Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU / YBP 102 - YAŞLI BAKIMI

Kodu: YBP 102 Adı: YAŞLI BESLENMESİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü YAŞLI BAKIMI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SEVİL SUNGUR (sevilsungur@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
SEVİL SUNGUR,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Temel beslenme ilkelerini ve yaşlı bireyin sağlık/hastalık durumunda beslenme gereksinimlerini belirleyip beslenme uygulama becerilerini kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Beslenme, besin öğeleri, yeterli ve dengeli beslenme tanım ve ilkelerini kavrayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Yaşlılık döneminde beslenme gereksinimlerini saptayabilir ve yaşlı bakım sürecinde değerlendirebilir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Kanser ve kronik hastalıklarda beslenme gereksinimlerini saptayarak yaşlı bakım sürecinde değerlendirebilir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Yaşlı bireylerde ilaç ve besin etkileşimini öğrenerek yaşlı bakım sürecinde değerlendirebilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders öğrenciye temel beslenme ilkelerini ve yaşlı bireyin sağlık/hastalık durumunda beslenme gereksinimlerini, ayrıca besin-ilaç etkileşimleri ile diyetin düzenlenmesi konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders planının açıklanması. Yaşlılık tanımı ve sınıflandırılması, genel beslenme tanımı ve önemi, yaşlılıkta gelişen değişikliklerin beslenmeye etkisi. Konu anlatımı, tartışma, soru cevap
2 Besin Öğeleri, Karbonhidratlar, Proteinler, Yağlar, Vit., Su ve Mineraller Konu anlatımı, tartışma, örneklendirme, soru cevap, kavram haritası
3 Yeterli, sağlıklı ve dengeli beslenme Konu anlatımı, tartışma, örneklendirme, soru cevap, kavram haritası
4 Yaşlılık ve beslenme (Yaşlı beslenmesinde koku-tat ve dokunma duyularının önemi) Konu anlatımı, beyin fırtınası, örnek olay
5 Yaşlılık teorileri Konu anlatımı, tartışma, beyin fırtınası, concept mapping
6 Yaşlıda beslenme ve kanser ilişkisi Konu anlatımı, beyin fırtınası, grup çalışması
7 Yaşlıda diabet ve beslenme Konu anlatımı, beyin fırtınası, grup çalışması
8 Ara Sınav
9 Yaşlıda hipertansiyon ve beslenme beyin fırtınası, grup çalışması, örnek olay
10 Yaşlıda kalp ve böbrek hastalıkları ve beslenme beyin fırtınası, grup çalışması, örnek olay
11 Yaşlılığa bağlı kas kaybında ve kaşekside beslenme soru cevap, tartışma, örnek olay
12 Yaşlılıkta mide-bağırsak hastalıklarında beslenme soru cevap, örnek olay, beyin fırtınası
13 Besin ilaç etkileşimi, ilaç alan hastaların beslenmesi kavram haritası, beyin fırtınası
14 Örnek beslenme programı oluşturulması Grup çalışması, örneklendirme, beyin fırtınası
15 Gıdalarla bulaşan hastalıklar ve hijyen, dersin değerlendirilmesi Konu anlatımı, kavram haritası
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Karadakovan A., Yaşlı sağlığı ve Bakım, Ankara, 2014.
2 Bilgili, N., Kitiş, Y. Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı. Vize Yayıncılık, Ankara, 2017.
3 Bulduk, S. Beslenme İlkeleri ve Menü Planlama. Ankara: Detay Yayıncılık.,2005.
4 Keskin, A.Y. Yaşlılarda Beslenme, İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, İstanbul, 2022.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, Projeksiyon Cihazı,Bilgisayar, Görsel Materyaller, Huzurevlerine Ait Yemek Listeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 2 6
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 2 4
       c) Performans Ödevi 2 4 8
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 2 4
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 4 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60