|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | BİYOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ERDOĞAN ÇİÇEK (erdogancicek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ZÜBEYDE KUMBIÇAK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Hücrenin genel yapısı, organeller ve hücre bölünmelerini kavratmak |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 |
PÇ-1 Biyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlar PÇ-3 Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, biyolojik analiz özellikleri gelişmiş olup, ekip çalışmalarına yatkındırlar PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir PÇ-10 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir PÇ-11 Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izler PÇ-12 Alanı ile ilgili sahip olduğu insan sağlığı ve çevre bilinci konularındaki bilgi birikimini toplum yararına kullanır PÇ-15 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılma ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
|
DÖÇ-2 | Hücre ve komponentlerini açıklayabilir |
PÇ-1 Biyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlar PÇ-2 Biyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır PÇ-4 Biyoloji ve ilgili alanlarda biyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir PÇ-7 Biyoloji alanındaki mevcut uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve teçhizat kullanabilme becerisine sahiptir |
|
DÖÇ-3 |
PÇ-1 Biyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlar PÇ-2 Biyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır PÇ-3 Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, biyolojik analiz özellikleri gelişmiş olup, ekip çalışmalarına yatkındırlar PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir PÇ-10 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir PÇ-11 Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izler |
||
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
1 Hücrenin tanımı, Hücrenin büyüklüğü, Prokaryot ve Ökaryot hücreler 2 Hücrenin şekli, rengi ve kıvamı, kimyasal bileşenleri 3 Hücre hareketi- Sitoplazma hareketi, ameboid hareket, silyum ve flagellum hareketi, kasılıp-gevşeme, uyarılabilme, metabolizma, adaptasyon 4 Sitoplazma- Sitosol, Şekilli unsurlar (Hücre zarı- Hücre zarının lipit, protein ve karbonhidratları) 5 Hücre duvarı, Hücre zarında Aktif ve Pasif taşıma (Basit difüzyon, Ozmoz, Diyaliz, Filtrasyon, Kolaylaştırılmış difüzyon), Ekzositoz ve Endositoz 6 Hücre zarında meydana gelen değişiklikler (Mikrovilluslar, Kinosilyumlar, Flagellumlar, Lateral bağlantılar) 7 Ergastoplazma, Golgi aygıtı, Lizozomlar, Mikrocicimler ve Mitokondriyonlar 8 Arasınav 9 İpliksel Organeller (Sentrozom, Mekik iplikleri, Miyofibriller, Nörofibriller, Tonofibriller) 10 Sitoplazma İnklüzyonları- Depolanmış besin maddeleri (glikojen, lipit), Salgı maddeleri, Renk maddeleri, Kristal yapılar 11 Çekirdek ve Kısımları (Çekirdek zarı, Kromatin, Çekirdekçik, Çekirdek sıvısı) 12 Kromozomlar, Nükleik asitlerin moleküler yapıları ve sentezlenmeleri, Seks kromatini 13 Hücre Döngüsü 14 Hücre Bölünmeleri 15 Dönem Sonu Sınavı | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Hücrenin tanımı, Hücrenin büyüklüğü, Prokaryot ve Ökaryot hücreler | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
2 | Hücrenin şekli, rengi ve kıvamı, kimyasal bileşenleri | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
3 | Hücre hareketi- Sitoplazma hareketi, ameboid hareket, silyum ve flagellum hareketi, kasılıp-gevşeme, uyarılabilme, metabolizma, adaptasyon | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
4 | Sitoplazma- Sitosol, Şekilli unsurlar (Hücre zarı- Hücre zarının lipit, protein ve karbonhidratları) | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
5 | Hücre duvarı, Hücre zarında Aktif ve Pasif taşıma (Basit difüzyon, Ozmoz, Diyaliz, Filtrasyon, Kolaylaştırılmış difüzyon), Ekzositoz ve Endositoz | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
6 | Hücre zarında meydana gelen değişiklikler (Mikrovilluslar, Kinosilyumlar, Flagellumlar, Lateral bağlantılar) | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
7 | Ergastoplazma, Golgi aygıtı, Lizozomlar, Mikrocicimler ve Mitokondriyonlar | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | İpliksel Organeller (Sentrozom, Mekik iplikleri, Miyofibriller, Nörofibriller, Tonofibriller) | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
10 | Sitoplazma İnklüzyonları- Depolanmış besin maddeleri (glikojen, lipit), Salgı maddeleri, Renk maddeleri, Kristal yapılar | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
11 | Çekirdek ve Kısımları (Çekirdek zarı, Kromatin, Çekirdekçik, Çekirdek sıvısı) | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
12 | Kromozomlar, Nükleik asitlerin moleküler yapıları ve sentezlenmeleri, Seks kromatini | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
13 | Hücre bölünmesi (mitoz ve mayoz), | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
14 | Hücre farklılaşması | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
15 | Hücre Siklusu | sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Akay, M.T., 2002. Sitoloji. Palme Yayıncılık, Üçüncü baskı, Ankara, 230s. | |
2 | Sağlam, M., Aştı, R.N., Özer, A., 2001. Genel Histoloji. Yorum Matbaacılık, Altıncı baskı, Ankara, 319s. | |
3 | Karol, S.,Ayvalı, C., Suludere, Z., 2000. Hücre Biyolojisi. Öğün Matbaacılık, Dördüncü baskı, Ankara, 374 s. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
[1] Akay, M.T., 2002. Sitoloji. Palme Yayıncılık, Üçüncü baskı, Ankara, 230s. [2] Sağlam, M., Aştı, R.N., Özer, A., 2001. Genel Histoloji. Yorum Matbaacılık, Altıncı baskı, Ankara, 319s. [3] Karol, S.,Ayvalı, C., Suludere, Z., 2000. Hücre Biyolojisi. Öğün Matbaacılık, Dördüncü baskı, Ankara, 374 s. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 15 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 7 | 7 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 100 |