Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TAR522 - TARİH (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TAR522 Adı: TÜRK DEMOKRASİ TARİHİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TARİH (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MURAT KILIÇ (muratkilic@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türk demokrasi tarihinin geçirdiği evrelerinin incelenmesi.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türk Demokrasisinin sosyal, ekonomik ve kültürel temellerini açıklayabilir. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, yorumlar, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-5 Çalışmalarında ulusal ve evrensel değerleri kullanabilir.
PÇ-6 Tarih alanındaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir.
PÇ-12 Demokrasi, insan hakları, bilimsel ve mesleki değerlere uygun ahlakî davranış kalıpları geliştirebilir.
PÇ-13 Bu programdan edindiği donanımla doktora programını sürdürebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türk Tarihindeki demokrasi hareketlerini açıklayabilir. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, yorumlar, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-5 Çalışmalarında ulusal ve evrensel değerleri kullanabilir.
PÇ-6 Tarih alanındaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir.
PÇ-12 Demokrasi, insan hakları, bilimsel ve mesleki değerlere uygun ahlakî davranış kalıpları geliştirebilir.
PÇ-13 Bu programdan edindiği donanımla doktora programını sürdürebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Demokrasi ve unsurlarını açıklayabilir. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, yorumlar, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-12 Demokrasi, insan hakları, bilimsel ve mesleki değerlere uygun ahlakî davranış kalıpları geliştirebilir.
PÇ-13 Bu programdan edindiği donanımla doktora programını sürdürebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Demokrasi kavramı ve demokrasi harici sistemler. Demokrasi ve Cumhuriyet. Türk Demokrasisinin sosyal, ekonomik ve kültürel temelleri. Egemenliğin paylaşılması doğrultusunda yasal çerçeveyi oluşturan dönüşümler; Sened-i İttifak ve Tanzimat Fermanı. Meclislerin kurulması ve halkın yönetime katılmaya başlaması. Osmanlı aydınının demokratik hak ve özgürlük mücadeleleri. Meşruti sisteme geçiş çalışmaları. İlk Anayasa olan Kanun-i Esasinin hazırlanması ve ilanı.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Demokrasi kavramı ve Cumhuriyet. Demokrasi harici sistemler. konu anlatımı
2 Türk Demokrasisinin sosyal, ekonomik ve kültürel temelleri. konu anlatımı
3 Demokratikleşme sürecinin hazırlayıcısı olarak Osmanlı Devletinde Reform Hareketleri.Sened-i İttifak konu anlatımı
4 Tanzimat ve Islahat Fermanı. konu anlatımı
5 Meclisler ve halkın yönetime katılması. konu anlatımı
6 Osmanlı Aydınının demokratik hak ve özgürlük mücadeleleri. konu anlatımı
7 Meşruti sisteme geçiş çalışmaları. İlk Anayasa olan Kanun-i Esasinin hazırlanması, ilanı, içeriği ve tahlili. konu anlatımı
8 Ara Sınav
9 Meşrutiyet yönetimine geçiş ve Meclis-i Mebusan’ın açılması. II. Abdülhamid’in Meclisi tatil etmesinin gerekçeleri ve tepkiler. konu anlatımı
10 Sultan II. Abdülhamid’in politikalarının temel yaklaşımları. konu anlatımı
11 Osmanlı Aydınlarının örgütlü mücadelesi: Cemiyetlerin kurulması. konu anlatımı
12 İttihat ve Terakki Hakimiyeti İttihat ve Terakki’ye karşı kurulan cemiyetler ve diğer partiler konu anlatımı
13 İttihad ve Terakki Cemiyeti’nin II. Abdülhamid yönetimine karşı giriştiği mücadele konu anlatımı
14 Hürriyet ve İtilaf Fırkası’nın doğuşu ve 1912 seçimleri. konu anlatımı
15 Bab-ı Ali baskını ve sonrası gelişmeler Mütareke dönemi siyasi partileri. konu anlatımı
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kemal Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul, 1996.
2 Tevfik Çavdar, Türkiyenin Demokrasi Tarihi 1839-1950, İstanbul, 1995.
3 Tarık Zafer Tunaya, Türkiyede Siyasal Partiler, İstanbul, 1998.
4 Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul, 1978.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
bilgisayar, projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 170