Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TAR474 - TARİH

Kodu: TAR474 Adı: CUMHURİYET DÖNEMİ DEMOKRASİ TARİHİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TARİH
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ALİ ÇAKIRBAŞ (acakirbas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk devletleri toplumunda demokratik ilkeleri öğretmek

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Demokrasi Kavramını açıklayabilir PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-5 Ulusal ve evrensel değerlere sahip olarak milli kültür ile uluslar arası kültür ve medeniyetler arasında ilişki kurabilir, kültürel mirasa sahip çıkabilir.
PÇ-8 Kendini bir birey olarak tanımlayabilir; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanabilir, kişisel ve kurumsal iletişim ve etkileşim kurabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Toplumların Demokrasi Anlayışlarını anlatabilir. PÇ-11 Toplumsal sorumluluk bilinciyle mesleki proje ve etkinlikler planlayabilir ve uygulayabilir.
PÇ-13 Bilişim teknolojilerini kullanabilir ve takip edebilir.
PÇ-14 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, mesleki ve ahlakî değerlere uygun davranış kalıpları geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Demokratik Yaşama Bilincini tartışabilir. PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-5 Ulusal ve evrensel değerlere sahip olarak milli kültür ile uluslar arası kültür ve medeniyetler arasında ilişki kurabilir, kültürel mirasa sahip çıkabilir.
PÇ-6 Toplumların gelişim özelliklerini ve farklılıklarını kavrayarak toplumların tarihi geçmişi ile şu andaki durumu arasında ilişki kurabilir.
PÇ-14 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, mesleki ve ahlakî değerlere uygun davranış kalıpları geliştirebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Demokrasi Kavramı, Demokrasinin Tarihsel Gelişimi, Osmanlı Devleti’nde XIX. Yüzyıla Kadar Siyasal İktidarın Kaynağı Ve Yürütme, Yasama Ve Yargı Güçlerinin Kullanımı. Osmanlı Devleti’nde Demokrasiye Yönelik İlk Adımlar, XIX. Yüzyılda Halkın Yönetime Katılmaya Başlaması, I. Meşrutiyet’in İlanı, Yeni Osmanlılar Hareketi Ve Siyasal İktidara Tepkiler, Kanun-I Esasi’nin Hazırlanması Ve İlanı, Meclis-İ Umumi’nin Oluşturulması Ve Yapılan Çalışmalar; İstibdat Dönemi Ve Muhalefetin Örgütlenmesi, II. Meşrutiyet’in İlanı, Seçimler Cumhuriyet Dönemi Demokratikleşme Süreci, Kesintiler, Anayasal Çalışmalar
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Demokrasi Kavramı ve Demokrasinin Tarihsel Gelişimi Teorik, Uygulama ve Uygulama, gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
2 Osmanlı Devleti’nde Demokrasiye Yönelik İlk Adımlar Teorik, Uygulama ve Uygulama, gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
3 XIX ve XX. yüzyılda Halkın Yönetime Katılmaya Başlaması Teorik, Uygulama ve Uygulama, gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
4 Yeni Osmanlılar Hareketi, Kanun-I Esasi (I.ve II. Meşrutiyet) Teorik, Uygulama ve Uygulama, gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
5 Millî Mücadele Dönemi’nde İdari Yapı ve Demokratik İlkeler Teorik, Uygulama ve Uygulama, gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
6 Cumhuriyet Dönemi ve TBMM I Teorik, Uygulama ve Uygulama, gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
7 Cumhuriyet Dönemi ve TBMM II Teorik, Uygulama ve Uygulama, gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
8 Ara Sınav
9 Atatürk Dönemi Demokratik Hayat I Teorik, Uygulama ve Uygulama, gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
10 Atatürk Dönemi Demokratik Hayat II Teorik, Uygulama ve Uygulama, gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
11 İ.İnönü Dönemi Demokratik Hayat Teorik, Uygulama ve Uygulama, gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
12 DP Dönemi Teorik, Uygulama ve Uygulama, gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
13 Cumhuriyet Dönemi Demokratikleşme Süreci, Kesintiler, Anayasal Çalışmalar Teorik, Uygulama ve Uygulama, gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
14 AP, ANAP, 28 Şubat ve AKP Dönemi Teorik, Uygulama ve Uygulama, gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
15 Demokratik Süreç Değerlendirme Teorik, Uygulama ve Uygulama, gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kemal Karpat, Türk Demokrasi Tarihi
2 Tevfik Çavdar, Türkiye’nin Demokrasi Tarihi
3 Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı ve projeksiyon malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 11 22
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 7 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 4 12
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 4 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90