|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | KEVSER ÇAĞLA GURLAŞ (caglagurlas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
KAMURAN ÖZDİL, KEVSER ÇAĞLA GURLAŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bakım hizmeti konusunda gerekli bilgi, beceri ve değerleri bütünleştirip, özümseyerek; bakım hizmeti verme yetisi kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yaşlı bireylerde sistemlere yönelik sorunları saptayabilir ve bu sorunlara yönelik girişimleri planlayıp, uygulayabilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-2 | İlaç uygulamalarına ilişkin genel bilgi sahibi olarak oral ve lokal ilaç uygulamalarını sekiz doğru ilke doğrultusunda gerçekleştirebilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-3 | Yaşlı bireyle iletişim ilkelerini açıklayabilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-17 •Gerek yaşlılarla gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak iletişim kurar. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders yaşlı bireyin temel bakım ilkelerinin ve uygulamalarının yer aldığı konuları kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ders programının açıklanması Yaşlıda İlaç uygulamaları ve akılcı ilaç kullanım | Anlatma Yöntemi Soru cevap |
2 | Yaşlıda İlaç uygulamaları ve akılcı ilaç kullanım | Anlatma Yöntemi Soru cevap |
3 | Yaşlıda Sıcak ve Soğuk Uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Vaka çalışması, Tartışma Yöntemi |
4 | Ağrı ve ağrısı olan yaşlı bakımı | Anlatma Yöntemi |
5 | Yaşlılıkta uyku sorunları ve uykuyu kolaylaştırıcı girişimler | Anlatma Yöntemi, Vaka çalışması, uygulama |
6 | Solunum sistemine yönelik bakım uygulamaları | Anlatma Yöntemi, Vaka çalışması, uygulama |
7 | Gastointestinal sisteme yönelik bakım uygulamaları | Anlatma Yöntemi, Vaka çalışması, uygulama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Üriner Sisteme yönelik Bakım uygulamaları I | Anlatma Yöntemi, Vaka çalışması, uygulama |
10 | Üriner Sisteme yönelik Bakım uygulamaları II | Anlatma Yöntemi, Vaka çalışması, uygulama |
11 | Yaşlıda Ayak Sorunları ve Ayak Bakımı | Anlatma Yöntemi |
12 | Yaşlı ile iletişim becerileri I | Anlatma Yöntemi Soru-cevap |
13 | Yaşlı ile iletişim becerileri II | Anlatma Yöntemi Soru-cevap |
14 | Vaka çalışması | Tartışma yöntemi Soru-cevap |
15 | Dersin özetlenmesi ve değerlendirilmesi | Tartışma yöntemi Soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Kutsal, Yeşim Gökçe,Temel Geriatri, 1. Baskı, Öncü Basımevi, Ankara, 2007 | |
2 | Sabuncu Necmiye, Akça Ay Fatma, Klinik Beceriler Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta ve Bakım | |
3 | Takibi, 1. Baskı, Nobel Matbaacılık, İstanbul, 2010 | |
4 | Giray Hatice, Meseri Reci, Saatlı Gül, Yücetin Nuray, Aydın Pınar, Uçku Reyhan, (2008). | |
5 | Kutsal Y.G., Çakmakçı M., Ünal S., “Geriatri 1”, 1.basım, Hekimler Yayın Birliği, Ankara, 1997, sayfa: 62-146. | |
6 | Bilgili, N., Kitiş, Y. Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı. Vize Yayıncılık, Ankara, 2017. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, Projeksiyon Cihazı, Bilgisayar, Vaka Örnekleri, Laboratuvar Malzemeleri |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 8 | 14 | 112 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 10 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 2 | 4 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |