|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | BİYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | GENÇAY AKGÜL (akgul@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Stres faktörlerini ve sınıflandırılmasını öğrenmek, çoklu stres etkileşimlerini yorumlayabilmek, küresel iklim değişikliğinin bitkilere etkisini anlamak ve yorumlayabilmek, bitki stres direncini arttırmak için kullanılan yaklaşımların detaylı incelenmesi |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bitkilerde oluşan biyotik ve abiyotik stresin doku, hücre ve metabolik düzeyde yol açtığı farklılıkların nedenlerini anlayabilir. |
PÇ-1 Biyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar PÇ-2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir PÇ-5 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-2 | Bitkide oluşan etkilerin incelenmesi, stres cevaplarının yorumlanması becerilerini konu ile ilgili bilimsel yayınların yorumlanmasında kullanabilir |
PÇ-1 Biyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar PÇ-2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir PÇ-4 Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-3 | Küresel iklim değişikliğinin yol açtığı çoklu stres etkileşimlerinin etkilerini anlayabilir |
PÇ-1 Biyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-5 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-4 | Bitkilerde biyotik ve abiyotik stresin oluşturduğu savunma mekanizmalarını anlayabilir ve yorumlayabilir |
PÇ-2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Stres faktörlerini ve sınıflandırılmasını öğrenmek, bitkilerin stresten kaçış ve korunma yaklaşımlarını anlamak, stres proteinleri (antioksidantlar) işlevleri ve sentez yöntemlerini öğrenmek, abiyotik streslerin detaylı incelenmesi (sel ve kuraklık stresi, tuz ve ozmotik stres, soğuk stresi, yüksek sıcaklık stresi, toksik maddelerin yol açtığı stresler), çeşitli stres faktörlerinin aynı anda oluşması yani çoklu stres etkileşimlerini yorumlayabilmek, küresel iklim değişikliğinin bitkilere etkisini anlamak ve yorumlayabilmek, bitki stres direncini arttırmak için kullanılan yaklaşımların detaylı incelenmesi | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Stresin tanımı, sınıflandırılması, Su Eksikliği ve Kuraklık stresi | Anlatım |
2 | Bitkilerde donma ve üşüme stresi | Anlatım |
3 | Isı Stresi ve Isı Şoku | Anlatım |
4 | Tuzluluk stresi | Anlatım |
5 | Oksijen Yetersizliğine bağlı stres faktörleri | Anlatım |
6 | Strese Karşı Bitkilerin Cevapları | Anlatım |
7 | Sıcaklık stresinde bitkide oluşan fizyolojik değişiklikler | Anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Serbest radikal (FR) ve İlişkili Aktif Oksijen (AO) Türleri | Anlatım |
10 | Koruma Hasar | Anlatım |
11 | Stres Proteinleri | Anlatım |
12 | Moleküler Düzey | Anlatım |
13 | Streste Gerekli Sekonder Metabolitler | Anlatım |
14 | Polisakkaritler, Stres için Özel Önemi olan Normal Hücre Bileşenleri, Hücresel Düzey, Stres Cevaplarının Kontrolü, | Anlatım |
15 | Stresin Hiyerarşisi, Stresin Tanımı ve Stres Kontrolü İçin Metodlar | Anlatım |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Akman, Y., Küçükködük, M., Düzenli, S., Tuğ, G.N.,Bitki Fizyolojisi, 2001, Ankara. | |
2 | Kılınç, M., Kutbay, H.G. 2008. Bitki EkolojisiPalme Yayıncılık, Ankara | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Akman, Y., Küçükködük, M., Düzenli, S., Tuğ, G.N.,Bitki Fizyolojisi, 2001, Ankara. Kılınç, M., Kutbay, H.G. 2008. Bitki EkolojisiPalme Yayıncılık, Ankara |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 25 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 5 | 3 | 5 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 12 | 3 | 5 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 10 | 3 | 5 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 6 | 18 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 8 | 24 |
c) Performans Ödevi | 3 | 6 | 18 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 6 | 18 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 3 | 4 | 12 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 6 | 18 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 6 | 18 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 172 |