Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TAR233 - TARİH

Kodu: TAR233 Adı: OĞUZLARDA KÜLTÜR VE MEDENİYET Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TARİH
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NİLAY AĞIRNASLI (nilayagirnasli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Oğuz Türk boylarının kültür ve medeniyetlerini öğretmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Oğuzların kültürü hakkında bilgi verebilir PÇ-5 Ulusal ve evrensel değerlere sahip olarak milli kültür ile uluslar arası kültür ve medeniyetler arasında ilişki kurabilir, kültürel mirasa sahip çıkabilir.
PÇ-6 Toplumların gelişim özelliklerini ve farklılıklarını kavrayarak toplumların tarihi geçmişi ile şu andaki durumu arasında ilişki kurabilir.
PÇ-13 Bilişim teknolojilerini kullanabilir ve takip edebilir.
PÇ-14 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, mesleki ve ahlakî değerlere uygun davranış kalıpları geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Oğuz Medeniyetini açıklayabilir. PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-5 Ulusal ve evrensel değerlere sahip olarak milli kültür ile uluslar arası kültür ve medeniyetler arasında ilişki kurabilir, kültürel mirasa sahip çıkabilir.
PÇ-8 Kendini bir birey olarak tanımlayabilir; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanabilir, kişisel ve kurumsal iletişim ve etkileşim kurabilir.
PÇ-9 Alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir.
PÇ-12 Tarih alanının gerektirdiği yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Oğuz Kültürünü anlatabilir. PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir.
PÇ-7 Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanabilir.
PÇ-9 Alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir.
PÇ-11 Toplumsal sorumluluk bilinciyle mesleki proje ve etkinlikler planlayabilir ve uygulayabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Oğuz Türk tarihi, Oğuzların kurduğu devletler, meydana getirdikleri medeniyetler, Oğuz-Yabgu devleti ve kültürü. Selçuklular, İslamiyet sonrası Oğuzlarda kültür ve medeniyet.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Oğuz kelimesinin anlamı ve Türk Milli Kültüründe yeri. konu anlatımı
2 Türk mitolojisinde Oğuzlar. konu anlatımı
3 İslam coğrafyacılarına göre Oğuzlar ve ülkeleri. konu anlatımı
4 Oğuzlar’ın Genel Tabiatları ve Kökeni konu anlatımı
5 Oğuz-Yabgu Devleti. konu anlatımı
6 Oğuz-Yabgu Devleti’nin yıkılmasından sonra Oğuzlar. konu anlatımı
7 Değerlendirme. konu anlatımı
8 Ara Sınav
9 Oğuzlar’ın Şehirleri, X. Yüzyılda Oğuz Şehirleri. konu anlatımı
10 İslam Coğrafyacılarına göre Oğuzlar'ın tarihi ve kültürü.Oğuzlar’ın Türkmen Adını Almaları. konu anlatımı
11 Sosyal ve toplumsal yapı. konu anlatımı
12 Din ve inanışlar. konu anlatımı
13 Gelişim çağlarına göre Oğuz kültürü. konu anlatımı
14 Oğuzlara ait sözlü ve yazılı edebiyat. konu anlatımı
15 Değerlendirme. konu anlatımı
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Faruk Sümer, Oğuzlar (Türkmenler)/ Tarihleri- Boy Teşkilatı Destanları, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, 1999.
2 Sergey Grigoreviç Agacanov, Oğuzlar, 2004.
3 Ramazan Şeşen, İslam Coğrafyacılarına Göre Türlker ve Türk Ülkeleri, TTK. 2001
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Faruk Sümer, Oğuzlar (Türkmenler)/ Tarihleri- Boy Teşkilatı Destanları, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, 1999. Sergey Grigoreviç Agacanov, Oğuzlar, 2004. Şerafettin Turan, Türk Kültür Tarihi, Bilgi Yayınevi 2010 İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, Boğaziçi Yayını 1995, Bahaeddin Ögel, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, TTK 2003

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 9 18
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 9 18
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 4 12
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 4 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90