|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | KEVSER ÇAĞLA GURLAŞ (caglagurlas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
KEVSER ÇAĞLA GURLAŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Yaşlılıkta görülen kronik hastalıklar, hastalıkların nedenleri, belirtileri, bulguları, tedavileri ve bakımları konusunda bilgi kazandırmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kronik hastalıklar ve kronik hastalıklar ile ilgili kavramları tanımlayabilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Yaşlılarda en sık görülen kronik hastalıkları tanımlayabilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kronik hastalıkların nedenleri, etki eden faktörleri, belirtilerini, tanılanmalarını ve oluşabilecek komplikasyonları açıklayabilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kronik hastalıklar ve yaşlılıkta en sık görülen kronik hastalıklarla ilgili temel kavramları, bilgi ve bakım becerisi konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | ders programının açıklanması, Kronik Hastalıklar Tanımı, Özellikleri, Seyri ve Evreleri | Anlatma, tartışma |
2 | Yaşlılığa Bağlı Kardiyovasküler Sistem Değişiklikleri | Anlatım, soru cevap |
3 | Hipertansiyon | örnek olay, soru cevap |
4 | Koroner Arter Hastalıkları; anjina pektoris ve miyokard infarktüsü | Anlatma, tartışma |
5 | Kalp Yetmezlikleri | Anlatma, tartışma |
6 | Periferik Damar Hastalıkları | Anlatma, tartışma |
7 | Yaşlılığa bağlı endokrin sistem değişiklikleri ve diabetes mellitus | planlı grup çalışması, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Diğer Endokrin Hastalıklar | örnek olay, soru cevap |
10 | Gastrointestinal Sistemin Kronik Hastalıkları, Siroz | Anlatma, tartışma |
11 | Pulmoner Sistemin Kronik Hastalıkları; tüberküloz | Anlatma, tartışma |
12 | Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı (KOAH) | planlı grup çalışması, tartışma |
13 | Kronik Böbrek Hastalıkları | Anlatma, tartışma |
14 | Yaşlılıkta Hematolojik Hastalıklar; anemiler | Anlatma, tartışma, soru cevap |
15 | Yaşlılık ve Kanser dersin değerlendirilmesi | Anlatma, soru cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | [1]Kutsal, Yeşim Gökçe,Temel Geriatri, 1. Baskı, Öncü Basımevi, Ankara, 2007 | |
2 | [2]Kutsal Y.G., Çakmakçı M., Ünal S., “Geriatri 1”, 1.basım, Hekimler Yayın Birliği, Ankara, 1997, sayfa: 62-146. | |
3 | [3]Akdemir Nuran, Tülin Bedük, Birol Leman, İç Hastalıkları Hemşireliği, 6. Baskı, Ankara. | |
4 | [5]Çakırcalı Emine, Hasta Bakımı ve Tedavisinde Temel İlke ve Uygulamalar, 3. Baskı, Nobel Kitabevi, İzmir, 2000. | |
5 | 4) Karadakovan Ayfer, Aslan Fatma, Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Nobel Kitabevi, İzmir, 2017 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 5 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 5 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |