|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ŞEFİKA DİLEK GÜVEN (sdguven@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ŞEFİKA DİLEK GÜVEN, HÜRMÜS KUZGUN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | haftada 12 saat uygulama | ||||
Dersin Amacı | |||||
Hasta bakımı ile ilgili temel kavramları, ilke ve uygulamaları öğretmek, evde ve sağlık kurumlarında sağlıklı ve hasta bireye bakım verebilecek gerekli bilgi ve beceriyi kazanmasını sağlamak |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ ve sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını açıklayabilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Hemşirelikle ilgili temel kavramlar ve teoriler, mevcut teorilerin tarihsel gelişimi ve uygulamaları ile mesleki etik ilkeleri tanımlayabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Hemşirelikle ilgili öğrendiği teorileri temel alarak mesleği ile ilgili güncel olay ve gelişmeleri takip edebilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Hemşirelikle ilgili edindiği teorik ve pratik bilgileri sağlık sektöründe kullanabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-5 | Hemşirelikle ilgili temel uygulamaları bağımsız olarak yürütebilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme. PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-6 | Sağlık eğitiminde öğretim süreçlerini ve değerlendirme yöntemlerini kullanabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-7 | Hemşirelik mesleğinin gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir |
PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | Hemşirelikle ilgili teorik ve uygulama bilgilerini kullanarak elde ettiği verileri yorumlayabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Hasta ve hemşirelik bakım sistemi, sağlık, hasta, hemşirelik kavramları, iletişim kavramı, birey ve hastane ortamı, asepsi kavramı, hareket gereksiniminin karşılanması, hijyen gereksinimi ve bu gereksinimin karşılanması, yatağa bağımlı bireyin hijyenik gereksinimi, yaşam belirtileri (nabız, vücut ısısı, solunum, kan basıncı), sıcak ve soğuk uygulamalar, ilaçlar ve uygulama yöntemleri, enjeksiyonlar, temel fizyolojik gereksinimler, beslenme gereksinimi (gavaj ve gastrostomi), boşaltım gereksinimi, lavmanlar, rektal tüp uygulaması, kolostomi, üriner boşaltım (mesane katerizasyonu), uyku ve dinlenme gereksinimi, ölüm, ölümden sonra bakım, | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Bakım kavramı, mesleki kimlik, iletişim, hemşirelik süreci ve kayıt, hasta güvenliği, benlik kavramı, hasta kabulü ve taburculuk | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon |
2 | enfeksiyon kontrolü, spritüel bakım, yaşam bulguları, sıcak ve soğuk uygulamalar, solunum sistemi uygulamaları, cinsellik kavramı | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon |
3 | hareket sistemi uygulamaları, deri bütünlüğünün sağlanması ve sürdürülmesi | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon |
4 | hijyen uygulamaları, uyku | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon |
5 | İlaç uygulamaları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon |
6 | Sıvı ve elektrolit dengesi, kan transfüzyonu | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon |
7 | Laboratuar uygulamaları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon |
8 | Ara Sınav | |
9 | Beslenme uygulamaları, Üriner sistem uygulamaları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon |
10 | Boşaltım sistemi uygulamaları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon |
11 | Hemşirelik süreci uygulamaları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon |
12 | Hemşirelik süreci uygulamaları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon |
13 | Bakım günlüğü ve reflecton uygulaması | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon |
14 | Bakım günlüğü ve reflecton uygulaması | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon |
15 | Hemşirelik Süreci örnek uygulamaları | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ay, FA. (2011). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. | |
2 | Erdemir, F. (2005). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. | |
3 | Taylor C, Lillis C, Lemore P ve ark. Fundamentals of Nursing The Art and Science of Nursing Care. 6th ed. Philadelphia: J.B. Lippincott Company, 2008 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon, bilgisayar, maketler ve hasta bakımı için gerekli malzemeler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 2 | 10 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | 1 | 2 | 15 |
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 2 | 15 | |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 1 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 18 | 14 | 252 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 14 | 56 |
c) Performans Ödevi | 8 | 1 | 8 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 390 |