Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TAR123 - TARİH

Kodu: TAR123 Adı: İSLAM TARİHİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TARİH
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KUBİLAY ATİK (kubilay@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
KUBİLAY ATİK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
İslam’ın Doğduğu çevre ve İlk Dönem İslam Medeniyetinin incelenmesi ve Dört Halife döneminin sonuna kadar kadar İslam dünyasının siyasi ve kültürel tarihini öğrenmek

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İslam Dini’nin getirilerini açıklayabilir PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-9 Alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir.
PÇ-13 Bilişim teknolojilerini kullanabilir ve takip edebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İslam Dini’nin yayılışının nedenleri ve sonuçlarını değerlendirebilir PÇ-6 Toplumların gelişim özelliklerini ve farklılıklarını kavrayarak toplumların tarihi geçmişi ile şu andaki durumu arasında ilişki kurabilir.
PÇ-15 Kazanacağı bilgi birikimi ile sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir, lisansüstü eğitimin gereklerini yerine getirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 İslam Medeniyetini yorumlayabilir PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-7 Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 İslam tarihine etnik ve kültürel farklılıklara rağmen bir ortak miras olarak bakabilir PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme ve kalite yönetim süreçlerini öğrenebilir ve uygulayabilir; alanındaki sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Emevi ve Abbasi dönemlerini karşılaştırabilir PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-7 Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Emevi ve Abbasi dönemlerinnde İslam Medeniyeti’nin durumunu yorumlayabilir PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir.
PÇ-15 Kazanacağı bilgi birikimi ile sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir, lisansüstü eğitimin gereklerini yerine getirebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Arabistan ve İslam’ın Doğuşu, yayılışı, Hz.Peygamber ve Hulefa-i Raşidin Dönemi
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İSLAM’IN DOĞDUĞU COĞRAFYA: ARAP YARIMADASI VE İSLÂM ÖNCESİNDEKİ GENEL DURUMU 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
2 İSLAM ÖNCESİ ARAP TOPLUMU 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
3 Hz. Muhammet'in Doğumu ve Peygamberlik öncesi hayatı 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
4 İslam'ın Doğumu ve Mekke Dönemi 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
5 Hüzün Yılından Hicrete kadar Mekke Dönemi 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
6 Hicret ve Medine Dönemi 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
7 Mekkeli Müşriklerle İlişkiler 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
8 Ara Sınav
9 Kureyş dışındaki Müşrik Araplarla İlişkiler 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
10 Yahudi ve Hıristiyanlarla İlikiler 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
11 İSlam'a Davet Mektupları, Elçiler ve Hz. Muhammet'in Vefatı 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
12 Hz. Ebubekir Dönemi 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
13 Hz. Ömer Dönemi 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
14 Hz. Osman Dönemi 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
15 Hz. Ali Dönemi 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi, 2 Cilt, çev. Salih Tuğ, İrfan Yayınları, İstanbul 1990.
2 Ali Aktan, İslam Tarihi, Nobel Yayıncılık, Ankara 2010.
3 Corci Zeydan, İslam Uygarlıkları Tarihi Cilt I
4 Corci Zeydan, İslam Uygarlıkları Tarihi Cilt II
5 Cumhur Erdem Adıgüz. İslam Tarihi. İstanbul Üniversitesi Yayınevi, mİstanbul
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Tahta, projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120