Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TAR565 - TARİH (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TAR565 Adı: ANADOLU’DA DİN VE DÜŞÜNCE TARİHİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TARİH (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KUBİLAY ATİK (kubilay@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
İslami dönem Anadolusu’nda(Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı) din ve düşünce hayatının tarihi seyrinin ve din ve düşünce hayatının medrese, tasavvuf, tekke, tarikatlarla ilişkilerini öğretmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 dönemin olaylarını açıklayabilir. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, yorumlar, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-13 Bu programdan edindiği donanımla doktora programını sürdürebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Dönemi eleştirel bir şekilde analiz edebilir. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, yorumlar, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-13 Bu programdan edindiği donanımla doktora programını sürdürebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 farklı metodlar geliştirebilir. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, yorumlar, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-13 Bu programdan edindiği donanımla doktora programını sürdürebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Anadolu Selçuklu ve Osmanlı dönemi Anadolusu’nda din ve düşünce hareketleri
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders müfredatı ve kaynaklarının tanıtımı 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
2 Anadolu düşünce hayatı’nın doğuşu ve ilk düşünürler 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
3 Anadolu Selçuklu Devleti’nde din ve düşünce hayatının oluşumu 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
4 Anadolu Selçuklu dönemi din ve düşünce adamları 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
5 Anadolu’da derviş ve tarikat zümreleri ve bunlarla ilgili kaynak eserler 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
6 Mevlana ve Etkileri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
7 Hacı Bektaş-ı Veli ve Etkileri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
8 Ara Sınav
9 Baba İshak, Babailer İsyanı ve Etkileri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
10 Osmanlı’da din ve düşünce hayatının oluşumu 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
11 Kalenderiler 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
12 Osmanlı toplumunda zendeka ve ilhad hareketleri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
13 Simavna Kadısıoğlu Bedreddin 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
14 Kemalpaşazade 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
15 Osmanlı’da tarikatlar 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Osmanlı : Düşünce, ed. Güler Eren, c. 7, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara 1999.
2 Ahmet Yaşar Ocak, Osmanlı Toplumunda Zındıklar ve Mülhidler, Tarih Vakfı Yurt Yayınları
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, tahta, projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 10 50
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 14 70
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 192