|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İKTİSAT (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ŞÜKRÜ APAYDIN (sukruapaydin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
İktisadi Sistemlerin Tarihsel Süreçteki Gelişimini İncelemek. İktisadi sistemlerin bir ülkenin ekonomik organizasyonunun oluşturulmasındaki önemini ve dünyamızda uygulana gelen sistemleri kavramak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tarihte uygulanan ekonomik sistemleri bilebilir. |
PÇ-1 İktisadi konularda temel kavramlar ve ekonomik göstergeler hakkında bilgilere sahiptir. PÇ-2 Bireyler, piyasalar ve ülkeler arasındaki ekonomik ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. PÇ-3 İktisat biliminde yaşanan dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. PÇ-5 İktisada egemen olan ilkeler ışığında, iktisat politikalarının işletmeler ve bireyler bakımından etkilerini açıklayabilme becerisine sahiptir. PÇ-6 İktisat politikalarının etkilerini inceleyebilme ve uygulanan politikaları analiz edebilme becerisine sahiptir. PÇ-7 Para, Banka ve Finansal sistemin temel öğeleri ve bu öğelerin işleyişlerini yorumlama becerisine sahiptir. PÇ-9 İktisadi teoriden hareketle güncel ekonomik olayları sosyolojik bir bakış açısıyla yorumlayabilme becerisine sahiptir. PÇ-11 İktisadi değişkenleri tanımlayabilme ve değişkenler arasındaki ilişkiler yorumlayabilme becerisine sahiptir. PÇ-14 Dünya kültürlerine açık, farklı inanç, düşünce ve yaşam biçimlerine saygılı, bilimsel düşünce çerçevesinde bilgiyi sorgulama yetkinliğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Ekonomik sistemlerin ortaya çıkış ve şekillenişini kavrayabilir. |
PÇ-3 İktisat biliminde yaşanan dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. PÇ-5 İktisada egemen olan ilkeler ışığında, iktisat politikalarının işletmeler ve bireyler bakımından etkilerini açıklayabilme becerisine sahiptir. PÇ-6 İktisat politikalarının etkilerini inceleyebilme ve uygulanan politikaları analiz edebilme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Çağdaş İktisadi Sistemlerin Karşılaştırmalı Analizi Yapabilir |
PÇ-14 Dünya kültürlerine açık, farklı inanç, düşünce ve yaşam biçimlerine saygılı, bilimsel düşünce çerçevesinde bilgiyi sorgulama yetkinliğine sahiptir. PÇ-15 Farklı disiplinlerden oluşmuş takımlar içerisinde iş görebilme ve inisiyatif alabilme, önderlik edebilme yetkinliklerine sahip olur. PÇ-16 Sektör ve makroekonomi bazında ekonomiyi değerlendiren rapor hazırlama donanımına sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | İktisadi Sistemlerin Geleceği Konusundaki Tartışmaları Açıklayabilir. |
PÇ-2 Bireyler, piyasalar ve ülkeler arasındaki ekonomik ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. PÇ-3 İktisat biliminde yaşanan dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. PÇ-6 İktisat politikalarının etkilerini inceleyebilme ve uygulanan politikaları analiz edebilme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Dünya tarihinde etkin olan ekonomik sistemler ve sistemlerin geleceği | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | İktisat Öncesi İktisadi Düşünce: Doğu Düşüncesi, Eski Yunan, Roma ve Orta Çağ | Teorik |
2 | Merkantilizm ve Fizyokrasi | Teorik |
3 | Klasik Teori | Teorik |
4 | Klasik Teoriye Yöneltilen Eleştiriler: Hümanizm, Milliyetçilik ve Sosyalizm | Teorik |
5 | Heterodoks Teori: Marksizm ve Tarihçi Okul | Teorik |
6 | Neo-Klasik İktisat | Konu Anlatımı, Tartışma ve Sunum |
7 | Kurumcu Okul: Institutionalism | Teorik |
8 | Ara Sınav | |
9 | Keynesyen Devrim I | Teorik |
10 | Keynesyen Devrim II | Teorik |
11 | Paracı Teori: Moneterism | Teorik |
12 | Post- Keynesyen Teori | Teorik |
13 | Heterodoks Teori: Radikal İktisat ve Arz İktisadı | Teorik |
14 | Rasyonel Beklentiler Teorisi ve Yeni Klasik Makro Teori | Teorik |
15 | Toplumsal Seçim Teorisi ve Anayasal İktisat | Teorik |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Arif Ersoy, İktisadi Düşünceler ve Teoriler Tarihi, 3. Baskı, Nobel Yayınları, Ankara, 2008. | |
2 | Prof. Dr. Vural Fuat SAVAŞ, İktisatın Tarihi, Siyasal Kitabevi, 5. Baskı, Ankara, 2007. | |
3 | Coşkun Can Aktan, Yeni İktisat Okulları, Seçkin Yayıncılık, | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Prof. Dr. Vural Fuat SAVAŞ, İktisatın Tarihi, Siyasal Kitabevi, 5. Baskı, Ankara, 2007. Beşir HAMİTOĞULLARI, İktisadi Sistemlerin Temelleri, Risale Yayınları, İstanbul, 1988. Arif Ersoy, İktisadi Düşünceler ve Teoriler Tarihi, 3. Baskı, Nobel Yayınları, Ankara, 2008. Nalan ÖLMEZOĞULLARI, Ekonomik Sistemler ve Küreselleşen Kapitalizm, Ezgi Yay. İstanbul, 1999. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 4 | 4 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 3 | 6 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 5 | 1 | 5 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 157 |