|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ÖZLEM BOZKURT (ozlembozkurt@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
KEVSER ÇAĞLA GURLAŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders, öğrencinin anatomik oluşumların yapılarını,yerleşimlerini, komşuluklarını sistematik ve topografik olarak incelemesini ve değerlendirebilmesini hedefler |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Hareket sistemini (kemik, eklem, kas) oluşturan yapıları tanımlayabilir |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. |
|
DÖÇ-2 | Solunum sisteminde görev alan organları tanımlayabilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. |
|
DÖÇ-3 | Kan dolaşımını gerçekleştiren kalp ve önemli damarları tanımlayabilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. |
|
DÖÇ-4 | Sindirim yollarını ve sindirime yardımcı organları fonksiyonlarıyla birlikte tanımlayabilir |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. |
|
DÖÇ-5 | Üriner organları ve üriner yolları tanımlayabilir |
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-6 •Mesleği ve yaşlı bakımı ile ilgili etik değerleri bilir ve bu değerleri gözeterek çözüm önerilerini geliştirir. |
|
DÖÇ-6 | Kadın ve erkek genital sistemleri tanımlayabilir. |
PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. |
|
DÖÇ-7 | İnsan vücudundaki hormonları tanımlayabilir |
PÇ-11 •Yaşlı bireyin ve ailesinin sağlık hizmetlerine ulaşmasında yardımcı olur. PÇ-12 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak aileyi, toplumu ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. PÇ-13 •Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde proje ve etkinliklere katkı verir. |
|
DÖÇ-8 | Merkezi sinir sistemi ve periferik sinir sistemini tanımlayabilir |
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | ANATOMİ GİRİŞ (2saat) Anatomi çeşitleri, Tasarılı düzlemler ve eksenler, Hücreler, Dokular, Organlar ve Sistemler İnsan vücudunun anatomik bölümleri ve bölgeleri | konu anlatımı, soru cevap, kavram haritası |
2 | İSKELET SİSTEMİ (2 saat) Kemik çeşitleri, kemiğin fonksiyonları, kemik doku Üst taraf kemikleri, alt taraf kemikleri Omurga, kaburgalar, sternum Kafatası kemikleri (Neurocranium) | konu anlatımı, tartışma, grup çalışması, uygulamalı örnekler |
3 | İSKELET SİSTEMİ (2 saat) Kemik çeşitleri, kemiğin fonksiyonları, kemik doku Üst taraf kemikleri, alt taraf kemikleri Omurga, kaburgalar, sternum Kafatası kemikleri (Neurocranium) | konu anlatımı, soru cevap, tartışma, grup çalışması |
4 | EKLEM SİSTEMİ.(2 saat) Genel eklem bilgisi Üst taraf eklemleri Alt taraf eklemleri Baş, boyun ve omurga eklemleri | konu anlatımı, soru cevap, tartışma, grup çalışması, uygulamalı örnekler |
5 | KAS SİSTEMİ (2 saat) Baş boyun kasları, Gövde kasları Üst taraf kasları Alt taraf kasları | konu anlatımı, soru cevap, tartışma, grup çalışması, uygulamalı örnekler |
6 | SOLUNUM SİSTEMİ (2 saat) Burun, Paranazal sinüsler, Farinks, larinks Trachea, bronchia Akciğer Solunum sisteminin klinik özellikleri | konu anlatımı, soru cevap, tartışma, grup çalışması, uygulamalı örnekler |
7 | SOLUNUM SİSTEMİ (2 saat) Burun, Paranazal sinüsler, Farinks, larinks Trachea, bronchia Akciğer Solunum sisteminin klinik özellikleri | konu anlatımı, soru cevap, tartışma, grup çalışması, uygulamalı örnekler |
8 | Ara Sınav | |
9 | DOLAŞIM SİSTEMİ (2saat) Kalp, Aorta Baş ve boyun venleri Üst taraf venleri, alt taraf venleri Göğüs ve karın venleri Lenfatik sistem | konu anlatımı, soru cevap, tartışma, grup çalışması, uygulamalı örnekler |
10 | SİNDİRİM SİSTEMİ (2saat) Ağız,farinks Özafagus,gaster Duodenum,jejenum, İleum,colon (ince ve kalın bağırsaklar) Sindirim kanalının eklenti organları (karaciğer, pankreas, periton) | konu anlatımı, soru cevap, tartışma, grup çalışması, uygulamalı örnekler |
11 | ÜROGENİTAL SİSTEM (2 saat) Böbrekler Üreter, mesane, ürethra Kadın iç genital organları, Kadın dış genital organları Erkek iç genital organları Erkek dış genital organları | konu anlatımı, soru cevap, tartışma, grup çalışması, uygulamalı örnekler |
12 | ÜROGENİTAL SİSTEM (2 saat) Böbrekler Üreter, mesane, ürethra Kadın iç genital organları, Kadın dış genital organları Erkek iç genital organları Erkek dış genital organları | konu anlatımı, soru cevap, tartışma, grup çalışması, uygulamalı örnekler |
13 | SİNİR SİSTEMİ (2saat) Sinir sisteminin yapısı MERKEZİ SİNİR SİSTEMİ Omurilik Beyin Beyin omurilik sıvısı Beynin kanlanması, beyin ventrikülleri PERİFERİK SİNİR SİSTEMİ Kranial sinirler Spinal sinirler Otonom sinir sistemi Sinir sisteminin klinik özellikleri | konu anlatımı, soru cevap, tartışma, grup çalışması, uygulamalı örnekler |
14 | DUYU ORGANLARI (2saat) Deri ve eklentileri Koku ve tat organı, görme organı İşitme ve denge organı Duyu organlarının klinik özellikleri | anlatım yöntemi, soru cevap, tartışma, uygulamalı örnekler |
15 | ENDOKRİN SİSTEMİ (2 saat) Hipofiz, Tiroit, Paratiroit Bezi, Böbreküstü Bezleri Pankreas Bezi Timus ve Cinsiyet Hormonları | konu anlatımı, soru cevap, tartışma, uygulamalı örnekler, kavram haritası |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Unur, E. Ülger, H. Ekinci, N. (2012). Anatomi. Kıvılcım Kitapevi, Kayseri. | |
2 | Yıldırım, M (2016). Resimli İnsan Anatomisi. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul | |
3 | Vural, F. (2007). Anatomi Atlası. Göktuğ Yayıncılık, İstanbul | |
4 | Marieb, N.E., Hoehn, K. (2017). Anatomi ve Fizyoloji, Nobel Yayınları. | |
5 | Aktekin, M., Bayramoğlu, A., Keskinöz, E.N. (2021). Temel İnsan Anatomisi, Acıbadem Üniversitesi Yayını. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 4 | 8 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 1 | 6 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 2 | 14 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |