇ-14 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Yaşlılık ve yaşlı birey ile ilgili temel kavramlar, ülkemizde ve dünyadaki yaşlı sağlığı sorunları ve çözüm önerileri konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Yaşlılığın tanımı ve yaşlılık biliminin tarihçesi Sunum, Tartışma
2 Yaşlılıkta ortaya çıkan değişiklikler ve yaşlılığın evreleri Sunum, Tartışma
3 Yaşlılığı etkileyen faktörler Sunum, Tartışma
4 Yaşlılık bilimi- Gerontoloji Sunum, Tartışma
5 Yaşlı bakım teknikerlerinin görev ve sorumlulukları Sunum, Tartışma
6 Yaşlılık sorunları yaşlı bireyin genel bakımı Sunum, Tartışma
7 Yaşlı bireyin değerlendirilmesi Sunum, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Yaşlılık ve etik konular Sunum, Tartışma
10 Yaşlıda temel bakım uygulama kuralları Sunum, Tartışma
11 Yaşlıda enfeksiyon yönetimi Sunum, Tartışma
12 Evde yaşlı bakımı Sunum, Vaka Çalışması
13 Dünyada yaşlıların durumu Sunum, Tartışma
14 Türkiye'de yaşlıların durumu I Vaka Çalışması
15 Türkiye'de yaşlıların durumu II Sunum, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kurtkapan, H. (2018) Kentte Yaşlılık ve Yerel Yönetim Uygulamaları, Ankara: Nobel
2 Ceylan, H., Kurtkapan, H. ve Turan B. (2015) Literatür: Türkiye’de Yaşlıların Yaşam Durumları, (Eds.) Şentürk, M. ve Ceylan, H. İstanbul’da Yaşlanmak İstanbul’da Yaşlıların Mevcut Durumu Araştırması, Açılım Kitap: İstanbul
3 Özmete, E. ve Tok Özen, A. (2018) Yaşlı Bakım Elemanı Yetiştirme ve Geliştirme, Hedef: Ankara. Özmete, E., (2018) Yaşlı Bakım Ilke ve Uygulamaları-2, Hedef CS Basın Yayın: Ankara.
4 Özmete, E., (2018) Yaşlı Bakım Ilke ve Uygulamaları-2, Hedef CS Basın Yayın: Ankara.
5 Tunçay, G. Y. ve Özaras Öz, G. (2018) Yaşlı Bakımında Etik Sorunlar ve Meslek Etiği, (Eds.) Özmete, E. ve Tok Özen, A. Yaşlı Bakım Elemanı Yetiştirme ve Geliştirme, Hedef: Ankara.
6 Tufan, İ. ve Durak, M. (2017) Gerontoloji, Kapsam, Disiplinlerarası İşbirliği, Ekonomi, Politika, (1. Cilt) Nobel: Ankara.
7 Tuna, M. ve Tenlik, Ö. (2017) Türkiye’de ve Dünya’da Yaşlanma, (Eds.) Tufan, İ. ve Durak, M. (2017) Gerontoloji, Kapsam, Disiplinlerarası İşbirliği, Ekonomi, Politika, (1. Cilt) Nobel: Ankara.
8 Tufan, İ. (2007). Birinci Türkiye Yaşlılık Raporu, Gero Yayın Evi: Antalya.
9 Kalınkara, V. (2011) Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi, Nobel: Ankara.
10 Kutsal Y. G. (2007), Temel Geriatri, 1. Baskı, Güneş Kitabevi: Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, projeksiyon cihazı, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 4 8
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 2 4
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 4 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60