|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR (filiz.ucar@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ERKAN HİRİK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Karahanlı Türkçesinin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Karahanlı Devleti hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Türkçenin Karahanlı Dönemi hakkında bilgi verebilir. |
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-10 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Karahanlı Türkçesinin eserlerini okuyup anlayabilir. |
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. PÇ-13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Karahanlı Türkçesinin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Orta Türkçe’nin Karahanlı dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. Devrin eserleri üzerine yapılan çalışmalar hakkında bilgi edinme. Kutadgu Bilig ve Atabetü’l-Hakayık’ın tıpkı basımlarından seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon yapma, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme. Metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özelliklerini anlama. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Karahanlı dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
2 | Karahanlı dönemi eserleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
3 | Karahanlı Türkçesinin ses özellikleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
4 | Karahanlı Türkçesinin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
5 | Kutadgu Bilig metnini okunma ve anlama. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
6 | Kutadgu Bilig metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
7 | Kutadgu Bilig metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kutadgu Bilig metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
10 | Atabetü’ül Hakayık metnini okunma ve anlama. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
11 | Atabetü’ül Hakayık metnini okunma ve anlama. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
12 | Divânü Lûgati’t- Türk’ü okuma ve özellikleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
13 | Divânü Lûgati’t- Türk’ü okuma ve özellikleri hakkında bilgi edinme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
14 | Divânü Lûgati’t- Türk’teki manzum metinleri incelenme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
15 | Divânü Lûgati’t- Türk’teki manzum metinleri incelenme. | Okuma, anlama, sunum, tahlil |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Akalın, Haluk (2008). Bin yıl Önce Bin Yıl Sonra Kâşgarlı Mahmud ve Divanü Lügati’t Türk. Ankara: TDK Yay. | |
2 | Arat, Reşit Rahmeti (2006). Atabetü’l-Hakayık (Edip Ahmet B. Mahmut Yükneki). Ankara: TDK Yay. | |
3 | Arat, Reşit Rahmeti (1999). Kutadgu Bilig I (Metin). Ankara: TDK Yay. | |
4 | Ata, Aysu (2004). Türkçe İlk Kur’an Tercümesi (Rylands Nüshası) Karahanlı Türkçesi (Giriş-Metin-Notlar-Dizin). Ankara: TDK yay. | |
5 | Atalay, Besim (1999). Divanü Lügat-it Türk, I-II-III-IV cilt. Ankara: TDK Yay. | |
6 | Caferoğlu, Ahmet (1984). Türk Dili Traihi I-II. İstanbul: Enderun Kitabevi. | |
7 | Ercilasun, Ahmet Bican (2003). Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi. Ankara: Akçağ Yay. | |
8 | Hacıeminoğlu, Necmettin, (1986).Karahanlı Türkçesi Grameri,.Ankara:TDK Yay. | |
9 | Kaçalin, Mustafa S. (2002). “Kutadgu Bilig”. TDV İslâm Ansiklopedisi, 26. Cilt. İstanbul. s. 478-480. | |
10 | Nalbant, Mehmet Vefa (2008). Divânü Lügati’t Türk Grameri I. İstanbul: Bilge Oğuz Yay. | |
11 | Özaydın, Abdulkerim (2001). “Karahanlılar”. TDV İslam Ansiklopedisi, 24. Cilt, İstanbul. s. 404-412. | |
12 | Tekin, Talat (1986). “Karahanlı Dönemi Türk Şiiri”. Türk Dili, Türk Dili Özel Sayısı I (Eski Türk Şiiri), Sayı 409. Ankara. s. 81-157. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, yazı tahtası, metin, sözlük |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 7 | 7 | 49 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 5 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 14 | 1 | 14 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 8 | 1 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |