Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU / YBP 104 - YAŞLI BAKIMI

Kodu: YBP 104 Adı: YAŞLI BAKIM İLKE VE UYGULAMALARI II Teorik+Uygulama: 2+6 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü YAŞLI BAKIMI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KEVSER ÇAĞLA GURLAŞ (caglagurlas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
KAMURAN ÖZDİL, KEVSER ÇAĞLA GURLAŞ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bakım hizmeti konusunda gerekli bilgi, beceri ve değerleri bütünleştirip, özümseyerek; bakım hizmeti verme yetisi kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Yaşlı bireylerde sistemlere yönelik sorunları saptayabilir ve bu sorunlara yönelik girişimleri planlayıp, uygulayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar.
Yazılı Sınav
Laboratuvar Sınavı
DÖÇ-2 İlaç uygulamalarına ilişkin genel bilgi sahibi olarak oral ve lokal ilaç uygulamalarını sekiz doğru ilke doğrultusunda gerçekleştirebilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir.
PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-3 Yaşlı bireyle iletişim ilkelerini açıklayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-17 •Gerek yaşlılarla gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak iletişim kurar.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders yaşlı bireyin temel bakım ilkelerinin ve uygulamalarının yer aldığı konuları kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders programının açıklanması Yaşlıda İlaç uygulamaları ve akılcı ilaç kullanım Anlatma Yöntemi Soru cevap
2 Yaşlıda İlaç uygulamaları ve akılcı ilaç kullanım Anlatma Yöntemi Soru cevap
3 Yaşlıda Sıcak ve Soğuk Uygulamalar Anlatma Yöntemi, Vaka çalışması, Tartışma Yöntemi
4 Ağrı ve ağrısı olan yaşlı bakımı Anlatma Yöntemi
5 Yaşlılıkta uyku sorunları ve uykuyu kolaylaştırıcı girişimler Anlatma Yöntemi, Vaka çalışması, uygulama
6 Solunum sistemine yönelik bakım uygulamaları Anlatma Yöntemi, Vaka çalışması, uygulama
7 Gastointestinal sisteme yönelik bakım uygulamaları Anlatma Yöntemi, Vaka çalışması, uygulama
8 Ara Sınav
9 Üriner Sisteme yönelik Bakım uygulamaları I Anlatma Yöntemi, Vaka çalışması, uygulama
10 Üriner Sisteme yönelik Bakım uygulamaları II Anlatma Yöntemi, Vaka çalışması, uygulama
11 Yaşlıda Ayak Sorunları ve Ayak Bakımı Anlatma Yöntemi
12 Yaşlı ile iletişim becerileri I Anlatma Yöntemi Soru-cevap
13 Yaşlı ile iletişim becerileri II Anlatma Yöntemi Soru-cevap
14 Vaka çalışması Tartışma yöntemi Soru-cevap
15 Dersin özetlenmesi ve değerlendirilmesi Tartışma yöntemi Soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kutsal, Yeşim Gökçe,Temel Geriatri, 1. Baskı, Öncü Basımevi, Ankara, 2007
2 Sabuncu Necmiye, Akça Ay Fatma, Klinik Beceriler Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta ve Bakım
3 Takibi, 1. Baskı, Nobel Matbaacılık, İstanbul, 2010
4 Giray Hatice, Meseri Reci, Saatlı Gül, Yücetin Nuray, Aydın Pınar, Uçku Reyhan, (2008).
5 Kutsal Y.G., Çakmakçı M., Ünal S., “Geriatri 1”, 1.basım, Hekimler Yayın Birliği, Ankara, 1997, sayfa: 62-146.
6 Bilgili, N., Kitiş, Y. Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı. Vize Yayıncılık, Ankara, 2017.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, Projeksiyon Cihazı, Bilgisayar, Vaka Örnekleri, Laboratuvar Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 8 14 112
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 10 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 2 4
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 4 4
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 150