Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / İŞL-521 - İŞLETME (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: İŞL-521 Adı: YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İŞLETME (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NURİ ÖZGÜR DOĞAN (nodogan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NURİ ÖZGÜR DOĞAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; öğrencilere daha ileri matematiksel modelleri tanıtmak ve onlara karar verme problemlerinin çözümünde yararlanabilecekleri farklı yöntemler sunmaktır. Karar verme süreciyle yöneylem araştırması arasındaki ilişkiyi net olarak kavramaları bu dersi alan öğrencilerden beklenenler arasındadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 DP modelleri dışında farklı modeller tasarlayabilir. PÇ-13 Öğrencilerin gerçek hayata ilişkin karar verme problemlerini, doğrusal programlama tekniklerini kullanarak modelleyebilme, simpleks ve ulaştırma problemlerini kullanarak çözebilme ve elde edilen sonuçları teknik ve ekonomik açıdan yorumlayabilme becerilerini kazanmalarını sağlar.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Çeşitli türden karar verme yöntemlerini daha sistematik değerlendirebilir. PÇ-13 Öğrencilerin gerçek hayata ilişkin karar verme problemlerini, doğrusal programlama tekniklerini kullanarak modelleyebilme, simpleks ve ulaştırma problemlerini kullanarak çözebilme ve elde edilen sonuçları teknik ve ekonomik açıdan yorumlayabilme becerilerini kazanmalarını sağlar.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Gerçek hayattan karar verme problemleri ile yöneylem araştırması arasındaki ilişkiyi somut bir şekilde yorumlayabilir. PÇ-13 Öğrencilerin gerçek hayata ilişkin karar verme problemlerini, doğrusal programlama tekniklerini kullanarak modelleyebilme, simpleks ve ulaştırma problemlerini kullanarak çözebilme ve elde edilen sonuçları teknik ve ekonomik açıdan yorumlayabilme becerilerini kazanmalarını sağlar.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Çok kriterli karar verme problemlerini çözebilir. PÇ-13 Öğrencilerin gerçek hayata ilişkin karar verme problemlerini, doğrusal programlama tekniklerini kullanarak modelleyebilme, simpleks ve ulaştırma problemlerini kullanarak çözebilme ve elde edilen sonuçları teknik ve ekonomik açıdan yorumlayabilme becerilerini kazanmalarını sağlar.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu dersin kapsamında Doğrusal Programlama Modeli (Simpleks Yöntemi, Dualite ve Duyarlılık Analizi), Şebeke Modelleri (Ulaştırma, Aktarma, Atama, En Kısa Yörünge, Maksimum Akım, PERT/CPM Modelleri), Tamsayılı Programlama Modeli (Dal-Sınır Yöntemi), Amaç Programlama Modeli (Uygulanan Çözüm Yöntemleri), Dinamik Programlama (Uygulanan Çözüm Yöntemi ), Analitik Hiyerarşi Yöntemi, Oyun Teorisi ve Veri Zarflama Analizi ele alınacaktır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş Konu anlatımı
2 Doğrusal Programlama Modeli (Simpleks Yöntemi, Dualite ve Duyarlılık Analizi) Konu anlatımı
3 Doğrusal Programlama Modeli (Simpleks Yöntemi, Dualite ve Duyarlılık Analizi) Konu anlatımı ve Problem çözme yöntemi, Performans ödevi sunumu
4 Şebeke Modelleri Konu anlatımı
5 Şebeke Modelleri Konu anlatımı ve Problem çözme yöntemi, Performans ödevi sunumu
6 Tamsayılı Programlama Konu anlatımı
7 Tamsayılı Programlama Konu anlatımı ve Problem çözme yöntemi, Performans ödevi sunumu
8 Ara Sınav
9 Tamsayılı Programlama Problem çözme yöntemi
10 Amaç Programlama Konu anlatımı
11 Amaç Programlama Konu anlatımı ve Problem çözme yöntemi, Performans ödevi sunumu
12 Dinamik Programlama Konu anlatımı
13 Analitik Hiyerarşi Yöntemi Konu anlatımı
14 Oyun Teorisi Konu anlatımı
15 Veri Zarflama Analizi Konu anlatımı, Performans ödevi sunumu
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 1. Taha, Hamdy A.; Yöneylem Araştırması, (Çeviri: Ş.A. Baray; Ş. Esnaf), 6. Baskı, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2000. (Temel Ders Kitabı).
2 Hillier, F. S., G. J. Lieberman; Introduction to Operations Research, 7th Edition, McGraw Hill, New York, 2001.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
1. Taha, Hamdy A.; Yöneylem Araştırması, (Çeviri: Ş.A. Baray; Ş. Esnaf), 6. Baskı, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2000. (Temel Ders Kitabı). 2. Öztürk, Ahmet; Yöneylem Araştırmasına Giriş, 1. Baskı, Ekin Yayınevi, Bursa, 2011. 3. Özgüven, Cemal; Doğrusal Programlama ve Uzantıları, 1. Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara, 2003. 4. Sezen, Hayrettin Kemal; Yöneylem Araştırması, 2. Baskı, Ekin Yayınevi, 2007. 5. Hillier, F. S., G. J. Lieberman; Introduction to Operations Research, 7th Edition, McGraw Hill, New York, 2001.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 3 5 15
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 180