Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TAR326 - TARİH

Kodu: TAR326 Adı: ESKİÇAĞDA YAZI ARAÇ GEREÇLERİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TARİH
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı LÜTFİ GÜRKAN GÖKÇEK (gurkangokcek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Yazının gelişim süreci ve toplumlara olan etkilerini, benzerliklerini ve farklılıklarını tanıtmak ve günümüze yansımalarını aktarmak

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Eskiçağdaki yöntem ve teknikleri açıklayabilir PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir.
PÇ-5 Ulusal ve evrensel değerlere sahip olarak milli kültür ile uluslar arası kültür ve medeniyetler arasında ilişki kurabilir, kültürel mirasa sahip çıkabilir.
PÇ-6 Toplumların gelişim özelliklerini ve farklılıklarını kavrayarak toplumların tarihi geçmişi ile şu andaki durumu arasında ilişki kurabilir.
PÇ-7 Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Eskiçağda toplumlar arasındaki etkileşimleri açıklayabilir PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Eskiçağdaki bilimsel gelişmeleri açıklayabilir PÇ-6 Toplumların gelişim özelliklerini ve farklılıklarını kavrayarak toplumların tarihi geçmişi ile şu andaki durumu arasında ilişki kurabilir.
PÇ-8 Kendini bir birey olarak tanımlayabilir; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanabilir, kişisel ve kurumsal iletişim ve etkileşim kurabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Yazının icadı ve eskiçağda kullanılan yazı malzemeleri
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Paleolitik ve Mezolitik Çağda Mağara Resimleri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap,
2 Köyden Kente Geçiş Süreci ve İlk Kentlerin Ortaya Çıkışı 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap,
3 Ubeyd ve Uruk Kültürü 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap,
4 Çivi Yazısının İcadı ve Gelişim Süreci 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap,
5 Kil Tablet 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap,
6 Sümerce ve Asurca Örnekler 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap,
7 Mısır Hiyeroglif Yazısının Keşfi ve Çözümü 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap,
8 Ara Sınav
9 Keten Bezi, Fildişi, Kemik, Hayvan Kabuk ve Organları, Taş Yazıtlar ve Tunç Levhalar 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap,
10 Papirüs, Pergament Kâğıdı 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap,
11 Eski Anadolu'da Katip 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap
12 Eski Anadolu'da Kütüphane 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap
13 Eski Anadolu'da Hiyeroglif Yazı 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap
14 Eski Mezopotamya'da Arşiv Merkezleri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap
15 Eski Persçe'nin Keşfi ve Çözümü 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Bedia Demiriş (1995), Eskiçağda Yazı Araç ve Gereçleri, Ege Yayınları, İzmir.
2 Nuray Yıldız (2000), Eskiçağda Yazı Malzemeleri ve Kitabın Oluşumu, TTK, Ankara.
3 Albert Labarre , Kitabın Tarihi, İletişim Yayınları, İstanbul.
4 Zeki Tez (2008), Kağıdın ve Matbaanın Kültürel Tarihi, Doruk Yayınları, İstanbul.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Harita

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 8 32
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 8 8
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 3 6
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 6 12
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 90