Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TAR481 - TARİH

Kodu: TAR481 Adı: ORHUN ABİDELERİ VE ORHUN ALFABESİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TARİH
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı LÜTFİ GÜRKAN GÖKÇEK (gurkangokcek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Köktürk dönemi metinlerinden hareketle, Orhun Türkçesinin ses şekil ve cümle özelliklerini öğretmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Göktürk alfabesini okuyabilir PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-5 Ulusal ve evrensel değerlere sahip olarak milli kültür ile uluslar arası kültür ve medeniyetler arasında ilişki kurabilir, kültürel mirasa sahip çıkabilir.
PÇ-9 Alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Orhun abidelerinin nasıl yazıldığını açıklayabilir PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-12 Tarih alanının gerektirdiği yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Orhun Abidelerinin Türk Tarihi acısından önemini açıklayabilir PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir.
PÇ-5 Ulusal ve evrensel değerlere sahip olarak milli kültür ile uluslar arası kültür ve medeniyetler arasında ilişki kurabilir, kültürel mirasa sahip çıkabilir.
PÇ-6 Toplumların gelişim özelliklerini ve farklılıklarını kavrayarak toplumların tarihi geçmişi ile şu andaki durumu arasında ilişki kurabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Köktürk dönemi hakkında tarihi bilgiler. Eski Türkçenin teşekkülü, gelişimi ve Tarihi Türk lehçeleri arasındaki yeri. Orhun Türkçesini temsil eden eserler. Bu eserler üzerinde yapılan çalışmalar. Devrin eserlerinden seçilmiş metinlerden hareketle Orhun Türkçesinin ses, şekil ve cümle özelliklerinin incelenmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Orhun Dönemi hakkında genel bilgiler. konu anlatımı
2 Orhun Türkçesiyle yazılmış eserler. konu anlatımı
3 Orhun Türkçesiyle yazılmış eserler üzerinde yapılan çalışmalar. konu anlatımı
4 Seçilmiş orijinal metinler üzerinde okuma ve transkripsiyon çalışmaları. konu anlatımı
5 Metin üzerinde okuma, transkripsiyon ve çeviri çalışmaları. konu anlatımı
6 Metin üzerinde okuma, transkripsiyon ve çeviri, fonolojik tahlil çalışmaları. konu anlatımı
7 Transkripsiyon, çeviri ve değerlendirme konu anlatımı
8 Ara Sınav
9 Metin üzerinde okuma, transkripsiyon ve çeviri, fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları. konu anlatımı
10 Metin üzerinde okuma, transkripsiyon ve çeviri, fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları. konu anlatımı
11 Metin üzerinde okuma, transkripsiyon ve çeviri, fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları. konu anlatımı
12 Metin üzerinde okuma, transkripsiyon ve çeviri, fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları. konu anlatımı
13 Metinden hareketle Orhun Türkçesinin genel gramer özellikleri. konu anlatımı
14 Gramer konu anlatımı
15 Değerlendirme konu anlatımı
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ergin, M., Orhun Abideleri, Ankara-1982
2 Tekin, T., Orhun Yazıtları, Ankara-1988
3 Ergin, Muharrem, Osmanlı Türkçesi Grameri, İstanbul-1997.
4 Orkun, H.N., Eski Türk Yazıtları, TDK, Ankara, 1987.
5 Gülsenin Gürer ve M. Mahir Tulum (2010), Orhun ve Uygur Türkçesi, Eskişehir: Anadolu Üniv. Yay., 263s.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ergin, M., Orhun Abideleri, Ankara-1982 sil Tekin, T., Orhun Yazıtları, Ankara-1988 sil Ergin, Muharrem, Osmanlı Türkçesi Grameri, İstanbul-1997. sil Orkun, H.N., Eski Türk Yazıtları, TDK, Ankara, 1987.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 10 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 12 24
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90