Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 517 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA 517 Adı: AŞIK TARZI ŞİİR GELENEĞİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BAYRAM DURBİLMEZ (bdurbilmez@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Aşıklık geleneğinin tarihi gelişim seyrini ve kent folkloru içindeki değişimini anlamak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Âşık edebiyatının ortaya çıkışını, gelişimini ve yetiştirdiği temsilcileri öğrenir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Âşık edebiyatı temsilcilerine verilen adları ve bu temsilcilerin özellikleri hakkında bilgi sahibi olur PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Aşıklık geleneğinin yaratma ve icra ortamları ve günümüzdeki durumu hakkında bilgi sahibi olur PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Aşık edebiyatının ortaya çıkışı ve gelişimi, aşıklık geleneğinin gelişim süreçleri ve başlıca temsilcileri, aşık edebiyatı temsilcilerinin yetişmeleri, aşıklık geleneği içerisindeki kavramlar, aşıklık geleneğinin yaratma ve icra ortamları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Âşık edebiyatının ortaya çıkışı ve gelişimi. Anlatma Yöntemi
2 XVI. yüzyıl âşıklık geleneği ve temsilcileri. Anlatma Yöntemi
3 XVII.yüzyıl âşıklık geleneği ve temsilcileri. Anlatma Yöntemi
4 XVIII.yüzyıl âşıklık geleneği ve temsilcileri. Anlatma Yöntemi
5 XIX. yüzyıl âşıklık geleneği ve temsilcileri. Anlatma Yöntemi
6 XX. yüzyıl âşıklık geleneği ve temsilcileri. Anlatma Yöntemi
7 XVI-XX yüzyıllar içerisndeki âşıklık geleğinin münferit temsilcileri. Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Âşık edebiyatı temsilcilerine verilen adlar ve bu temsilcilerin özellikleri. Anlatma Yöntemi
10 Âşık edebiyatı temsilcilerinin yetişmeleri (Rüya görme, Mahlas alma, Saz çalma). Anlatma Yöntemi
11 Âşıklık geleneğinin yaratma ve icra ortamlarında Sözlü ortamlar. Anlatma Yöntemi
12 Kahvehaneler Anlatma Yöntemi
13 Aşık fasılları Anlatma Yöntemi
14 Yazılı Ortam Anlatma Yöntemi
15 Elektronik ortam Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Artun, Erman. Âşıklık Geleneği ve Âşık edebiyatı, Ankara, 2001.
2 Bakiler, Yavuz Bülent. Âşık Veysel, İstanbul, 1986.
3 Boratav, Pertev NAili. 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, İstanbul, 1988.
4 Çobanoğlu, Özkul. Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara, 2000.
5 Günay, Umay. Türkiye'de âşık tarzı şiir geleneği ve rüya motifi, Ankara, 1993.
6 Köprülü, M. Fuad. Saz Şairleri, Ankara, 2004.
7 Oğuz, Öcal. Türk Dünyası Halkbiliminde Yöntem sorunları, 2000.
8 Ong, Walter J., Sözlü ve Yazılı Kültür,İstanbul, 1995
9 Arat, Reşit Rahmeti (1986), Eski Türk Şiiri, Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, bilgisayar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 7 49
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 6 5 30
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 4 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 5 35
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 182