Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İKTİSADİ ve İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ / İKT334 - İKTİSAT

Kodu: İKT334 Adı: PARA POLİTİKASI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İKTİSAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SERDAR ÖZTÜRK (serdarozturk@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Ekonomide ortaya çıkan istikrarsızlık sorunun nedenleri ve sonuçları hakkında bilgi edinmek ve alternatif çözüm stratejiler üretebilme becerisi kazanmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dersin sonunda öğrenciler, ekonomik istikrarsızlık problemlerin karşısında bu sorunların nedenlerini analiz edebilirler. PÇ-1 İktisadi konularda temel kavramlar ve ekonomik göstergeler hakkında bilgilere sahiptir.
PÇ-2 Bireyler, piyasalar ve ülkeler arasındaki ekonomik ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir
PÇ-3 İktisat biliminde yaşanan dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir.
PÇ-4 Bir ekonomideki karar birimlerinin, tüketicilerin ve firmaların, nasıl karar aldıkları ve piyasada birbirlerini nasıl etkilediklerini analiz edebilmek için gerekli bilgilere kuramsal ve uygulama düzeyinde sahiptir.
PÇ-5 İktisada egemen olan ilkeler ışığında, iktisat politikalarının işletmeler ve bireyler bakımından etkilerini açıklayabilme becerisine sahiptir.
PÇ-7 Para, Banka ve Finansal sistemin temel öğeleri ve bu öğelerin işleyişlerini yorumlama becerisine sahiptir.
PÇ-9 İktisadi teoriden hareketle güncel ekonomik olayları sosyolojik bir bakış açısıyla yorumlayabilme becerisine sahiptir.
PÇ-11 İktisadi değişkenleri tanımlayabilme ve değişkenler arasındaki ilişkiler yorumlayabilme becerisine sahiptir.
PÇ-12 Bir araştırmada uygulaması gereken aşamaları bilme ve bilimsel araştırma yapabilme yetkinliğine sahiptir.
PÇ-14 Dünya kültürlerine açık, farklı inanç, düşünce ve yaşam biçimlerine saygılı, bilimsel düşünce çerçevesinde bilgiyi sorgulama yetkinliğine sahiptir.
PÇ-15 Farklı disiplinlerden oluşmuş takımlar içerisinde iş görebilme ve inisiyatif alabilme, önderlik edebilme yetkinliklerine sahip olur.
PÇ-18 Profesyonel ve etik sorumlulukların bilincinde olarak küresel ekonomik gelişmelerin gerektirdiği bilgi ve becerilerini yenileyebilme yetkinliğine sahip olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Öğrenciler, Nedenlerin Tespit Edilmesi ve Çözüm İçin Kullanılması Gereken Araçların Neler Olabileceğini Analiz Edebilecektir. PÇ-6 İktisat politikalarının etkilerini inceleyebilme ve uygulanan politikaları analiz edebilme becerisine sahiptir.
PÇ-7 Para, Banka ve Finansal sistemin temel öğeleri ve bu öğelerin işleyişlerini yorumlama becerisine sahiptir.
PÇ-9 İktisadi teoriden hareketle güncel ekonomik olayları sosyolojik bir bakış açısıyla yorumlayabilme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Öğrenciler Cari Sorunları ve Son Dönemde Uygulanan Para Politikaları ile Hem Ülke Hemde Dünya Ekonomisinin Geleceğini Analiz Edebilirler. PÇ-7 Para, Banka ve Finansal sistemin temel öğeleri ve bu öğelerin işleyişlerini yorumlama becerisine sahiptir.
PÇ-9 İktisadi teoriden hareketle güncel ekonomik olayları sosyolojik bir bakış açısıyla yorumlayabilme becerisine sahiptir.
PÇ-10 İktisadi teorileri sayısal olarak modelleme becerisine sahiptir.
PÇ-11 İktisadi değişkenleri tanımlayabilme ve değişkenler arasındaki ilişkiler yorumlayabilme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Öğrenciler Enflasyonun Tanımını ve Temel Enflasyon Teorilerini Öğrenebilirler. PÇ-1 İktisadi konularda temel kavramlar ve ekonomik göstergeler hakkında bilgilere sahiptir.
PÇ-3 İktisat biliminde yaşanan dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ekonomik-sosyal ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik-sosyal ve mali gelişmeleri analiz edebilme, ekonomik konularda görüş bildirebilme, çeşitli ekonomik sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma. İktisat biliminin temel alanlarında teorik bilgilere sahip olma ve analiz yapabilme. İşletmelerin mali ve finansal rasyo ve tabloları hakkında teorik bilgilere sahip olma ve bunları analiz edebilme, yorumlayabilme ve çalışma ortamında kullanabilme.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kamu kesimleri ve kamu açıkları Teorik
2 Enflasyon tanımı ve ölçümü Teorik
3 Döviz kuru, parasal ve enflasyon hedeflemesi stratejileri Teorik
4 Türkiye’de enflasyon ve para politikasının genel durum değerlendirmesi Teorik
5 Türkiye’de TÜFE Hesaplamaları Teorik
6 Türkiye’de TEFE Hesaplamaları Konu Anlatımı, Tartışma ve Sunumu
7 Türkiye’de 1980 öncesi Para Politikası Teorik
8 Ara Sınav
9 Türkiye’de 1980 sonrası Para Politikası Teorik
10 T.C. Merkez Bankası İşlevleri, yetkileri Teorik
11 Kürselleşme ve sermaye hareketlerinin serbestleşmesi Teorik
12 Türkiye’nin Yaşadığı Ekonomik krizler Teorik
13 Türkiye’nin Yaşadığı Ekonomik krizler Teorik
14 Küreselleşme krizler ve dengeleme mekanizmaları Teorik
15 Krizler ve Türkiye’nin geleceği Teorik
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Prof. Dr. M. Merih PAYA, Para Teorisi ve Politikası, Filiz Kitabevi, 2007, İstanbul.
2 Frederic S. Mishkin, Para Teorisi-Politikası, Bilim Teknik yayınevi, İstanbul, 2000.
3 Osman Z. Orhan, Seyfettin Erdoğan, Para Politikası, Ankara, 2007.
4 Yard. Doç. Dr. Serdar ÖZTÜRK, Enflasyon Hedeflemesi Yaklaşımı, Der Yayınları, 2003, İstanbul.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Prof. Dr. Merih PAYA, Para Teorisi ve Para Politikası, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2007. Frederic S. Mishkin, “Para Teorisi-Politikası”, Bilim Teknik yayınevi, İstanbul, 2000. Osman Z. Orhan, Seyfettin Erdoğan, Para Politikası, Ankara, 2007. Yard. Doç. Dr. Serdar ÖZTÜRK, Enflasyon Hedeflemesi, Der Yayınları, İstanbul, 2003.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 6 6
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120