|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | FATMA ZEHRA TÜRKER (fzturker@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SEVİL SUNGUR, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Temel beslenme ilkelerini ve yaşlı bireyin sağlık/hastalık durumunda beslenme gereksinimlerini belirleyip beslenme uygulama becerilerini kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Beslenme, besin öğeleri, yeterli ve dengeli beslenme tanım ve ilkelerini kavrayabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-4 Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Yaşlılık döneminde beslenme gereksinimlerini saptayabilir ve yaşlı bakım sürecinde değerlendirebilir. |
PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-4 Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-5 Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-9 Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-3 | Kanser ve kronik hastalıklarda beslenme gereksinimlerini saptayarak yaşlı bakım sürecinde değerlendirebilir. |
PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-4 Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-9 Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-4 | Yaşlı bireylerde ilaç ve besin etkileşimini öğrenerek yaşlı bakım sürecinde değerlendirebilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-5 Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-8 Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders öğrenciye temel beslenme ilkelerini ve yaşlı bireyin sağlık/hastalık durumunda beslenme gereksinimlerini, ayrıca besin-ilaç etkileşimleri ile diyetin düzenlenmesi konularını kapsamaktadır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Ders planının açıklanması. Yaşlılık tanımı ve sınıflandırılması, genel beslenme tanımı ve önemi, yaşlılıkta gelişen değişikliklerin beslenmeye etkisi. | Konu anlatımı, tartışma, soru cevap |
| 2 | Besin Öğeleri, Karbonhidratlar, Proteinler, Yağlar, Vit., Su ve Mineraller | Konu anlatımı, tartışma, örneklendirme, soru cevap, kavram haritası |
| 3 | Yeterli, sağlıklı ve dengeli beslenme | Konu anlatımı, tartışma, örneklendirme, soru cevap, kavram haritası |
| 4 | Yaşlılık ve beslenme (Yaşlı beslenmesinde koku-tat ve dokunma duyularının önemi) | Konu anlatımı, beyin fırtınası, örnek olay |
| 5 | Yaşlılık teorileri | Konu anlatımı, tartışma, beyin fırtınası, concept mapping |
| 6 | Yaşlıda beslenme ve kanser ilişkisi | Konu anlatımı, beyin fırtınası, grup çalışması |
| 7 | Yaşlıda diabet ve beslenme | Konu anlatımı, beyin fırtınası, grup çalışması |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Yaşlıda hipertansiyon ve beslenme | beyin fırtınası, grup çalışması, örnek olay |
| 10 | Yaşlıda kalp ve böbrek hastalıkları ve beslenme | beyin fırtınası, grup çalışması, örnek olay |
| 11 | Yaşlılığa bağlı kas kaybında ve kaşekside beslenme | soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 12 | Yaşlılıkta mide-bağırsak hastalıklarında beslenme | soru cevap, örnek olay, beyin fırtınası |
| 13 | Besin ilaç etkileşimi, ilaç alan hastaların beslenmesi | kavram haritası, beyin fırtınası |
| 14 | Örnek beslenme programı oluşturulması | Grup çalışması, örneklendirme, beyin fırtınası |
| 15 | Gıdalarla bulaşan hastalıklar ve hijyen, dersin değerlendirilmesi | Konu anlatımı, kavram haritası |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Karadakovan A., Yaşlı sağlığı ve Bakım, Ankara, 2014. | |
| 2 | Bilgili, N., Kitiş, Y. Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı. Vize Yayıncılık, Ankara, 2017. | |
| 3 | Bulduk, S. Beslenme İlkeleri ve Menü Planlama. Ankara: Detay Yayıncılık.,2005. | |
| 4 | Keskin, A.Y. Yaşlılarda Beslenme, İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, İstanbul, 2022. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, Projeksiyon Cihazı,Bilgisayar, Görsel Materyaller, Huzurevlerine Ait Yemek Listeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 2 | 6 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 2 | 4 |
| c) Performans Ödevi | 2 | 4 | 8 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 60 | ||