Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SEMRA ve VEFA KÜÇÜK SAGLIK Y.O. / HEM305 - HEMŞİRELİK

Kodu: HEM305 Adı: EPİDEMİYOLOJİ VE HEMŞİRELİKTE KULLANIMI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü HEMŞİRELİK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı RAHŞAN KOLUTEK (rahsan.kolutek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
RAHŞAN KOLUTEK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilerin öğrenim ve mesleki faaliyetleri esnasında; ihtiyaç duyacakları temel epidemiyolojik bilgileri öğreterek, sağlık faaliyetinin planlanması için gerekli olan hastalıkların toplumdaki dağılışı, yayılışı ve buna etki eden faktörleri belirlemek, hastalıkların kişi yer ve zaman ilgili özelliklerini öğretmek ve bu faktörler açısından inceleme becerilerini kazandırmak, hastalık kavramını farklı matematiksel ölçütlerden yararlanarak ölçülebilir bir değer haline getirmek, toplumu tehdit eden sağlık sorunlarına gerçekçi ve bilimsel bir şekilde belirlemek,toplumsal koruyucu sağlık önlemlerini geliştirme ve uygulama becerilerini edindirmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Epidemiyoloji ile ilgili kavramları tanımlayabilir PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
PÇ-10 PÇ.10. Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri inceleyebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Epidemiyolojinin kullanım alanlarını açıklayabilir PÇ-8 PÇ. 8. Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenleyip karar verme süreçlerinde yer alabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Epidemiyolojik araştırma yöntemlerini açıklayabilir PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Hastalıkların kişi, yer, zaman özelliklerini açıklayabilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Hastalıkların dağılımında insidans ve prevelansı hesaplayabilir PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Sağlık olaylarının bilimsel değerlendirme ve ölçülmesinde epidemiyolojik hız ve oranları hesaplayabilir PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Hastalıklardan korunmada primer, sekonder ve tersiyer koruyucu tedbirleri alabilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Hastalıkların nedensellik ilişkilerini açıklayabilir PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 Bulaşıcı hastalıkların epidemiyolojik özelliklerini açıklayabilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-10 Toplumu bulaşıcı hastalıklardan korumak için filyasyon, karantina, hijyen vb. önlemleri uygulayabilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme.
PÇ-5 PÇ. 5. Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olabilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Epidemiyolojinin genel ilkeleri, bu ilkeler ışığında ülkemiz için önemli sağlık sorunları ve bunlarla savaşta hemşirenin işlevleri, epidemiyolojik araştırma yöntemleri
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin Tanıtımı, Nasıl Işleneceği, Dersin Nasıl Değerlendirileceği, Derse giriş Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
2 Epidemiyolojinin Tanımı, Tarihsel Gelişimi. Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
3 Epidemiyolojik Yöntemlerin Kullanım Alanları Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
4 Epidemiyolojik Veri Kaynakları Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
5 Epidemiyolojik Araştırmaların Sınıflandırılması Tanımlayıcı Epidemiyolojik Araştırmalar Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
6 Nedensellik Kavramı Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
7 Vaka- Kontrol Araştırma Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Kesitsel Araştırma Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
10 Kohort Araştırması Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
11 Deneysel (Müdahale) Araştırma Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
12 Metodolojik Araştırma Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
13 Sürveyans Çalışması Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
14 Salgınların Epidemiyolojik İncelemesi Anlatma Yöntemi Soru-Cevap
15 Sağlık Düzeyini Belirleyen Epidemiyolojik Ölçütler Anlatma Yöntemi, Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Epidemiyoloji, Kjelstrom;O.J., Nobel Tıp Kitabevi - Epidemiyoloji ve Halk Sağlığı, Prof.Dr. ETİZ;S., AÖF Yayını -Epidemiyoloji,Prof. Dr. Sabahat Tezcan,Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı
2 1-Temel Epidemiyoloji, Sabahat Güven Tezcan, Güneş Kitabevi, ISBN:97860591605. 2017
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon, yazılı materyaller, yazı tahtası, tahta kalemi

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 6 12
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 8 16
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 6 12
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 10 20
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90