Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / BYL 521 - BİYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: BYL 521 Adı: ÇEVRE VE ÇEVRESEL SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü BİYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AYSEL KEKİLLİOĞLU (akekillioglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
AYSEL KEKİLLİOĞLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Doğal ve yapay çevrede ortaya çıkan çevre sorunlarının ve doğal kaynakların sürdürülebilir şekilde kullanım gerekliğinin nedenlerinin anlaşılması, çevre politikası oluşturmada izlenecek metotların tanınması, ulusal ve uluslararası çevrecilik akımlarının öğrenilmesi ve çevreye karşı duyarlı bir birey olmanın gereğine motivasyon sağlanması.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çevre, çevre kirliliği ve çevre eğitimi gibi çevre ile ilgili temel kavramları ve kapsamlarını tartışır.. PÇ-1 Biyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar
PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür
PÇ-5 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir
PÇ-8 Biyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir
PÇ-9 Biyolojideki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır
PÇ-10 Biyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Çevre sorunlarının ortaya çıkışına sebep olan etmenleri sorgular. PÇ-4 Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir
PÇ-5 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir
PÇ-8 Biyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir
PÇ-10 Biyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Çevresel sürdürülebilirlik için çözümler üretebilir. PÇ-1 Biyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar
PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür
PÇ-4 Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir
PÇ-10 Biyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çevre bilimine giriş, çevre-çevrenin öğeleri-çevrenin bölümleri arasındaki ilişkinin irdelenmesi, Çevre sorunları ve sebepleri, nüfus artışı ve tarımsal uygulamaların çevre sorunları üzerine etkilerinin incelenmesi, Sanayileşme, kentleşme ve turizmin çevre sorunları üzerine etkilerinin incelenmesi, Enerji ve çevre ilişkileri, yenilemeyen enerji kaynakları, Yenilenebilir enerji kaynakları, sürdürülebilir kalkınma, Çevre eğitimi ve tarihsel gelişimi, Türkiye’de çevre eğitimi, bazı ülkelerde çevre ile ilgili kurumlaşma ve örgütler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Çevre bilimine giriş, çevre-çevrenin öğeleri-çevrenin bölümleri arasındaki ilişkinin irdelenmesi anlatım, soru- cevap, tartışma, örneklendirme
2 Çevre sorunları ve sebepleri, nüfus artışı ve tarımsal uygulamaların çevre sorunları üzerine etkilerinin incelenmesi
3 Sanayileşme, kentleşme ve turizmin çevre sorunları üzerine etkilerinin incelenmesi anlatım, soru- cevap, tartışma, örneklendirme
4 Enerji ve çevre ilişkileri, yenilemeyen enerji kaynakları anlatım, soru- cevap, tartışma, örneklendirme
5 Yenilenebilir enerji kaynakları, sürdürülebilir kalkınma anlatım, soru- cevap, tartışma, örneklendirme
6 Çevre eğitimi ve tarihsel gelişimi, Türkiye’de çevre eğitimi, bazı ülkelerde çevre ile ilgili kurumlaşma ve örgütler anlatım, soru- cevap, tartışma, örneklendirme
7 Çevre ile ilgili bazı önemli kuruluşlar ve faaliyetleri, ulusal ve uluslararası çevre kuruluşları ve faaliyetleri anlatım, soru- cevap, tartışma, örneklendirme
8 Ara Sınav
9 Uluslararası çevre politikaları, Türkiye’nin çevre politikaları, Cumhuriyet öncesi ve Cumhuriyet’in kuruluşundan sonra 1970’lere kadar çevre politikaları anlatım, soru- cevap, tartışma, örneklendirme
10 Planlı dönemde çevre politikaları, 1980’lerden günümüze çevre politikaları anlatım, soru- cevap, tartışma, örneklendirme
11 1980’lerden günümüze çevre politikaları, çevre politikalarının genel değerlendirmesi anlatım, soru- cevap, tartışma, örneklendirme
12 Alternatif çevrecilik yaklaşımları, organik tarım, genetiği değiştirilmiş organizmalar, çevre sağlığı, çevre hukuku kavramları hakkında bilgilendirme anlatım, soru- cevap, tartışma, örneklendirme
13 Çevre Yönetimi ve Planlaması, Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği ve diğer mevzuatlar hakkında genel bilgilendirme anlatım, soru- cevap, tartışma, örneklendirme
14 Çevre Operasyonel Programı, ISO 14000 serisi standartlar ve oluşturulma sebepleri, anlatım, soru- cevap, tartışma, örneklendirme
15 Çevre Yönetim Sistemleri anlatım, soru- cevap, tartışma, örneklendirme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 MUSLU, Yılmaz, “Ekoloji ve Çevre Sorunları”, Aktif Yayınevi, İstanbul, 2000.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
MUSLU, Yılmaz, “Ekoloji ve Çevre Sorunları”, Aktif Yayınevi, İstanbul, 2000.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 13 26
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 13 13
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 8 40
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 11 55
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 180