Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TAR361 - TARİH

Kodu: TAR361 Adı: RUS İSTİLASI VE TÜRKİSTAN Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TARİH
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TEKİN TUNCER (tekintuncer@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
TEKİN TUNCER,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Yakın çağlarda Türkistan tarihini tanıtmak

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türkistan'ın jeopolitik konumu ve stratejik önemini anlatabilir PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-7 Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Rusya’nın Türkistan'a yönelik hedeflerini değerlendirebilir PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-7 Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Orta Asya’da İngiltere ile Rusya’nın rekabetini değerlendirebilir PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-7 Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Rusya'nın Türkistan'ı İşgal süreci, Rusya'nın Türkistan'da Uyguladığı asimilasyon ve coloni siyaseti
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 1) 16. Asırdan Rus İstilasına Kadar Türkmen Tarihi ve Rus İstilasına Karşı Türkmenlerin Mukavemeti 2) 16. Asırdan Rus İstilasına Kadar Türkmen Tarihi 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
2 Rus İstilasına Karşı Türkmenlerin Mukavemeti 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
3 1) Rus İstilasına Karşı Türkmenlerin Mukavemeti 2) Rus Hâkimiyetinde Türkmenler 3) Türkmenlerin Kültür Hayatı ve Yetiştirdikleri Şahsiyetler 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
4 1) Özbekler, Kazaklar, Kırgızlar ve Karakalpaklar 2) Rus İstilâsı Devrinde Türkistan Türkleri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
5 1) Rus İstilâsı Devrinde Türkistan Türkleri 2) Kırım Harbi Sonrasında Rus İstilası ve Türkistan Türkleri 3) Rusların Hokand Hanlığı, Buhara Emirliği ve Hîve Hanlığı’nı İstilası 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
6 1) Çarlık Rusyası Hâkimiyeti ve Türkistan Türkleri 2) Rus İdaresine Karşı Ayaklanmalar ve Türkistan Genel Valiliği’nin Kurulması 3) Türkistan Türklerinin Manevî Hayatı ve Kültürel Uyanışı 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
7 1) Türkistan Türklerinin 1916’daki Millî Ayaklanması 2) Bolşevik İhtilali ve Türkistan Türkleri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
8 Ara Sınav
9 1) Türkistan Türklerinin Millî Kurtuluş Savaşı 2) Kazak Türklerinin Hükûmet Kurmaları 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
10 Türklerin Son Millî Ayaklanması Basmacılık Hareketi 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
11 1) Türkistan’ın Cumhuriyetlere Bölünmesi ve Sovyet Rejiminde Millî Mukavemetin Devamı 2) Moskova’nın Türkleri Sovyetleştirme Çabaları 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
12 Rusların Türkleri Dil Alanında Sovyetleştirme Çabaları 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
13 Rusların Türkleri Kültür Alanında Sovyetleştirme Çabaları 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
14 1) Rusların Milliyet Duygusunu Yok Etme Çalışmaları 2) Rus Olmayan Milletlerin Tarihî Geçmişlerini Tahrif Yolu 3) Türkistan Türklerinin Kültür Hayatı ve Yetiştirdikleri Şahsiyetler 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
15 Genel Değerlendirme 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Baymirza Hayit: Türkistan Devletlerinin Milli Mücadele Tarihi
2 Mehmet Alpargu, “Türkistan Hanlıkları”, Türkler, c: VIII, ss. 557-605
3 Mehmet Saray, The Russian, British, Chinese and Ottoman rivalry in Turkestan : four studies on the history of Central Asia, Ankara: Türk Tarih Kurumu, 2003
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon Biilgisayar Haritalar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 12 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 3 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90