|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TARİH | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HÜSEYİN SARAÇ (huseyinsarac@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HASAN YAVUZER, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrenciyi Sosyoloji hakkında genel bilgi sahibi yapmak. Sosyolojinin konusu, metodu ve ilgi alanları hakkında bilgi ve birikim kazandırmak, sosyolojik bakma, düşünme ve değerlendirmeyi öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sosyoloji hakkında genel bilgileri açıklayabilir. |
PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir. PÇ-6 Toplumların gelişim özelliklerini ve farklılıklarını kavrayarak toplumların tarihi geçmişi ile şu andaki durumu arasında ilişki kurabilir. PÇ-11 Toplumsal sorumluluk bilinciyle mesleki proje ve etkinlikler planlayabilir ve uygulayabilir. PÇ-14 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, mesleki ve ahlakî değerlere uygun davranış kalıpları geliştirebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Konusu, yöntemi ve sosyolojinin ilgi alanlarını açıklayabilir. |
PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir. PÇ-5 Ulusal ve evrensel değerlere sahip olarak milli kültür ile uluslar arası kültür ve medeniyetler arasında ilişki kurabilir, kültürel mirasa sahip çıkabilir. PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme ve kalite yönetim süreçlerini öğrenebilir ve uygulayabilir; alanındaki sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılabilir. PÇ-14 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, mesleki ve ahlakî değerlere uygun davranış kalıpları geliştirebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sosyolojinin doğuşu, gelişimi ve tarihi hakkında genel bilgileri açıklayabilir |
PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir. PÇ-7 Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanabilir. PÇ-11 Toplumsal sorumluluk bilinciyle mesleki proje ve etkinlikler planlayabilir ve uygulayabilir. PÇ-14 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, mesleki ve ahlakî değerlere uygun davranış kalıpları geliştirebilir. PÇ-15 Kazanacağı bilgi birikimi ile sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir, lisansüstü eğitimin gereklerini yerine getirebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Sosyolojik bakış, düşünce ve değerlendirme yapabilir |
PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir. PÇ-5 Ulusal ve evrensel değerlere sahip olarak milli kültür ile uluslar arası kültür ve medeniyetler arasında ilişki kurabilir, kültürel mirasa sahip çıkabilir. PÇ-6 Toplumların gelişim özelliklerini ve farklılıklarını kavrayarak toplumların tarihi geçmişi ile şu andaki durumu arasında ilişki kurabilir. PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme ve kalite yönetim süreçlerini öğrenebilir ve uygulayabilir; alanındaki sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılabilir. PÇ-11 Toplumsal sorumluluk bilinciyle mesleki proje ve etkinlikler planlayabilir ve uygulayabilir. PÇ-13 Bilişim teknolojilerini kullanabilir ve takip edebilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sosyoloji hakkında genel bilgiler verilecek, Sosyolojinin doğuşu, gelişimi, tarihçesi ve sosyolojinin öncüleri tanıtılacaktır. Sosyolojinin tanımı, konusu, metodu, araştırma yöntem ve teknikleri ile özel sosyolojiler hakkında bilgi verilecek, komşu sosyal bilimler ile irtibatı anlatılacak, Tarih ve Sosyoloji arasındaki irtibat vurgulanacaktır. Toplum, toplumsal kurumlar, toplumsal farklılaşma, değişme, nüfus ve nüfus hareketleri-göç, kentleşme ve kent sorunları ele alınacak, sosyolojik bakış ve düşünme yetisi kazandırılacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Sosyolojinin doğuşu, gelişimi ve tarihçesi | Sözlü Anlatım |
2 | Sosyolojinin konusu ve metodu | Sözlü Anlatım |
3 | Başlıca Sosyoloji çeşitleri | Sözlü Anlatım |
4 | Toplumsallaşma ve toplumsallaşma kurumları | Sözlü Anlatım |
5 | Aile kurumu | Sözlü Anlatım |
6 | Eğitim kurumu | Sözlü Anlatım |
7 | Din kurumu | Sözlü Anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ekonomi kurumu | Sözlü Anlatım |
10 | Siyasal kurumlar | Sözlü Anlatım |
11 | Toplumsal gruplar | Sözlü Anlatım |
12 | Toplumsal değişme, farklılaşma ve küreselleşme | Sözlü Anlatım |
13 | Kültür, nüfus, nüfus hareketleri ve göç | Sözlü Anlatım |
14 | Köy hayatı ve köydeki gelişmeler, kent hayatı, kentleşme ve kent sorunları | Sözlü Anlatım |
15 | Sosyolojide kullanılan kavramlar ve nazariyeler: Cemaat, cemiyet, menfaat birlikleri, sosyal kişilik-sosyal statü, rol, liderlik, karizma ve bürokrasi | Sözlü Anlatım |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Enver ÖZKALP; Sosyolojiye Giriş | |
2 | Barlas TOLAN; Toplum Bilimlerine Giriş | |
3 | Zeki Arslantürk- M.Tayfun Amman; Sosyoloji: Kavramlar, Kurumlar, Süreçler, Teoriler; | |
4 | Joseph Fitcher; Sosyoloji Nedir? (Çev. Nilgün Çelebi), | |
5 | Veysel Bozkurt; Değişen Dünyada Sosyoloji: Temeller, Kavramlar, Kuramlar | |
6 | Sulhi Dönmezer; Sosyoloji | |
7 | İsmail Doğan; Sosyoloji - Kavramlar ve Sorunlar | |
8 | Raymond Aron: (Çev. Korkmaz Alemdar) Sosyolojik Düşüncenin Evreleri | |
9 | Kathryn Sinast Mueller- Diana Kendall; Sosyology in Our Times; Thomson Wadsworth, 2003 USA | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kaynak kitaplar, makaleler, bilgisayar, tahta, tahta kalemi |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 7 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 89 |