|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SEVİL SUNGUR (sevilsungur@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SEVİL SUNGUR, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Temel beslenme ilkelerini ve yaşlı bireyin sağlık/hastalık durumunda beslenme gereksinimlerini belirleyip beslenme uygulama becerilerini kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Beslenme, besin öğeleri, yeterli ve dengeli beslenme tanım ve ilkelerini kavrayabilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Yaşlılık döneminde beslenme gereksinimlerini saptayabilir ve yaşlı bakım sürecinde değerlendirebilir. |
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-3 | Kanser ve kronik hastalıklarda beslenme gereksinimlerini saptayarak yaşlı bakım sürecinde değerlendirebilir. |
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-4 | Yaşlı bireylerde ilaç ve besin etkileşimini öğrenerek yaşlı bakım sürecinde değerlendirebilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders öğrenciye temel beslenme ilkelerini ve yaşlı bireyin sağlık/hastalık durumunda beslenme gereksinimlerini, ayrıca besin-ilaç etkileşimleri ile diyetin düzenlenmesi konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ders planının açıklanması. Yaşlılık tanımı ve sınıflandırılması, genel beslenme tanımı ve önemi, yaşlılıkta gelişen değişikliklerin beslenmeye etkisi. | Konu anlatımı, tartışma, soru cevap |
2 | Besin Öğeleri, Karbonhidratlar, Proteinler, Yağlar, Vit., Su ve Mineraller | Konu anlatımı, tartışma, örneklendirme, soru cevap, kavram haritası |
3 | Yeterli, sağlıklı ve dengeli beslenme | Konu anlatımı, tartışma, örneklendirme, soru cevap, kavram haritası |
4 | Yaşlılık ve beslenme (Yaşlı beslenmesinde koku-tat ve dokunma duyularının önemi) | Konu anlatımı, beyin fırtınası, örnek olay |
5 | Yaşlılık teorileri | Konu anlatımı, tartışma, beyin fırtınası, concept mapping |
6 | Yaşlıda beslenme ve kanser ilişkisi | Konu anlatımı, beyin fırtınası, grup çalışması |
7 | Yaşlıda diabet ve beslenme | Konu anlatımı, beyin fırtınası, grup çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yaşlıda hipertansiyon ve beslenme | beyin fırtınası, grup çalışması, örnek olay |
10 | Yaşlıda kalp ve böbrek hastalıkları ve beslenme | beyin fırtınası, grup çalışması, örnek olay |
11 | Yaşlılığa bağlı kas kaybında ve kaşekside beslenme | soru cevap, tartışma, örnek olay |
12 | Yaşlılıkta mide-bağırsak hastalıklarında beslenme | soru cevap, örnek olay, beyin fırtınası |
13 | Besin ilaç etkileşimi, ilaç alan hastaların beslenmesi | kavram haritası, beyin fırtınası |
14 | Örnek beslenme programı oluşturulması | Grup çalışması, örneklendirme, beyin fırtınası |
15 | Gıdalarla bulaşan hastalıklar ve hijyen, dersin değerlendirilmesi | Konu anlatımı, kavram haritası |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Karadakovan A., Yaşlı sağlığı ve Bakım, Ankara, 2014. | |
2 | Bilgili, N., Kitiş, Y. Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı. Vize Yayıncılık, Ankara, 2017. | |
3 | Bulduk, S. Beslenme İlkeleri ve Menü Planlama. Ankara: Detay Yayıncılık.,2005. | |
4 | Keskin, A.Y. Yaşlılarda Beslenme, İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, İstanbul, 2022. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, Projeksiyon Cihazı,Bilgisayar, Görsel Materyaller, Huzurevlerine Ait Yemek Listeleri |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 2 | 6 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 2 | 4 |
c) Performans Ödevi | 2 | 4 | 8 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |