Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / İŞL-536 - İŞLETME (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: İŞL-536 Adı: İLERİ İSTATİSTİKSEL ANALİZ TEKNİKLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İŞLETME (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AYLİN ALKAYA (aylin@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Çok değişkenli analizin kavram ve tekniklerini tanıtmak ve ilişkili problemlere çok değişkenli analizin uygulama örneklerini sağlamak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz tekniklerinin uygulaması öğrenilir. PÇ-12 Matematik, istatistik ve ekonometri alanlarında beceri kazanma, sayısal verilerden faydalanarak geliştirilecek olan istatistiksel ve ekonometrik çözümlemeler ile daha etkin kararlar alabilme, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme ve sebep-sonuç ilişkilerini yorumlama becerisi kazanır.
PÇ-15 (Analitik düşünme, bilişim teknolojileri başta olmak üzere işletmeciliğin çağdaş yöntem ve teknolojilerini kullanır.
PÇ-18 Bilimsel araştırma yapmak ve tez yazmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
Yazılı Sınav
Laboratuvar Sınavı
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Verileri analiz edebilme, değerlendirebilme, deney yapma ve tasarlama becerisi PÇ-12 Matematik, istatistik ve ekonometri alanlarında beceri kazanma, sayısal verilerden faydalanarak geliştirilecek olan istatistiksel ve ekonometrik çözümlemeler ile daha etkin kararlar alabilme, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme ve sebep-sonuç ilişkilerini yorumlama becerisi kazanır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarla çalışma; yenilik ve değişime açık, girişimci yaşam boyu öğrenme davranışı kazanma; liderlik özelliklerine ve diğer alanlardaki yöneticilerle ve uzmanlarla eleştirel ve analitik iletişim kurabilme yeterliliğine ve becerisine sahip olur.
PÇ-17 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az. Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde kullanır.
Yazılı Sınav
Laboratuvar Sınavı
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 İlgili daldaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi PÇ-12 Matematik, istatistik ve ekonometri alanlarında beceri kazanma, sayısal verilerden faydalanarak geliştirilecek olan istatistiksel ve ekonometrik çözümlemeler ile daha etkin kararlar alabilme, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme ve sebep-sonuç ilişkilerini yorumlama becerisi kazanır.
PÇ-15 (Analitik düşünme, bilişim teknolojileri başta olmak üzere işletmeciliğin çağdaş yöntem ve teknolojilerini kullanır.
PÇ-17 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az. Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde kullanır.
PÇ-18 Bilimsel araştırma yapmak ve tez yazmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
DÖÇ-4 Istatistik biliminin ulusal ve küresel tesirini anlama becerisi PÇ-12 Matematik, istatistik ve ekonometri alanlarında beceri kazanma, sayısal verilerden faydalanarak geliştirilecek olan istatistiksel ve ekonometrik çözümlemeler ile daha etkin kararlar alabilme, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme ve sebep-sonuç ilişkilerini yorumlama becerisi kazanır.
PÇ-15 (Analitik düşünme, bilişim teknolojileri başta olmak üzere işletmeciliğin çağdaş yöntem ve teknolojilerini kullanır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarla çalışma; yenilik ve değişime açık, girişimci yaşam boyu öğrenme davranışı kazanma; liderlik özelliklerine ve diğer alanlardaki yöneticilerle ve uzmanlarla eleştirel ve analitik iletişim kurabilme yeterliliğine ve becerisine sahip olur.
PÇ-18 Bilimsel araştırma yapmak ve tez yazmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
DÖÇ-5 İstatistiksel paket program kullanımı ve gerçek yasamda karsilasilan problemleri cozmede kullanabilme becerisi PÇ-12 Matematik, istatistik ve ekonometri alanlarında beceri kazanma, sayısal verilerden faydalanarak geliştirilecek olan istatistiksel ve ekonometrik çözümlemeler ile daha etkin kararlar alabilme, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme ve sebep-sonuç ilişkilerini yorumlama becerisi kazanır.
PÇ-15 (Analitik düşünme, bilişim teknolojileri başta olmak üzere işletmeciliğin çağdaş yöntem ve teknolojilerini kullanır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarla çalışma; yenilik ve değişime açık, girişimci yaşam boyu öğrenme davranışı kazanma; liderlik özelliklerine ve diğer alanlardaki yöneticilerle ve uzmanlarla eleştirel ve analitik iletişim kurabilme yeterliliğine ve becerisine sahip olur.
PÇ-18 Bilimsel araştırma yapmak ve tez yazmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
Laboratuvar Sınavı
DÖÇ-6 İstatistiksel paket program kullanımı ve gerçek yasamda karsilasilan problemleri cozmede kullanabilme becerisi PÇ-12 Matematik, istatistik ve ekonometri alanlarında beceri kazanma, sayısal verilerden faydalanarak geliştirilecek olan istatistiksel ve ekonometrik çözümlemeler ile daha etkin kararlar alabilme, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme ve sebep-sonuç ilişkilerini yorumlama becerisi kazanır.
PÇ-15 (Analitik düşünme, bilişim teknolojileri başta olmak üzere işletmeciliğin çağdaş yöntem ve teknolojilerini kullanır.
PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarla çalışma; yenilik ve değişime açık, girişimci yaşam boyu öğrenme davranışı kazanma; liderlik özelliklerine ve diğer alanlardaki yöneticilerle ve uzmanlarla eleştirel ve analitik iletişim kurabilme yeterliliğine ve becerisine sahip olur.
PÇ-18 Bilimsel araştırma yapmak ve tez yazmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
Laboratuvar Sınavı
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çok değişkenli veri analizi ve uygulama alanları, veri matrisi ve ölçme düzeyleri, çok değişkenli dağılımlar, çok değişkenli normal dağılım, çok değişkenli hipotez testleri, lojistik regresyon analizi, temel bileşenler ve factor analizi, konjoint analizi, uyum analizi, çoklu uyum analizi, çok boyutlu ölçekleme, diskriminat analizi, kümeleme analizi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İstatistik ve çok değişkenli veri analizi ve uygulama alanları Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi.
2 veri matrisi ve ölçme düzeyleri, Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bilgisayar uygulaması.
3 çok değişkenli normal dağılım Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bilgisayar uygulaması.
4 çok değişkenli hipotez testleri Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bilgisayar uygulaması.
5 lojistik regresyon analizi Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bilgisayar uygulaması.
6 temel bileşenler analizi Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bilgisayar uygulaması.
7 kümeleme analizi. Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bilgisayar uygulaması.
8 Ara Sınav
9 diskriminat analizi Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bilgisayar uygulaması.
10 factor analizi Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bilgisayar uygulaması.
11 uyum analizi Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bilgisayar uygulaması.
12 çok boyutlu ölçekleme Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bilgisayar uygulaması.
13 Öğrenci sunumları Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bilgisayar uygulaması.
14 Öğrenci sunumları Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bilgisayar uygulaması.
15 Öğrenci sunumları Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bilgisayar uygulaması.
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Tatlıdil H., "Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz Teknikleri".
2 “SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikler” Editör: Doç. Dr. Şeref KALAYCI
3 “Paket Programlar ile İstatistiksek Veri Analizi-I” Prof. Dr. Kazım ÖZDAMAR
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, yazı tahtası ve yazılım

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı 2 2
4.Sunum 3 3
5.Rapor 1 2
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 3 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 16 48
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 2 5 10
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 2 4
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 2 1 2
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 7 28
Final Sınavı 3 1 3
0
0
Toplam İş Yükü 180