Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 502 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA 502 Adı: OSMANLI TÜRKÇESİ METİNLERİ II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA (serifeordek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Eski Türk Edebiyatındaki Arap harfleriyle, nesir tarzında yazılmış eserlerin aslından okunmayı ve anlamayı sağlamak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenciler transkribe edebilir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Öğrenciler kelimelerin tasriflerini yapabilir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
13. yy.dan 20. yy. kadar Anadolu sahasındaki Türk nesrinin tarihi gelişimi, nesir türleri, nesrimizin imlâ hususiyetleri, seci bahisleri işlenip, sade ve süslü nesirden örnek metinlerin okutulması. Arap harfli nesir metinlerinin Latin harflerine transkripsiyonlu olarak aktarımı ve bugünkü Türkiye Türkçesindeki anlamı.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Edebi metin tanımı, orta ve süslü nesir Takrir
2 İmla Özellikleri Örnekleme
3 Kelimelerde vokallerin yazılışı Yazma
4 Eklerde vokallerin yazılışı Yazma, örnekleme
5 İsim- Fiiller, metin Dikte, okuma
6 Zarf- Fiiller Dikte, okuma
7 Kelime Grupları Okuma
8 Ara Sınav
9 Cümle , metin Örnekleme, okuma
10 Cümle Çeşitleri Okuma
11 Cümle Tahlilleri. İnceleme
12 Nesirde Anlam Sözlük kullanma
13 Nesirde üslup, metin Yorumlama
14 Orta nesir ve üslü nesir metinleri Okuma
15 Nesir Dili Üzerine Genel Değerlendirme Değerlendirme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Mertol Tulum, Tarihi Metin Çalışmalarında Usul, Deniz Kitabevi, İstanbul, 2000.
2 İsmet Cemiloğlu, Kısas-ı Enbiya Sentaks İncelemesi, TDK Yayınları, Ankara, 1994.
3 Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, Akçağ Yayınları, Ankara 1996.
4 Mustafa Özkan, Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, Filiz Kitabevi, İstanbul,1995.
5 Mustafa Özkan, Gülistan Tercümesi, Giriş-İnceleme-Metin-Sözlük TDK Yayınları, Ankara, 1993.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, sözlük, metin

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 7 49
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 5 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 4 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 5 35
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 182