Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU / YBP 107 - YAŞLI BAKIMI

Kodu: YBP 107 Adı: YAŞLI BAKIM İLKE VE UYGULAMALARI I Teorik+Uygulama: 4+4 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü YAŞLI BAKIMI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KEVSER ÇAĞLA GURLAŞ (caglagurlas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
KEVSER ÇAĞLA GURLAŞ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bakım hizmeti konusunda gerekli bilgi, beceri ve değerleri bütünleştirerek bakım hizmeti verme yetisi oluşturmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Yaşlının temel gereksinimlerini saptayabilir ve karşılayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-2 Yaşlıda bakım uygulamalarının yürütülmesinde temel kuralları uygulayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar.
PÇ-12 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak aileyi, toplumu ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Yaşlılığı etkileyen faktörleri ve bu süreçle ilgili değişimi değerlendirebilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-4 Yaşlılıkta sık görülen sorunları belirleyebilir ve bu sorunlara yönelik bakım becerisi geliştirebilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir.
PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-5 Yaşlının yaşam bulgularını ölçebilir ve değerlendirebilir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir.
PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Yaşlılık ve yaşlı birey ile ilgili temel kavramları, yaşlılıkta verilecek temel bakım ilke ve uygulama konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders programının açıklanması Temel kavramlar (insan, çevre, sağlık, hastalık, stres, hemostaz, yaşlılık, engellilik, ölüm vs.) Anlatma
2 Yaşlanmanın Neden Olduğu Biyolojik Değişiklikler, Yaşlıda Bakım Uygulamalarının Yürütülmesinde Temel Kurallar. Anlatma
3 Yaşamsal Bulgular ; Ateş ve Nabız Ölçülmesi ve Kaydedilmesi Anlatma, uygulama
4 Yaşamsal Bulgular ; Kan Basıncı ve Solunum Ölçülmesi ve Kaydedilmesi Anlatma, uygulama
5 Yaşlıda Bireysel Hijyenin sağlanması ve Öz bakım Uygulamaları I Anlatma,uygulama
6 Yaşlıda Bireysel Hijyenin sağlanması ve Öz bakım Uygulamaları II Anlatma,uygulama
7 Yatak Yapımı, Rahat Yatış Pozisyonları I Anlatma, uygulama
8 Ara Sınav
9 Yatak Yapımı, Rahat Yatış Pozisyonları II Anlatma, uygulama
10 Yaşlının hareket gereksinimi, mobilizasyon, vücut mekaniği ve egzersiz Anlatma, uygulama
11 Yaşlılıkta ortaya çıkan fizyolojik ve psikolojik değişiklikler Anlatma
12 Yaşlı Bireyin Değerlendirilmesi ve gereksinimlerinin belirlenmesi Anlatma
13 Yaşlı Bireyin Bakımının Planlanması ve Raparlonması Anlatma, Örnek Olay
14 Vaka Çalışması Anlatma, Örnek Olay, Rapor Hazırlama
15 Dersin özetlenmesi ve değerlendirilmesi Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 [1]Kutsal Yeşim Gökçe, Temel Geriatri, 1. Baskı, Güneş Kitabevi, Ankara 2007.
2 [2]Kutsal Y. Gökçe, Çakmakçı M., Ünal S., Geriatri 1, Hekimler Yayın Birliği, Ankara 1997.
3 [3]Sabuncu Necmiye, Akça Ay Fatma, Klinik Beceriler-Sağlığın Değerlendirilmesi-Hasta
4 [4]Akça Ay F., Ertem T., Özcan K., Güneş B., Işık R., Savran S., Temel Hemşirelik Kavram İlkeler Uygulamalar, 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık, 2007
5 [5]Çakırcalı Emine, Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar, 2. Baskı, İzmir 1998.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon cihazı, laboratuvar malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 8 14 112
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 7 7
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 7 7
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 4 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 150