Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / İŞL-503 - İŞLETME (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: İŞL-503 Adı: DAVRANIŞ BİLİMLERİ I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İŞLETME (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı METİN KAPLAN (mkaplan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
DURDU MEHMET BİÇKES,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
•Davranış bilimlerinin insan ve iş hayatındaki gerekliliğini kavramak •İnsanları tanımak ve motive etmenin gerekliliğini kavramak, •Tutumları, Önyargıları ve Kalıplaşmış Tutumları analiz etmek, •Yeni yüzyılda çatışmanın gerekliliğini kavramak ve yönetmek, •Müzakere ve pazarlığın hayatın her aşamasında önemini vurgulamak, •Global rekabet ortamında etkin karar vermenin önemini kavramak, •Gelecekte ekip çalışmasının gerekliliği üzerinde durarak, grup yapısı ve dinamiklerini incelemek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Davranış Bilimlerinin iş hayatında gerekliliğini değerlendirebilir. PÇ-5 Organizasyonlardaki insan ve insan davranışı ile algı, tutum ve kişilik gibi konuların yanı sıra son yıllarda örgütsel davranış alanında ortaya çıkan yeni kavram teknik ve uygulamalara ilişkin ileri düzeyde akademik bilgi ve birikime sahip olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İnsanları tanımanın ve motive etmenin gerekliliğini açıklayabilir. PÇ-5 Organizasyonlardaki insan ve insan davranışı ile algı, tutum ve kişilik gibi konuların yanı sıra son yıllarda örgütsel davranış alanında ortaya çıkan yeni kavram teknik ve uygulamalara ilişkin ileri düzeyde akademik bilgi ve birikime sahip olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Tutumları analiz etmek için model ve ölçek geliştirebilir. PÇ-5 Organizasyonlardaki insan ve insan davranışı ile algı, tutum ve kişilik gibi konuların yanı sıra son yıllarda örgütsel davranış alanında ortaya çıkan yeni kavram teknik ve uygulamalara ilişkin ileri düzeyde akademik bilgi ve birikime sahip olur.
PÇ-12 Matematik, istatistik ve ekonometri alanlarında beceri kazanma, sayısal verilerden faydalanarak geliştirilecek olan istatistiksel ve ekonometrik çözümlemeler ile daha etkin kararlar alabilme, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme ve sebep-sonuç ilişkilerini yorumlama becerisi kazanır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarla çalışma; yenilik ve değişime açık, girişimci yaşam boyu öğrenme davranışı kazanma; liderlik özelliklerine ve diğer alanlardaki yöneticilerle ve uzmanlarla eleştirel ve analitik iletişim kurabilme yeterliliğine ve becerisine sahip olur.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Karar verme ve ekip çalışması becerilerini geliştirebilir. PÇ-5 Organizasyonlardaki insan ve insan davranışı ile algı, tutum ve kişilik gibi konuların yanı sıra son yıllarda örgütsel davranış alanında ortaya çıkan yeni kavram teknik ve uygulamalara ilişkin ileri düzeyde akademik bilgi ve birikime sahip olur.
PÇ-12 Matematik, istatistik ve ekonometri alanlarında beceri kazanma, sayısal verilerden faydalanarak geliştirilecek olan istatistiksel ve ekonometrik çözümlemeler ile daha etkin kararlar alabilme, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme ve sebep-sonuç ilişkilerini yorumlama becerisi kazanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders davranış bilimlerinde metot, motivasyon, tutumlar, örgüt kültürü, sosyal kurumlar, töreler, gelenek ve görenekler, liderlik-güç, çatışma, karar verme, gruplar ve ekipler, örgütsel değişim ve öğrenme, duygusal zeka, imaj geliştirme konularını kapsar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Davranış Bilimlerinin Tanımı ve Tarihi Gelişimi, Davranış Bilimlerinin Diğer Bilim Dalları ile İlişkisi, Davranış Düzlemi, Sosyal Statü ve Rol Davranışları Konu anlatımı ve tartışma
2 Davranış Bilimlerinin Tanımı ve Tarihi Gelişimi, Davranış Bilimlerinin Diğer Bilim Dalları ile İlişkisi, Davranış Düzlemi, Sosyal Statü ve Rol Davranışları Konu anlatımı ve tartışma
3 Sosyal Etki: Uyma, Razı Olma ve İtaat Davranışları Konu anlatımı ve tartışma
4 Tutumlar, Tutum-Davranış İlişkisi, Tutum Değişimi ve Sosyal Etkileşim, Ajzen'in Planlanmış Davranış Kuramı Konu anlatımı ve tartışma
5 Motivasyonun Tanımı ve Önemi, Motivasyon Teorileri Konu anlatımı ve tartışma
6 Motivasyonun Tanımı ve Önemi, Motivasyon Teorileri Konu anlatımı ve tartışma
7 Algılama Konu anlatımı ve tartışma
8 Ara Sınav
9 İletişim Konu anlatımı ve tartışma
10 Liderlik ve Liderlikte Özellikler Yaklaşımı Konu anlatımı ve tartışma
11 Liderlikte Davranışsal ve Durumsallık Yajlaşımlar Konu anlatımı ve tartışma
12 Örgütlerde Güç ve Politika Konu anlatımı ve tartışma
13 Karar Verme Süreci, Karar Vermeyi Etkileyen Faktörler Konu anlatımı ve tartışma
14 Örgütsel Çatışma Konu anlatımı ve tartışma
15 Stres ve Stres Yönetimi Konu anlatımı ve tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Günümüzde İnsan ve İnsanlar”, Çiğdem Kağıtçıbaşı, Evrim Yayınları, İstanbul 2010.
2 “Organizational Behavior”, Stephen P. Robbins and Timothy A. Judge, 13/E. Prentice Hall. 2009
3 Organizational Behavior, R. Reitner, A. Kinicki, Irwin: McGraw-Hill, 2004.
4 Sığrı, Ü. ve Gürbüz, S. (2013). Örgütsel Davranış, Beta Yayınları, İstanbul.
5 Barlı, Ö. (2012). Davranış Bilimleri ve Örgütlerde Davranış, Aktif Kitabevi, Erzurum.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
İnsan ve İnsanlar, Çiğdem Kağıtçıbaşı, Evrim Yayınları, İstanbul 2010. İşletmelerde Davranış Bilimleri ve Örgütsel Davranış, M. Şerif Şimşek, Tahir Akgemci ve Adnan Çelik, Gazi Kitabevi, Ankara, 2011. Organizational Behavior, Stephen P. Robbins, Pearson Education, International Edition, 10.Baskı, Prentice Hall, New Jersey, 2009. Organizational Behavior, R. Reitner, A. Kinicki. Irwin: McGraw-Hill, 2004.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 15 45
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 6 6 36
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 6 36
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 6 30
Ara Sınav 3 1 3
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 7 28
Final Sınavı 3 1 3
0
0
Toplam İş Yükü 181