|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İŞLETME (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | GÖKHAN SEÇME (gsecme@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Ergonomi dersi ile çalışanların biyolojik, psikolojik özelliklerine bağlı olarak insan-makine-çevre uyumunun doğal ve teknolojik yasalarının ortaya konulması, insanın kendine özgü niteliklerinin ve yeteneklerinin araştırılması, işin insana uyumlandırılması için gereken koşulların belirlenmesi ve insanın rahat çalışma ortamlarının ayarlanması için gerekliliklerin incelenmesi amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Ergonomi, ergonominin önemi ve insan performansı konularını tanımlayabilir. |
PÇ-14 Üretimde kullanılan yeni yaklaşımlar, Üretim yönetiminin temelleri, üretim sistemleri, kuruluş yeri seçimi, dağıtım planlaması ve başa baş analizi, tesisat yerleşimi, üretim planlaması konularında bilgi sahibi olur. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarla çalışma; yenilik ve değişime açık, girişimci yaşam boyu öğrenme davranışı kazanma; liderlik özelliklerine ve diğer alanlardaki yöneticilerle ve uzmanlarla eleştirel ve analitik iletişim kurabilme yeterliliğine ve becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Hizmet ve imalat sektöründe faaliyet gösteren işletmelerdeki çalışma koşullarını daha kapsamlı değerlendirebilir. |
PÇ-14 Üretimde kullanılan yeni yaklaşımlar, Üretim yönetiminin temelleri, üretim sistemleri, kuruluş yeri seçimi, dağıtım planlaması ve başa baş analizi, tesisat yerleşimi, üretim planlaması konularında bilgi sahibi olur. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarla çalışma; yenilik ve değişime açık, girişimci yaşam boyu öğrenme davranışı kazanma; liderlik özelliklerine ve diğer alanlardaki yöneticilerle ve uzmanlarla eleştirel ve analitik iletişim kurabilme yeterliliğine ve becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Çalışma yeri için güvenliğin en önemli unsurlardan biri olduğunu teşhis edebilir. |
PÇ-14 Üretimde kullanılan yeni yaklaşımlar, Üretim yönetiminin temelleri, üretim sistemleri, kuruluş yeri seçimi, dağıtım planlaması ve başa baş analizi, tesisat yerleşimi, üretim planlaması konularında bilgi sahibi olur. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarla çalışma; yenilik ve değişime açık, girişimci yaşam boyu öğrenme davranışı kazanma; liderlik özelliklerine ve diğer alanlardaki yöneticilerle ve uzmanlarla eleştirel ve analitik iletişim kurabilme yeterliliğine ve becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Gerçek hayattan bir işletmenin ergonomik yeterliliğini değerlendirebilir. |
PÇ-14 Üretimde kullanılan yeni yaklaşımlar, Üretim yönetiminin temelleri, üretim sistemleri, kuruluş yeri seçimi, dağıtım planlaması ve başa baş analizi, tesisat yerleşimi, üretim planlaması konularında bilgi sahibi olur. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarla çalışma; yenilik ve değişime açık, girişimci yaşam boyu öğrenme davranışı kazanma; liderlik özelliklerine ve diğer alanlardaki yöneticilerle ve uzmanlarla eleştirel ve analitik iletişim kurabilme yeterliliğine ve becerisine sahip olur. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Giriş, Ergonominin Tarihsel gelişimi, İnsan makine ilişkilerinde ergonomik yaklaşım, Makine tasarımında ergonomik etkenler, İnsan ve çalışma ortamı (algılama, seçim ve eylem), İş ve enerji tüketimi (iş ve adeleler, yorgunluk, enerji ihtiyacı, çalışma süresi ve dinlenme aralıkları), Antropometri, İş alanı, araç ve ekipman tasarımı, Fiziksel çevrenin değerlendirilmesi ve tasarımı (titreşim, gürültü, aydınlatma, iklim özellikleri v.b.), insan hataları, iş kazaları ve güvenlik, çalışma koşullarının değerlendirilmesi | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş | Konu anlatımı |
2 | Ergonominin Tarihsel Gelişimi | Konu anlatımı |
3 | İnsan makine ilişkilerinde ergonomik yaklaşım | Konu anlatımı |
4 | Makine tasarımında ergonomik etkenler | Konu anlatımı |
5 | İnsan ve çalışma ortamı (algılama, seçim ve eylem) | Konu anlatımı |
6 | İş ve enerji tüketimi (iş ve adeleler, yorgunluk, enerji ihtiyacı, çalışma süresi ve dinlenme aralıkları), | Konu anlatımı |
7 | İş ve enerji tüketimi (iş ve adeleler, yorgunluk, enerji ihtiyacı, çalışma süresi ve dinlenme aralıkları), | Konu anlatımı |
8 | Ara Sınav | |
9 | Antropometri | Konu anlatımı |
10 | Antropometri | Konu anlatımı |
11 | İş alanı, araç ve ekipman tasarımı | Konu anlatımı |
12 | Fiziksel çevrenin değerlendirilmesi ve tasarımı (titreşim, gürültü, aydınlatma, iklim özellikleri v.b.) | Konu anlatımı |
13 | Fiziksel çevrenin değerlendirilmesi ve tasarımı (titreşim, gürültü, aydınlatma, iklim özellikleri v.b.) | Konu anlatımı |
14 | İnsan hataları, iş kazaları ve güvenlik | Konu anlatımı |
15 | Çalışma koşullarının değerlendirilmesi | Konu anlatımı |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Dul, Jan, Bernard Weerdmeester; Ergonomi: Ne, Neden, Nasıl?, (Çeviri: M. Yavuz; N. Kahraman), 1. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2007. | |
2 | Babalık, Fatih C.; Mühendisler için Ergonomi-İşbilim, 3. Baskı, Dora Yayınları, Bursa, 2011. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
1. Dul, Jan, Bernard Weerdmeester; Ergonomi: Ne, Neden, Nasıl?, (Çeviri: M. Yavuz; N. Kahraman), 1. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2007. 2. Babalık, Fatih C.; Mühendisler için Ergonomi-İşbilim, 3. Baskı, Dora Yayınları, Bursa, 2011. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 5 | 15 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |