|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | GÜLDEN KÜÇÜKAKÇA (guldenkucukakca@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, yaşamı tehlikeye düşüren bir durum veya herhangi bir kazada, ilkyardım yöntemlerini kullanarak, yaralı bireylerin hayatlarını kurtarmak, sakatlığını önlemek ya da sınırlandırmak amacıyla zamanında ve yerinde alınacak önlemlere ilişkin bilgi ve beceri kazandırılmasıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İlkyardımla ilgili temel kavram ve ilkeleri tanımlayabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-2 | İlkyardımda öncelikli durumları açıklayabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-3 | İlkyardım uygulamalarını tanımlayabilir |
PÇ-8 PÇ. 8. Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenleyip karar verme süreçlerinde yer alabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-4 | İlkyardım uygulamalarını doğru bir şekilde uygulayabilir |
PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-5 | Herhangi bir yaralanma olayında veya yaşamı tehlikeye düşüren bir durum karşında olay yerini ve yaralıları değerlendirebilir |
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-6 | Herhangi bir yaralanma olayında veya yaşamı tehlikeye düşüren bir durum karşında yaralı bireylere yapacağı ilkyardım uygulamalarına karar verebilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-7 | Herhangi bir yaralanma olayında veya yaşamı tehlikeye düşüren bir durum karşında doğru ilkyardım tekniklerini kullanarak yaralı bireylere ilk müdahaleyi uygulayabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
DÖÇ-8 | Kazaların önlenmesi ve ilkyardımla ilgili konularda danışmanlık yapabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, herhangi bir kaza veya afet durumunda yaralananlara uygulanacak ilk ve doğru acil yardım yöntemlerine yönelik bilgi ve uygulamaları kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin tanıtımı Müfredatın ve kaynakların tanıtımı | Anlatma, tartışma, uygulama |
2 | lkyardımın tanımı, amaçları, ilkyardım çantasında bulunan malzemeler ve kullanımı Hastanın değerlendirilmesi Acil durumlarda hasta ve ailesiyle iletişim ve psikolojik yaklaşım | Anlatma, tartışma, uygulama |
3 | Solunum ve kalp durmasında uygulanacak ilkyardım | Anlatma, tartışma, uygulama |
4 | Kanamalar ve şokta ilkyardım | Anlatma, tartışma, uygulama |
5 | Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım | Anlatma, tartışma, uygulama |
6 | Yaralanmalarda ilk yardım | Anlatma, tartışma, uygulama |
7 | Yaralanmalarda ilk yardım | Anlatma, tartışma, uygulama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çevreden kaynaklı kazalarda ilk yardım | Anlatma, tartışma |
10 | Suyla ilgili tehlikeli durumlarda ilkyardım | Anlatma, tartışma |
11 | Zehirlenmelerde ilkyardım | Anlatma, tartışma |
12 | Yabancı cisim kaçmaları ve tıbbi tedavi gerektiren durumlarda ilk yardım | Anlatma, tartışma, uygulama |
13 | Doğal afetlerde ilk yardım | Anlatma, tartışma |
14 | İlkyardımda örgütlenme ve sivil savunma | Anlatma, tartışma, uygulama |
15 | Hasta taşınması ve triyaj | Anlatma, tartışma,uygulama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Bilir, N., Özvarış, B., & Yıldız, A. (2000). Temel lkyardım Bilgileri ve lkyardım Eğitimi Becerileri Rehberi. Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı Yayını, Ankara, 17, 16-19. | |
2 | Tabak, R. S., & SomYürek, H. İ. (2007). Hemşireler için ilkyardım ve Acil Bakım Kitabı, 1. Baskı, İstanbul, Palme Yayınları. | |
3 | Aslan, F.E., Kuğuoğlu, S., Olgun, N. (2008) Acil Bakım, Yüce Yayınları, İstanbul | |
4 | Özel,G., Özcan C. (2016). Üniversiteler, Hemşirelik Fakülteleri ve SHMYO'ları için İlk Yardım, 1. Baskı, Güneş Kitabevi, Ankara | |
5 | Erdil, F., Bayraktar, N., Şenol Çelik, S. (2009). Temel ilk yardım. 2. Baskı. Eflatun Yayınevi | |
6 | Erden, S. (2021). Sağlık Bilimlerinde İlk Yardım ve Uygulamaları. Nobel Kitapevi, 1. Baskı | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, projeksiyon cihazı, konuya ilişkin maketler, ateller, konuya ilişkin video gösterimleri, ses sistemi, kamera sistemi, ilk yardım çantası malzemeleri |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | 12 | 2 | 10 |
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 15 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 12 | 12 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 12 | 12 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 1 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |