Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TAR479 - TARİH

Kodu: TAR479 Adı: SİYASİ VE İKTİSADİ DÜŞÜNCELER Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TARİH
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MURAT KILIÇ (muratkilic@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Siyasi ve iktisadi düşüncenin evrelerini, çeşitli siyasi rejimlerin ve ekonomik sistemlerin hangi şartlarda nasıl ortaya çıktıkları öğretilecek. Siyasi Düşünceler Tarihi, siyasetin temel kurumlarının ortaya çıkışı ve işleyişini kuramsal düzeyde açıklayan düşüncelerin tarihidir ve bu haliyle öğrencinin asgari düzeyde de olsa siyasetin ve devletin tarihsel sürecinden haberdar edilmesi hedeflenmiştir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Günümüz siyasi sistemlerinin hangi tarihi süreçten geçerek oluştuğunu açıklayabilir PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-6 Toplumların gelişim özelliklerini ve farklılıklarını kavrayarak toplumların tarihi geçmişi ile şu andaki durumu arasında ilişki kurabilir.
PÇ-7 Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanabilir.
PÇ-9 Alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir.
PÇ-12 Tarih alanının gerektirdiği yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
PÇ-14 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, mesleki ve ahlakî değerlere uygun davranış kalıpları geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Günümüz modern ekonomik sistemlerinin hangi süreçlerden geçerek geliştiğini açıklayabilir. PÇ-9 Alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir.
PÇ-10 Yaşam boyu öğrenme ve kalite yönetim süreçlerini öğrenebilir ve uygulayabilir; alanındaki sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılabilir.
PÇ-11 Toplumsal sorumluluk bilinciyle mesleki proje ve etkinlikler planlayabilir ve uygulayabilir.
PÇ-13 Bilişim teknolojilerini kullanabilir ve takip edebilir.
PÇ-14 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, mesleki ve ahlakî değerlere uygun davranış kalıpları geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 İnsanlığın çeşitli siyasi ve ideolojik sınırlandırmalara rağmen gelişimine devam ettiğini açıklayabilir PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-5 Ulusal ve evrensel değerlere sahip olarak milli kültür ile uluslar arası kültür ve medeniyetler arasında ilişki kurabilir, kültürel mirasa sahip çıkabilir.
PÇ-7 Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanabilir.
PÇ-15 Kazanacağı bilgi birikimi ile sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir, lisansüstü eğitimin gereklerini yerine getirebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Siyasal Düşünceler Tarihi I dersinde Platon’dan başlayarak Aristoteles, Cicero, Seneca, Aquinli Thomas, İbn-i Rüşt, Dante, Machiavelli, Tomas Hobbes, Thomas More ve John Locke v.b. kadar olan siyasi ve felsefe düşünürleri sunulacak ve bu düşünürlerin fikirleri tartışılacaktır. Öğrencilerin tarihi süreç içinde siyasi düşüncenin nasıl geliştiğini ve aralarındaki farkların neler olduğunu öğrenmiş olacaklardır
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Düşünce, Siyasi ve iktisadi düşünce ve ideoloji kavramları Tartışma, Anlatma, Soru Cevap, Makale Eleştirisi
2 Aydınlanma ve Liberalizmin Kökenleri Tartışma, Anlatma, Soru Cevap, Makale Eleştirisi
3 19. ve 20. Yüzyılda Liberalizm Tartışma, Anlatma, Soru Cevap, Makale Eleştirisi
4 Fransız Devrimi ve Muhafazakar Düşüncenin Ortaya Çıkışı Tartışma, Anlatma, Soru Cevap, Makale Eleştirisi
5 19. ve 20. Yüzyılda Muhafazakarlık Tartışma, Anlatma, Soru Cevap, Makale Eleştirisi
6 Sanayi Devrimi ve Sosyalizmin Ortaya Çıkışı Tartışma, Anlatma, Soru Cevap, Makale Eleştirisi
7 Ütopik ve Bilimsel Sosyalizm Tartışma, Anlatma, Soru Cevap, Makale Eleştirisi
8 Ara Sınav
9 Sosyal Demokrasi Tartışma, Anlatma, Soru Cevap, Makale Eleştirisi
10 Milliyetçilik Kavramının Doğuşu, gelişmesi, tanımlanması Tartışma, Anlatma, Soru Cevap, Makale Eleştirisi
11 Milliyetçiliğin Temel meseleleri ve hedefleri Tartışma, Anlatma, Soru Cevap, Makale Eleştirisi
12 Faşizm Tartışma, Anlatma, Soru Cevap, Makale Eleştirisi
13 Anarşizm Tartışma, Anlatma, Soru Cevap, Makale Eleştirisi
14 Fundamentalizm Tartışma, Anlatma, Soru Cevap, Makale Eleştirisi
15 Genel Değerlendirme Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Mete Tunçay, Batı’da Siyasal Düşünceler Tarihi, İstanbul: Bilgi Üniv
2 Metin İşçi, Siyasi Düşünceler Tarihi Der Yayınları
3 Andrew Heywood, Siyasi İdeolojiler, Lİberte Yayınları, İstanbul 2013.
4 Birsen Örs, Modern Sİyasal İdeolojiler.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Course book and projection equipment

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 10 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 10 20
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90