|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ABDURRAHİM YALÇIN (a.yalcin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Yaşlıyı tanıma ve yaşlılıkla ilgili temel kavramları, dünyada ve ülkemizde yaşlıların mevcut durumu hakkında bilgi kazandırmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yaşlılık ile ilgili temel tanımları ve yaşlılığı etkileyen faktörleri açıklayabilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Sağlıklı ve aktif yaşlanma için gerekli bilgileri tanımlayabilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Yaşlı sağlığı sorunlarını saptayabilir. |
PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-15 Yaşlı bireye verilen bakımının kalitesini ve sonuçlarını sağlık ekibi üyeleri ile değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Yaşlı sağlığı sorunlarına çözüm önerisi getirebilir. |
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. PÇ-14 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Yaşlılık ve yaşlı birey ile ilgili temel kavramlar, ülkemizde ve dünyadaki yaşlı sağlığı sorunları ve çözüm önerileri konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Yaşlılığın tanımı ve yaşlılık biliminin tarihçesi | Sunum, Tartışma |
2 | Yaşlılıkta ortaya çıkan değişiklikler ve yaşlılığın evreleri | Sunum, Tartışma |
3 | Yaşlılığı etkileyen faktörler | Sunum, Tartışma |
4 | Yaşlılık bilimi- Gerontoloji | Sunum, Tartışma |
5 | Yaşlı bakım teknikerlerinin görev ve sorumlulukları | Sunum, Tartışma |
6 | Yaşlılık sorunları yaşlı bireyin genel bakımı | Sunum, Tartışma |
7 | Yaşlı bireyin değerlendirilmesi | Sunum, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yaşlılık ve etik konular | Sunum, Tartışma |
10 | Yaşlıda temel bakım uygulama kuralları | Sunum, Tartışma |
11 | Yaşlıda enfeksiyon yönetimi | Sunum, Tartışma |
12 | Evde yaşlı bakımı | Sunum, Vaka Çalışması |
13 | Dünyada yaşlıların durumu | Sunum, Tartışma |
14 | Türkiye'de yaşlıların durumu I | Vaka Çalışması |
15 | Türkiye'de yaşlıların durumu II | Sunum, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Kurtkapan, H. (2018) Kentte Yaşlılık ve Yerel Yönetim Uygulamaları, Ankara: Nobel | |
2 | Ceylan, H., Kurtkapan, H. ve Turan B. (2015) Literatür: Türkiye’de Yaşlıların Yaşam Durumları, (Eds.) Şentürk, M. ve Ceylan, H. İstanbul’da Yaşlanmak İstanbul’da Yaşlıların Mevcut Durumu Araştırması, Açılım Kitap: İstanbul | |
3 | Özmete, E. ve Tok Özen, A. (2018) Yaşlı Bakım Elemanı Yetiştirme ve Geliştirme, Hedef: Ankara. Özmete, E., (2018) Yaşlı Bakım Ilke ve Uygulamaları-2, Hedef CS Basın Yayın: Ankara. | |
4 | Özmete, E., (2018) Yaşlı Bakım Ilke ve Uygulamaları-2, Hedef CS Basın Yayın: Ankara. | |
5 | Tunçay, G. Y. ve Özaras Öz, G. (2018) Yaşlı Bakımında Etik Sorunlar ve Meslek Etiği, (Eds.) Özmete, E. ve Tok Özen, A. Yaşlı Bakım Elemanı Yetiştirme ve Geliştirme, Hedef: Ankara. | |
6 | Tufan, İ. ve Durak, M. (2017) Gerontoloji, Kapsam, Disiplinlerarası İşbirliği, Ekonomi, Politika, (1. Cilt) Nobel: Ankara. | |
7 | Tuna, M. ve Tenlik, Ö. (2017) Türkiye’de ve Dünya’da Yaşlanma, (Eds.) Tufan, İ. ve Durak, M. (2017) Gerontoloji, Kapsam, Disiplinlerarası İşbirliği, Ekonomi, Politika, (1. Cilt) Nobel: Ankara. | |
8 | Tufan, İ. (2007). Birinci Türkiye Yaşlılık Raporu, Gero Yayın Evi: Antalya. | |
9 | Kalınkara, V. (2011) Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi, Nobel: Ankara. | |
10 | Kutsal Y. G. (2007), Temel Geriatri, 1. Baskı, Güneş Kitabevi: Ankara. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, projeksiyon cihazı, bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 4 | 8 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 2 | 4 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |