|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | BİYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | GENÇAY AKGÜL (akgul@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Canlının fiziksel ve kimyasal fonksiyonları ile çevrenin ilişkilerinin incelenmesi. Bir bitkinin farklı yaşam evrelerinde farklı faktörlere olan gereksinimlerinin (az veya çok) belirlenmesi. Bitkinin çevre faktörleri ile olan ilişkisinin yorumlanarak anlatılması. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bitki verimliliği için sınırlayıcı çevresel faktörleri öğrenebilir |
PÇ-1 Biyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-10 Biyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Çevre kavramına evrensel yaklaşımla bilimsel gözlem yapabilir |
PÇ-1 Biyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar PÇ-2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir PÇ-9 Biyolojideki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-3 | Çevre kavramına evrensel bir yaklaşımla bilimsel analizler yapabilir |
PÇ-1 Biyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür PÇ-10 Biyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Ekotoksikoloji konusunda bilgi sahibi olabilir |
PÇ-1 Biyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar PÇ-2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir PÇ-4 Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bitkinin yaşamını devam ettirebilmesi için gerekli olan çimlenme, büyüme, üreme gibi evreleri içeren ve ölüm ile sonuçlanan yaşam olayları hücrenin canlı maddesi içindeki fiziksel ve kimyasal reaksiyonları. Aynı zamanda canlının bulunduğu ortam (canlı veya cansız), bitki verimliliği için sınırlayıcı olan faktörler ve Öğrencilerimize bu ilişkilerin daha belirgin olarak ortaya konması, çevre bilincinin ve duyarlılığının yaratılması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ekofizyolojinin Tanımı, Ekolojik Yaşam Evreleri, Tolerans Kanunu, Optimum ve Sınırlayıcı Faktör Kavramları. EKOSİSTEMLERİN İŞLEVSEL ÖZELLİKLERİ: Ekosistemde Madde Döngüsü ve Enerji Akışı, Ekolojik Piramitler ve Besin Zinciri. Yaprak Alanı İndisi (YAI), Bitkilerde Verimlilik (Prodüktivite) ve Ölçüm Yöntemleri. | Anlatım |
2 | BİTKİLERİN ÇEVRESİ: Hidrosfer, Atmosfer, Litosfer. | Anlatım |
3 | EDAFİK FAKTÖR: Toprak Oluşumu, Humus Oluşumu ve Mineralizasyon. | Anlatım |
4 | Toprak Profili, Toprak Havalanması. | Anlatım |
5 | SU FAKTÖRÜ: Hidratürün Mana ve Önemi, Su Ekonomilerine Göre Bitkiler; 1. Hidrolabil (Poikilohidrik), 2. Hidrostabil (Homoiohidrik). Kseromorf Yapı. | Anlatım |
6 | IŞIK FAKTÖRÜ: Bitkiler Işık İsteğine Göre; 1. Güneş Bitkileri (Heliofitler), 2. Hem Güneş Hem Gölge Bitkileri, 3. Gölge Bitkileri (Siofitler). | Anlatım |
7 | Güneş Işınlarının Dalgaboyu Açısından Ekolojik Rolleri; 1. Ultraviyole ( UV ) Işınlar, 2. Görünen Işınlar, 3. Infrared ( IR ) Işınlar. | Anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yapraklara Kadar Ulaşan Güneş Işınlarının, 1. Refleksiyonu, 2. Absorpsiyonu, 3. Transmisyonu. Fotoperyodizme (Gün Uzunluğuna) Göre Bitkiler; 1. Uzun Gün Bitkileri, 2. Nötr Bitkiler, 3. Kısa Gün Bitkileri. Işık Kompenzasyon Noktası. | Anlatım |
10 | SICAKLIK FAKTÖRÜ: Temperatür ve Termik Stres, Çevre ile Isı Alış Verişi, Don Hasarı veya Kuraklık Hasarı, Don Kuraklığı. | Anlatım |
11 | Ekstrem Sıcağa ve Soğuğa Karşı Bitkilerin Davranış ve Korunma Mekanizmaları, | Anlatım |
12 | Fiziksel Kuraklık, Fizyolojik Kuraklık, Fizyolojik Donma Dayanıklılığı. | Anlatım |
13 | Bitkilerde Organik Madde Yapımına Etki Eden Çevresel Faktörler. | Anlatım |
14 | Bitkilerde Organik Madde Yıkımına Etki Eden Çevresel Faktörler. | Anlatım |
15 | Bitkilerde Stomaların Açılıp Kapanmasına Etki Eden Çevresel Faktörler. | Anlatım |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Physiological Plant Ecology (1995): Larcher, W. | |
2 | Plant Ecophysiology (1997): Parasad, M.N.V. | |
3 | Ekoloji: Çepel N., Doğal Yaşam Dünyaları ve İnsan. Palme Yayıncılık, Ankara. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Physiological Plant Ecology (1995): Larcher, W. Plant Ecophysiology (1997): Parasad, M.N.V. Ekoloji: Çepel N., Doğal Yaşam Dünyaları ve İnsan. Palme Yayıncılık, Ankara. Toprak ilmi: Kantarcı D. İ.Ü.Orman Fakültesi Yayınları, İstanbul. Ekoloji ve Çevre Biyolojisi: Kocataş, A. Ege Üniversitesi Matbaası, İzmir. Odum EP, Barret GW. Ekolojinin Temel İlkeleri (Türkçeye çeviri, Ed. Prof.Dr.Kani Işık), Palme Yayınevi, Ankara. Çevre Bilim Ekoloji: Şişli MN.Yeni Fersa Matbaacılık, Ankara. Plant Physiological Ecology (2008): Hans Lambers, F.Stuart Chapin III, Thijs L.Pons. Handbook of Plant Ecophysiology Techniques (2001): Manuel J. Reigosa Roger. Physiological Plant Ecology (2003): W. Larcher VI.Edition. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 25 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 5 | 2 | 5 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 10 | 4 | 5 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 12 | 2 | 5 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 6 | 18 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 6 | 18 |
c) Performans Ödevi | 3 | 5 | 15 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 6 | 18 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 3 | 6 | 18 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 6 | 18 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 6 | 18 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 169 |