|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | FATMA ZEHRA TÜRKER (fzturker@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
KEVSER ÇAĞLA GURLAŞ, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Yaşlılıkta görülen kronik hastalıklar, hastalıkların nedenleri, belirtileri, bulguları, tedavileri ve bakımları konusunda bilgi kazandırmak. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Kronik hastalıklar ve kronik hastalıklar ile ilgili kavramları tanımlayabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-4 Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-5 Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Yaşlılarda en sık görülen kronik hastalıkları tanımlayabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-4 Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Kronik hastalıkların nedenleri, etki eden faktörleri, belirtilerini, tanılanmalarını ve oluşabilecek komplikasyonları açıklayabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-2 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-4 Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Kronik hastalıklar ve yaşlılıkta en sık görülen kronik hastalıklarla ilgili temel kavramları, bilgi ve bakım becerisi konularını kapsamaktadır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | ders programının açıklanması, Kronik Hastalıklar Tanımı, Özellikleri, Seyri ve Evreleri | Anlatma, tartışma |
| 2 | Yaşlılığa Bağlı Kardiyovasküler Sistem Değişiklikleri | Anlatım, soru cevap |
| 3 | Hipertansiyon | örnek olay, soru cevap |
| 4 | Koroner Arter Hastalıkları; anjina pektoris ve miyokard infarktüsü | Anlatma, tartışma |
| 5 | Kalp Yetmezlikleri | Anlatma, tartışma |
| 6 | Periferik Damar Hastalıkları | Anlatma, tartışma |
| 7 | Yaşlılığa bağlı endokrin sistem değişiklikleri ve diabetes mellitus | planlı grup çalışması, tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Diğer Endokrin Hastalıklar | örnek olay, soru cevap |
| 10 | Gastrointestinal Sistemin Kronik Hastalıkları, Siroz | Anlatma, tartışma |
| 11 | Pulmoner Sistemin Kronik Hastalıkları; tüberküloz | Anlatma, tartışma |
| 12 | Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı (KOAH) | planlı grup çalışması, tartışma |
| 13 | Kronik Böbrek Hastalıkları | Anlatma, tartışma |
| 14 | Yaşlılıkta Hematolojik Hastalıklar; anemiler | Anlatma, tartışma, soru cevap |
| 15 | Yaşlılık ve Kanser dersin değerlendirilmesi | Anlatma, soru cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | [1]Kutsal, Yeşim Gökçe,Temel Geriatri, 1. Baskı, Öncü Basımevi, Ankara, 2007 | |
| 2 | [2]Kutsal Y.G., Çakmakçı M., Ünal S., “Geriatri 1”, 1.basım, Hekimler Yayın Birliği, Ankara, 1997, sayfa: 62-146. | |
| 3 | [3]Akdemir Nuran, Tülin Bedük, Birol Leman, İç Hastalıkları Hemşireliği, 6. Baskı, Ankara. | |
| 4 | [5]Çakırcalı Emine, Hasta Bakımı ve Tedavisinde Temel İlke ve Uygulamalar, 3. Baskı, Nobel Kitabevi, İzmir, 2000. | |
| 5 | 4) Karadakovan Ayfer, Aslan Fatma, Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Nobel Kitabevi, İzmir, 2017 | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Bilgisayar, projeksiyon cihazı | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 5 | 10 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 5 | 10 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 60 | ||