Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU / YBP 109 - YAŞLI BAKIMI

Kodu: YBP 109 Adı: TIBBİ TERMİNOLOJİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü YAŞLI BAKIMI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KAMURAN ÖZDİL (kamuranozdil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, sağlık ve hastalık ile ilgili temel tıbbi terimler hakkında bilgi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Yaşlı ve yaşlı sağlığı ile ilgili tıbbi terimleri ifade edebilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-15 Yaşlı bireye verilen bakımının kalitesini ve sonuçlarını sağlık ekibi üyeleri ile değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Sistemlere ait tıbbi terimleri kavrayarak durum değerlendirmesi yapabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-12 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak aileyi, toplumu ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
PÇ-14 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
PÇ-15 Yaşlı bireye verilen bakımının kalitesini ve sonuçlarını sağlık ekibi üyeleri ile değerlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sağlık ekibi üyeleri ile ortak bir dil kullanabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder.
PÇ-12 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak aileyi, toplumu ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
Sözlü Sınav
DÖÇ-4 Alanındaki, son gelişmeleri ve değişiklikleri kavrayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Terminolojiyi medyana getiren öğelerin, insan anatomisine ilişkin terimlerin, hastalıklara ait semptom, teşhis ve tedavilerine ilişkin terimlerin anlatıldığı konuları kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders programının açıklanması, Giriş, insan yapısına ilişkin temel tanım ve terimler, Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru cevap
2 Tıbbi terimleri meydana getiren öğeler; kökler, ön ekler ve son ekler; Kavram Haritası Soru cevap
3 Sağlık Alanında Kullanılan Genel Terimler Anlatma Yöntemi Soru cevap Grup çalışması
4 Hareket Sistemi Tıbbi terimleri Makale okuma Soru cevap
5 Hareket Sistemi Tıbbi terimleri Kavram Haritası Anlatma Yöntemi Soru cevap
6 Solunum Sistemi Tıbbi Terimler Makale okuma Anlatma Yöntemi Soru cevap
7 Kardiyovasküler Sistem Tıbbi Terimleri Anlatma Yöntemi Soru cevap
8 Ara Sınav
9 Gastro-İntestinal Sistem Tıbbi Terimleri Anlatma Yöntemi Soru cevap Grup çalışması
10 Üro- Genital Sistemin Tıbbi Terimleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru cevap
11 Üro- Genital Sistemin Tıbbi Terimleri Örnek olay Tartışma Yöntemi
12 Sinir Sisteminin Tıbbi Terimleri Örnek Olay Anlatma Yöntemi Soru cevap
13 Endokrin Sistemin Tıbbi Terimleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Soru cevap
14 Hematopoetik Sistemin Tıbbi Terimleri Kavram Haritası Anlatma Yöntemi Soru cevap
15 Duyu organları tıbbi terimleri, Dersin değerlendirilmesi Anlatma Yöntemi Soru cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Polat M, Eroğlu F. Tıbbi Terminoloji. (1.baskı). Nobel kitabevi; 2015.
2 Stanfield P, Cross N. (Çev: İlhanlı İ). Temel Tıbbi Terminoloji. (4.Baskı). Nobel Akademik; 2018.
3 Yıldırım M. Medikal Terminoloji. Nobel Tıp Kitabevleri; 2017.
4 Mesut R, Çıkmaz S. Tıbbi Latince Yayınevi: Nobel Tıp Kitabevleri; 2015.
5 Hatipoğlu H.G. Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı; 2015.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları Seçilmiş makaleler Kitap, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 5 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 1 2
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 4 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60