|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İKTİSAT | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SERAP ÇOBAN (seraps@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Dersin amacı öğrencinin dünyanın güncel ekonomik sorunları hakkında fikir sahibi olması, dünya ekonomisindeki gelişmeleri izleyebilmesi için gerekli olan bilgi ve kavramları öğrenmesidir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dünya ekonomi dinamiklerine hakimiyet sağlar ve aralarındaki ilişkiyi yorumlayabilir |
PÇ-9 İktisadi teoriden hareketle güncel ekonomik olayları sosyolojik bir bakış açısıyla yorumlayabilme becerisine sahiptir. PÇ-11 İktisadi değişkenleri tanımlayabilme ve değişkenler arasındaki ilişkiler yorumlayabilme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Ekonomik küreselleşme dinamiklerine bilir ve yorumlama hakimiyetine sahip olur |
PÇ-14 Dünya kültürlerine açık, farklı inanç, düşünce ve yaşam biçimlerine saygılı, bilimsel düşünce çerçevesinde bilgiyi sorgulama yetkinliğine sahiptir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | küresel krizlerin neden ve sonuçlarına yorumlayabilir |
PÇ-9 İktisadi teoriden hareketle güncel ekonomik olayları sosyolojik bir bakış açısıyla yorumlayabilme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | uluslararası parasal sistemi öğrenir ve yorumlayabilir |
PÇ-9 İktisadi teoriden hareketle güncel ekonomik olayları sosyolojik bir bakış açısıyla yorumlayabilme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Güncel ekonomik sorunların kavranması bunların tarihi temellerininin bilinmesini gerektirdiği ölçüde yakın tarih içindeki iktisadi olaylara ve iktisat politikalarının gelişimine de değinilecektir. Bu ders aynı zamanda, Türkiye'nin iktisadi gelişmesinin zaman içinde izlediği çizgi ve iktisat politikalarının oluşmasına yol açan koşulların anlaşılmasına da yardım edecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dünya ekonomisinde Temel Kavramlar | Sözlü anlatım |
2 | Dünya Ekonomisini Anlamak: Klasik Ekonomi Politik, Marksist Ekonomi Politik ve Neoklasik Ekonomi Yaklaşımları | Sözlü anlatım |
3 | Sanayi Devrimi Sonrası: Dönemin Sermaye Birikim Rejimi ve Düzenleme Biçimi | Sözlü anlatım |
4 | 1929 Krizi: Keynesyen Ekonomi Politikalarının Doğuşu | Sözlü anlatım |
5 | II. Dünya Savaşı Sonrası: Bretton Woods Konferansı, IMF, Dünya Bankası ve GATT | Sözlü anlatım |
6 | Keynesyen Dönemin Krizi: Dış Borç Krizi ve Neoliberal Ekonomi Politikalarının Doğuşu | |
7 | Neoliberalizmin Yükselişi: Uluslararası Para Hareketleri, Finans Kapital | Sözlü anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Neoliberalizmin Yükselişi: İstikrar Programları, Yapısal Uyum Programları, IMF ve DB | Sözlü anlatım |
10 | Küreselleşme ve Üretim: Küresel Meta Zincirleri ve Çokuluslu Şirketler | Sözlü anlatım |
11 | Küreselleşme ve Teknoloji: Yeni Ekonomi Tartışmaları | Sözlü anlatım |
12 | Küreselleşme ve Bölgeselleşme: AB, NAFTA ve Mercosur | Sözlü anlatım |
13 | Küreselleşme ve Uluslararası İşbölümü: Kalkınma Tartışmaları | Sözlü anlatım |
14 | Küreselleşme ve Uluslararası Emek Hareketleri: Yoksulluk Tartışmaları | Sözlü anlatım |
15 | Küreselleşmenin ve Neoliberalizmin Tıkanışı: Kriz Tartışmaları | Sözlü anlatım |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Toussaint, E. (1999) Ya Paranı Ya Canını: Dünya Bankası ve IMF’nin Üçüncü Dünya Politikaları (çev. M. Barbaryan), İstanbul: | |
2 | Sönmez, S. (1998) Dünya Ekonomisinde Dönüşüm, Ankara: İmge | |
3 | Kazgan, G. (2000) Küreselleşme ve Ulus-Devlet: Yeni Ekonomik Düzen, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları | |
4 | Freeman, A. ve Kagarlitsky, B. (2009)(der.) Küreselleşmenin Krizi (çev. B. Kara-İ. Yıldız), İstanbul: Yordam | |
5 | Toussaint, E. (1999) Ya Paranı Ya Canını: Dünya Bankası ve IMF’nin Üçüncü Dünya Politikaları (çev. M. Barbaryan), İstanbul: Yazın | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Sönmez, S. (1998) Dünya Ekonomisinde Dönüşüm, Ankara: İmge Saad-Filho, A. ve Johnston, E. (2009)(der.) Neoliberalizm (çev. Ş. Başlı-T. Öncel), İstanbul: Yordam Arrighi, G. (2009) Adam Smith Pekin’de (çev. İ. Yıldız), İstanbul: Yordam Kazgan, G. (2000) Küreselleşme ve Ulus-Devlet: Yeni Ekonomik Düzen, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları Kozanoğlu, H., Gür, N. ve Özden, B. A. (2008) Neoliberalizmin Gerçek 100’ü, İstanbul: İletişim |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 7 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 121 |