|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TARİH | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | TEKİN TUNCER (tekintuncer@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
TEKİN TUNCER, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Yakın çağlarda Türkistan tarihini tanıtmak |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Türkistan'ın jeopolitik konumu ve stratejik önemini anlatabilir |
PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir. PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir. PÇ-7 Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Rusya’nın Türkistan'a yönelik hedeflerini değerlendirebilir |
PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir. PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir. PÇ-7 Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Orta Asya’da İngiltere ile Rusya’nın rekabetini değerlendirebilir |
PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir. PÇ-7 Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Rusya'nın Türkistan'ı İşgal süreci, Rusya'nın Türkistan'da Uyguladığı asimilasyon ve coloni siyaseti | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | 1) 16. Asırdan Rus İstilasına Kadar Türkmen Tarihi ve Rus İstilasına Karşı Türkmenlerin Mukavemeti 2) 16. Asırdan Rus İstilasına Kadar Türkmen Tarihi | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
2 | Rus İstilasına Karşı Türkmenlerin Mukavemeti | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
3 | 1) Rus İstilasına Karşı Türkmenlerin Mukavemeti 2) Rus Hâkimiyetinde Türkmenler 3) Türkmenlerin Kültür Hayatı ve Yetiştirdikleri Şahsiyetler | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
4 | 1) Özbekler, Kazaklar, Kırgızlar ve Karakalpaklar 2) Rus İstilâsı Devrinde Türkistan Türkleri | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
5 | 1) Rus İstilâsı Devrinde Türkistan Türkleri 2) Kırım Harbi Sonrasında Rus İstilası ve Türkistan Türkleri 3) Rusların Hokand Hanlığı, Buhara Emirliği ve Hîve Hanlığı’nı İstilası | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
6 | 1) Çarlık Rusyası Hâkimiyeti ve Türkistan Türkleri 2) Rus İdaresine Karşı Ayaklanmalar ve Türkistan Genel Valiliği’nin Kurulması 3) Türkistan Türklerinin Manevî Hayatı ve Kültürel Uyanışı | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
7 | 1) Türkistan Türklerinin 1916’daki Millî Ayaklanması 2) Bolşevik İhtilali ve Türkistan Türkleri | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | 1) Türkistan Türklerinin Millî Kurtuluş Savaşı 2) Kazak Türklerinin Hükûmet Kurmaları | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
10 | Türklerin Son Millî Ayaklanması Basmacılık Hareketi | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
11 | 1) Türkistan’ın Cumhuriyetlere Bölünmesi ve Sovyet Rejiminde Millî Mukavemetin Devamı 2) Moskova’nın Türkleri Sovyetleştirme Çabaları | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
12 | Rusların Türkleri Dil Alanında Sovyetleştirme Çabaları | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
13 | Rusların Türkleri Kültür Alanında Sovyetleştirme Çabaları | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
14 | 1) Rusların Milliyet Duygusunu Yok Etme Çalışmaları 2) Rus Olmayan Milletlerin Tarihî Geçmişlerini Tahrif Yolu 3) Türkistan Türklerinin Kültür Hayatı ve Yetiştirdikleri Şahsiyetler | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
15 | Genel Değerlendirme | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Baymirza Hayit: Türkistan Devletlerinin Milli Mücadele Tarihi | |
2 | Mehmet Alpargu, “Türkistan Hanlıkları”, Türkler, c: VIII, ss. 557-605 | |
3 | Mehmet Saray, The Russian, British, Chinese and Ottoman rivalry in Turkestan : four studies on the history of Central Asia, Ankara: Türk Tarih Kurumu, 2003 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon Biilgisayar Haritalar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 12 | 24 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |