|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İŞLETME (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NURİ ÖZGÜR DOĞAN (nodogan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NURİ ÖZGÜR DOĞAN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı; öğrencilere daha ileri matematiksel modelleri tanıtmak ve onlara karar verme problemlerinin çözümünde yararlanabilecekleri farklı yöntemler sunmaktır. Karar verme süreciyle yöneylem araştırması arasındaki ilişkiyi net olarak kavramaları bu dersi alan öğrencilerden beklenenler arasındadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | DP modelleri dışında farklı modeller tasarlayabilir. |
PÇ-13 Öğrencilerin gerçek hayata ilişkin karar verme problemlerini, doğrusal programlama tekniklerini kullanarak modelleyebilme, simpleks ve ulaştırma problemlerini kullanarak çözebilme ve elde edilen sonuçları teknik ve ekonomik açıdan yorumlayabilme becerilerini kazanmalarını sağlar. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-2 | Çeşitli türden karar verme yöntemlerini daha sistematik değerlendirebilir. |
PÇ-13 Öğrencilerin gerçek hayata ilişkin karar verme problemlerini, doğrusal programlama tekniklerini kullanarak modelleyebilme, simpleks ve ulaştırma problemlerini kullanarak çözebilme ve elde edilen sonuçları teknik ve ekonomik açıdan yorumlayabilme becerilerini kazanmalarını sağlar. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-3 | Gerçek hayattan karar verme problemleri ile yöneylem araştırması arasındaki ilişkiyi somut bir şekilde yorumlayabilir. |
PÇ-13 Öğrencilerin gerçek hayata ilişkin karar verme problemlerini, doğrusal programlama tekniklerini kullanarak modelleyebilme, simpleks ve ulaştırma problemlerini kullanarak çözebilme ve elde edilen sonuçları teknik ve ekonomik açıdan yorumlayabilme becerilerini kazanmalarını sağlar. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-4 | Çok kriterli karar verme problemlerini çözebilir. |
PÇ-13 Öğrencilerin gerçek hayata ilişkin karar verme problemlerini, doğrusal programlama tekniklerini kullanarak modelleyebilme, simpleks ve ulaştırma problemlerini kullanarak çözebilme ve elde edilen sonuçları teknik ve ekonomik açıdan yorumlayabilme becerilerini kazanmalarını sağlar. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu dersin kapsamında Doğrusal Programlama Modeli (Simpleks Yöntemi, Dualite ve Duyarlılık Analizi), Şebeke Modelleri (Ulaştırma, Aktarma, Atama, En Kısa Yörünge, Maksimum Akım, PERT/CPM Modelleri), Tamsayılı Programlama Modeli (Dal-Sınır Yöntemi), Amaç Programlama Modeli (Uygulanan Çözüm Yöntemleri), Dinamik Programlama (Uygulanan Çözüm Yöntemi ), Analitik Hiyerarşi Yöntemi, Oyun Teorisi ve Veri Zarflama Analizi ele alınacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş | Konu anlatımı |
2 | Doğrusal Programlama Modeli (Simpleks Yöntemi, Dualite ve Duyarlılık Analizi) | Konu anlatımı |
3 | Doğrusal Programlama Modeli (Simpleks Yöntemi, Dualite ve Duyarlılık Analizi) | Konu anlatımı ve Problem çözme yöntemi, Performans ödevi sunumu |
4 | Şebeke Modelleri | Konu anlatımı |
5 | Şebeke Modelleri | Konu anlatımı ve Problem çözme yöntemi, Performans ödevi sunumu |
6 | Tamsayılı Programlama | Konu anlatımı |
7 | Tamsayılı Programlama | Konu anlatımı ve Problem çözme yöntemi, Performans ödevi sunumu |
8 | Ara Sınav | |
9 | Tamsayılı Programlama | Problem çözme yöntemi |
10 | Amaç Programlama | Konu anlatımı |
11 | Amaç Programlama | Konu anlatımı ve Problem çözme yöntemi, Performans ödevi sunumu |
12 | Dinamik Programlama | Konu anlatımı |
13 | Analitik Hiyerarşi Yöntemi | Konu anlatımı |
14 | Oyun Teorisi | Konu anlatımı |
15 | Veri Zarflama Analizi | Konu anlatımı, Performans ödevi sunumu |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | 1. Taha, Hamdy A.; Yöneylem Araştırması, (Çeviri: Ş.A. Baray; Ş. Esnaf), 6. Baskı, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2000. (Temel Ders Kitabı). | |
2 | Hillier, F. S., G. J. Lieberman; Introduction to Operations Research, 7th Edition, McGraw Hill, New York, 2001. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
1. Taha, Hamdy A.; Yöneylem Araştırması, (Çeviri: Ş.A. Baray; Ş. Esnaf), 6. Baskı, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2000. (Temel Ders Kitabı). 2. Öztürk, Ahmet; Yöneylem Araştırmasına Giriş, 1. Baskı, Ekin Yayınevi, Bursa, 2011. 3. Özgüven, Cemal; Doğrusal Programlama ve Uzantıları, 1. Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara, 2003. 4. Sezen, Hayrettin Kemal; Yöneylem Araştırması, 2. Baskı, Ekin Yayınevi, 2007. 5. Hillier, F. S., G. J. Lieberman; Introduction to Operations Research, 7th Edition, McGraw Hill, New York, 2001. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 3 | 5 | 15 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |