Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TAR475 - TARİH

Kodu: TAR475 Adı: MODERN ORTADOĞU TARİHİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TARİH
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı CAN EYÜP ÇEKİÇ (caneyupcekic@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Orta Doğu'da gerçekleşen güncel gelişmeleri anlama

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Orta Doğuda'ki sosyal siyasi ve ekonomik gelişmeleri tartışabilir PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-7 Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanabilir.
PÇ-9 Alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir.
PÇ-14 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, mesleki ve ahlakî değerlere uygun davranış kalıpları geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Rusya,İngiltere ve diğer Avrupalı Devletlerin İslam Devletlerini sömürgeleştirme faaliyetlerini analiz eder PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Günümüzde Orta Doğudaki gelişmelerin tarihsel nedenlerini kavrayabilir PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-7 Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanabilir.
PÇ-9 Alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir.
PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme ve kalite yönetim süreçlerini öğrenebilir ve uygulayabilir; alanındaki sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ortadoğu Tarihinin Ana Hatları , Ortadoğu’nun Etnik, Ekonomik ve Sosyal Yapısı
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Temel Kavramlar 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
2 20.YY'a Kadar İslam Dünyası 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
3 I.Dünya Savaşı ve Osmanlı İmparatorluğu'nun Yıkılışı 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
4 Arap Bağımsızlık Mücadeleleri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
5 Filistin Mandası ve İsrail Devleti'nin Kuruluşu 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
6 Nasır Döneminde Mısır ve Arap Dünyas 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
7 1948 Sonrasında İsrail ve Filistin 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
8 Ara Sınav
9 1970 ve 1980'lerde Mısır, Lübnan, Irak, Suriye 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
10 Yemen İç savaşı 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
11 İran Devrimi ve Sonrası, Petrol Çağında Arap Yarımadası 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
12 İran-Irak savaşı 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
13 Körfez Savaşı 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
14 Filistin Ayaklanmas 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
15 Körfez Savaşı'ndan Sonra Ortadoğu: Değerlendirmeler 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 William L. Cleveland, Modern Ortadoğu Tarihi, çev. Mehmet Harmancı, İstanbul, Agora Kitaplığı, 2008
2 Pappe, Ilan (2009), Ortadoğu'yu Anlamak, çev: Gül Atmaca, NTV Yayınları, İstanbul.
3 Hourani, Albert (1994), Çağdaş Arap Düşüncesi:1967 Sonrası Arap Entelektüel Tarihi Araştırmaları, çev: Latif Boyacı, Hüseyin Yılmaz, İnsan Y., İstanbul.
4 Eugene Rogan, Araplar, çev. Cem Demirkan, İstanbul: Pegasus Yay., 2017.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar harita Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 13 26
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 12 24
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 1 4
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 3 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90