|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ZEYNEP ÜNAL (zeynepunal@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu derste istatistiği tanıtmak ve istatistiğin temel kavram ve tekniklerini öğretilmesi ve sağlık alanında istatistiksel analizlerin yapılabilmesi için gerekli yöntemlerin verilmesi amaçlanmıştır. İstatistiksel analizlerin yapılabilmesi ve yorum yapabilme gibi yetenekler kazandırılmaya çalışılır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İstatistiği ve istatistiğin sağlık alanındaki yerini ve önemini tanır. |
PÇ-3 Alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak bireysel ve ekip üyesi olarak çalışır PÇ-5 Alanında sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikler düzenler ve yönetir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | İstatistiğin temel konularını öğrenir. |
PÇ-5 Alanında sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikler düzenler ve yönetir. PÇ-6 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sosyal yaşamda olayları, bileşenlerini belirleyebilme, sorunları rakamlarla analiz edebilme, anlamlı ve yararlı bilgilere erişebilmeyi öğrenir. |
PÇ-6 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır. PÇ-8 Alanında sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü olarak paylaşır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Hipotezlerin belirlenmesini ve analiz yapmayı öğrenir. |
PÇ-6 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır. PÇ-7 Alanında öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak çözüm üretir |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
İstatistiğe Giriş: Tanım, Tarihçe ve önemi. İstatistiğin Temel Kavramları. İstatistiğin konusu ve temel kavramları olarak birim, kitle ve değişken. Değişkenin tanımı ve türleri. Değişkenlerin ölçülmesi ve uygun ölçme düzeyinin belirlenmesi. Verilerin derlenmesi, grafik ve tablolarla gösterimi. Merkezi Eğilim Ölçüleri ve Dağılım Ölçüleri. Frekans dağılımlarında ortalama, ortanca, mod ve varyans. Anket yöntemi. Olasılık. Temel dağılımlar. Örnekleme. Z ve t istatistikleri. Güven aralıkları. Hipotez testleri. İlişki katsayıları. Ki-kare analizi. Varyans analizi. Regresyon analizi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ders Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması, İstatistiğe giriş. | Anlatma yöntemi. Soru cevap. |
2 | İstatistiğin kapsamı, tanımı ve önemi. Sağlık bilimler alanında istatistik. | Anlatma yöntemi. Soru cevap. Tartışma |
3 | İstatistik verilerin grafik ve tablolarla sunulması. Merkezi Eğilim Ölçüleri | Anlatma yöntemi. Soru cevap. |
4 | Dağılım Ölçüleri: Değişim aralığı, standart sapma, varyans, standart hata Frekans dağılımlarında ortalama, ortanca, mod ve varyans | Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. |
5 | Örnekleme hakkında temel bilgiler: Kitle, örneklem ve örnekleme yöntemleri | Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. |
6 | Tanımlayıcı İstatistik: Problem Çözümü | Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi |
7 | Olasılık | Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bireysel Çalışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Güven aralıkları | Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bireysel Çalışma Yöntemi |
10 | Araştırma Aşamaları ve Araştırmada Etik | Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bireysel Çalışma Yöntemi |
11 | Hipotez Testleri | Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bireysel Çalışma Yöntemi |
12 | Ki-kare analizi | Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bireysel Çalışma Yöntemi |
13 | Varyans analizi | Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bireysel Çalışma Yöntemi |
14 | Regresyon analizi | Anlatma yöntemi. Soru cevap. Problem çözme yöntemi. Bireysel Çalışma Yöntemi |
15 | Genel değerlendirme | Soru cevap. |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Sümbüllüoğlu V. ve Sümbüllüoğlu, K. Biyoistatistik. Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık, 2010. | |
2 | İstanbul Üniversitesi Yayınları, Biyoistatistik, 2022. (04.09.2022 tarihinde http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/kok/biyoistatistik.pdf adresinden ulaşılmıştır) | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitapları, hesap makinesi |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 8 | 8 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 8 | 8 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |