Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SEMRA ve VEFA KÜÇÜK SAGLIK Y.O. / HEM102 - HEMŞİRELİK

Kodu: HEM102 Adı: HEMŞİRELİKTE TEMEL İLKE VE UYGULAMALAR Teorik+Uygulama: 6+12 AKTS: 13
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü HEMŞİRELİK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞEFİKA DİLEK GÜVEN (sdguven@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ŞEFİKA DİLEK GÜVEN, HÜRMÜS KUZGUN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj haftada 12 saat uygulama
Dersin Amacı
Hasta bakımı ile ilgili temel kavramları, ilke ve uygulamaları öğretmek, evde ve sağlık kurumlarında sağlıklı ve hasta bireye bakım verebilecek gerekli bilgi ve beceriyi kazanmasını sağlamak

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ ve sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını açıklayabilir. PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Hemşirelikle ilgili temel kavramlar ve teoriler, mevcut teorilerin tarihsel gelişimi ve uygulamaları ile mesleki etik ilkeleri tanımlayabilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Hemşirelikle ilgili öğrendiği teorileri temel alarak mesleği ile ilgili güncel olay ve gelişmeleri takip edebilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Hemşirelikle ilgili edindiği teorik ve pratik bilgileri sağlık sektöründe kullanabilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme.
PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
Laboratuvar Sınavı
DÖÇ-5 Hemşirelikle ilgili temel uygulamaları bağımsız olarak yürütebilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme.
PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme.
PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
Laboratuvar Sınavı
DÖÇ-6 Sağlık eğitiminde öğretim süreçlerini ve değerlendirme yöntemlerini kullanabilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
Laboratuvar Sınavı
DÖÇ-7 Hemşirelik mesleğinin gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Hemşirelikle ilgili teorik ve uygulama bilgilerini kullanarak elde ettiği verileri yorumlayabilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Hasta ve hemşirelik bakım sistemi, sağlık, hasta, hemşirelik kavramları, iletişim kavramı, birey ve hastane ortamı, asepsi kavramı, hareket gereksiniminin karşılanması, hijyen gereksinimi ve bu gereksinimin karşılanması, yatağa bağımlı bireyin hijyenik gereksinimi, yaşam belirtileri (nabız, vücut ısısı, solunum, kan basıncı), sıcak ve soğuk uygulamalar, ilaçlar ve uygulama yöntemleri, enjeksiyonlar, temel fizyolojik gereksinimler, beslenme gereksinimi (gavaj ve gastrostomi), boşaltım gereksinimi, lavmanlar, rektal tüp uygulaması, kolostomi, üriner boşaltım (mesane katerizasyonu), uyku ve dinlenme gereksinimi, ölüm, ölümden sonra bakım,
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bakım kavramı, mesleki kimlik, iletişim, hemşirelik süreci ve kayıt, hasta güvenliği, benlik kavramı, hasta kabulü ve taburculuk Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon
2 enfeksiyon kontrolü, spritüel bakım, yaşam bulguları, sıcak ve soğuk uygulamalar, solunum sistemi uygulamaları, cinsellik kavramı Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon
3 hareket sistemi uygulamaları, deri bütünlüğünün sağlanması ve sürdürülmesi Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon
4 hijyen uygulamaları, uyku Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon
5 İlaç uygulamaları Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon
6 Sıvı ve elektrolit dengesi, kan transfüzyonu Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon
7 Laboratuar uygulamaları Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon
8 Ara Sınav
9 Beslenme uygulamaları, Üriner sistem uygulamaları Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon
10 Boşaltım sistemi uygulamaları Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon
11 Hemşirelik süreci uygulamaları Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon
12 Hemşirelik süreci uygulamaları Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon
13 Bakım günlüğü ve reflecton uygulaması Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon
14 Bakım günlüğü ve reflecton uygulaması Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon
15 Hemşirelik Süreci örnek uygulamaları Anlatım, Soru-cevap, Tartışma, Grup tartışması, Kavram Haritası, Demonstrasyon
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ay, FA. (2011). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
2 Erdemir, F. (2005). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
3 Taylor C, Lillis C, Lemore P ve ark. Fundamentals of Nursing The Art and Science of Nursing Care. 6th ed. Philadelphia: J.B. Lippincott Company, 2008
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Projeksiyon, bilgisayar, maketler ve hasta bakımı için gerekli malzemeler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 2 10
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı 1 2 15
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 2 15
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 1 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 18 14 252
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 14 56
       c) Performans Ödevi 8 1 8
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 2 1 2
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 4 4
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 4 8
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 390