|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TARİH | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | LÜTFİ GÜRKAN GÖKÇEK (gurkangokcek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Köktürk dönemi metinlerinden hareketle, Orhun Türkçesinin ses şekil ve cümle özelliklerini öğretmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Göktürk alfabesini okuyabilir |
PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir. PÇ-5 Ulusal ve evrensel değerlere sahip olarak milli kültür ile uluslar arası kültür ve medeniyetler arasında ilişki kurabilir, kültürel mirasa sahip çıkabilir. PÇ-9 Alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Orhun abidelerinin nasıl yazıldığını açıklayabilir |
PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir. PÇ-12 Tarih alanının gerektirdiği yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Orhun Abidelerinin Türk Tarihi acısından önemini açıklayabilir |
PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir. PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir. PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir. PÇ-5 Ulusal ve evrensel değerlere sahip olarak milli kültür ile uluslar arası kültür ve medeniyetler arasında ilişki kurabilir, kültürel mirasa sahip çıkabilir. PÇ-6 Toplumların gelişim özelliklerini ve farklılıklarını kavrayarak toplumların tarihi geçmişi ile şu andaki durumu arasında ilişki kurabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Köktürk dönemi hakkında tarihi bilgiler. Eski Türkçenin teşekkülü, gelişimi ve Tarihi Türk lehçeleri arasındaki yeri. Orhun Türkçesini temsil eden eserler. Bu eserler üzerinde yapılan çalışmalar. Devrin eserlerinden seçilmiş metinlerden hareketle Orhun Türkçesinin ses, şekil ve cümle özelliklerinin incelenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Orhun Dönemi hakkında genel bilgiler. | konu anlatımı |
2 | Orhun Türkçesiyle yazılmış eserler. | konu anlatımı |
3 | Orhun Türkçesiyle yazılmış eserler üzerinde yapılan çalışmalar. | konu anlatımı |
4 | Seçilmiş orijinal metinler üzerinde okuma ve transkripsiyon çalışmaları. | konu anlatımı |
5 | Metin üzerinde okuma, transkripsiyon ve çeviri çalışmaları. | konu anlatımı |
6 | Metin üzerinde okuma, transkripsiyon ve çeviri, fonolojik tahlil çalışmaları. | konu anlatımı |
7 | Transkripsiyon, çeviri ve değerlendirme | konu anlatımı |
8 | Ara Sınav | |
9 | Metin üzerinde okuma, transkripsiyon ve çeviri, fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları. | konu anlatımı |
10 | Metin üzerinde okuma, transkripsiyon ve çeviri, fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları. | konu anlatımı |
11 | Metin üzerinde okuma, transkripsiyon ve çeviri, fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları. | konu anlatımı |
12 | Metin üzerinde okuma, transkripsiyon ve çeviri, fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları. | konu anlatımı |
13 | Metinden hareketle Orhun Türkçesinin genel gramer özellikleri. | konu anlatımı |
14 | Gramer | konu anlatımı |
15 | Değerlendirme | konu anlatımı |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ergin, M., Orhun Abideleri, Ankara-1982 | |
2 | Tekin, T., Orhun Yazıtları, Ankara-1988 | |
3 | Ergin, Muharrem, Osmanlı Türkçesi Grameri, İstanbul-1997. | |
4 | Orkun, H.N., Eski Türk Yazıtları, TDK, Ankara, 1987. | |
5 | Gülsenin Gürer ve M. Mahir Tulum (2010), Orhun ve Uygur Türkçesi, Eskişehir: Anadolu Üniv. Yay., 263s. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ergin, M., Orhun Abideleri, Ankara-1982 sil Tekin, T., Orhun Yazıtları, Ankara-1988 sil Ergin, Muharrem, Osmanlı Türkçesi Grameri, İstanbul-1997. sil Orkun, H.N., Eski Türk Yazıtları, TDK, Ankara, 1987. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 10 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 12 | 24 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |