Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 553 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA 553 Adı: KARAHANLI TÜRKÇESİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR (filiz.ucar@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ERKAN HİRİK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Karahanlı Türkçesinin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Karahanlı Devleti hakkında açıklama yapabilir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türkçenin Karahanlı Dönemi hakkında bilgi verebilir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-10 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Karahanlı Türkçesinin eserlerini okuyup anlayabilir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÇ-13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Karahanlı Türkçesinin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Orta Türkçe’nin Karahanlı dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. Devrin eserleri üzerine yapılan çalışmalar hakkında bilgi edinme. Kutadgu Bilig ve Atabetü’l-Hakayık’ın tıpkı basımlarından seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon yapma, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme. Metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özelliklerini anlama.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Karahanlı dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
2 Karahanlı dönemi eserleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
3 Karahanlı Türkçesinin ses özellikleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
4 Karahanlı Türkçesinin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
5 Kutadgu Bilig metnini okunma ve anlama. Okuma, anlama, sunum, tahlil
6 Kutadgu Bilig metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
7 Kutadgu Bilig metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
8 Ara Sınav
9 Kutadgu Bilig metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
10 Atabetü’ül Hakayık metnini okunma ve anlama. Okuma, anlama, sunum, tahlil
11 Atabetü’ül Hakayık metnini okunma ve anlama. Okuma, anlama, sunum, tahlil
12 Divânü Lûgati’t- Türk’ü okuma ve özellikleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
13 Divânü Lûgati’t- Türk’ü okuma ve özellikleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
14 Divânü Lûgati’t- Türk’teki manzum metinleri incelenme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
15 Divânü Lûgati’t- Türk’teki manzum metinleri incelenme. Okuma, anlama, sunum, tahlil
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Akalın, Haluk (2008). Bin yıl Önce Bin Yıl Sonra Kâşgarlı Mahmud ve Divanü Lügati’t Türk. Ankara: TDK Yay.
2 Arat, Reşit Rahmeti (2006). Atabetü’l-Hakayık (Edip Ahmet B. Mahmut Yükneki). Ankara: TDK Yay.
3 Arat, Reşit Rahmeti (1999). Kutadgu Bilig I (Metin). Ankara: TDK Yay.
4 Ata, Aysu (2004). Türkçe İlk Kur’an Tercümesi (Rylands Nüshası) Karahanlı Türkçesi (Giriş-Metin-Notlar-Dizin). Ankara: TDK yay.
5 Atalay, Besim (1999). Divanü Lügat-it Türk, I-II-III-IV cilt. Ankara: TDK Yay.
6 Caferoğlu, Ahmet (1984). Türk Dili Traihi I-II. İstanbul: Enderun Kitabevi.
7 Ercilasun, Ahmet Bican (2003). Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi. Ankara: Akçağ Yay.
8 Hacıeminoğlu, Necmettin, (1986).Karahanlı Türkçesi Grameri,.Ankara:TDK Yay.
9 Kaçalin, Mustafa S. (2002). “Kutadgu Bilig”. TDV İslâm Ansiklopedisi, 26. Cilt. İstanbul. s. 478-480.
10 Nalbant, Mehmet Vefa (2008). Divânü Lügati’t Türk Grameri I. İstanbul: Bilge Oğuz Yay.
11 Özaydın, Abdulkerim (2001). “Karahanlılar”. TDV İslam Ansiklopedisi, 24. Cilt, İstanbul. s. 404-412.
12 Tekin, Talat (1986). “Karahanlı Dönemi Türk Şiiri”. Türk Dili, Türk Dili Özel Sayısı I (Eski Türk Şiiri), Sayı 409. Ankara. s. 81-157.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, yazı tahtası, metin, sözlük

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 7 49
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 5 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 14 1 14
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 8 1 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 5 35
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180