|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA (serifeordek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Türk Edebiyatında Mesnevi şeklinde yazılan eserler hakkında bilgi vermek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Öğrenci, mesnevinin tanımı, Arap, Fars ve Türk Edebiyatındaki tarihî süreci, Türk Edebiyatında yazılmış mesneviler ve bu mesnevilerin içeriklerini öğrenir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır. PÇ-13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Mesnevi Nazım şeklinin tanımı, asırlara göre mesneviler, mesnevilerde konular, bazı mesnevilerin değerlendirilmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Mesnevinin tanımı, kökeni | Konu anlatımı |
2 | Mesnevi nazım şeklinin tarihi gelişimi | Konu anlatımı, Sunum |
3 | Mesnevi nazım şeklinin tarihi gelişimi | Konu anlatımı, Sunum |
4 | Konularına göre mesneviler | Konu anlatımı, Sunum |
5 | Türkçe mesnevilerin tertip özellikleri | Konu anlatımı, Sunum |
6 | Türkçe mesnevilerin tertip özellikleri | Konu anlatımı, Sunum |
7 | XI, XIII ve XIV. yüzyılda yazılmış mesneviler ve içerikleri | Konu anlatımı, Sunum |
8 | Ara Sınav | |
9 | XV. yüzyılda yazılmış mesneviler ve içerikleri | Konu anlatımı, Sunum |
10 | XVI. yüzyılda yazılmış mesneviler ve içerikleri | Konu anlatımı, Sunum |
11 | XVI. yüzyılda yazılmış mesneviler ve içerikleri | Konu anlatımı, Sunum |
12 | XVII. yüzyılda yazılmış mesneviler ve içerikleri | Konu anlatımı, Sunum |
13 | XVIII. ve XIX. yüzyılda yazılmış mesneviler ve içerikleri | Konu anlatımı, Sunum |
14 | Mesnevi örnekleri üzerine inceleme ve değerlendirme | Konu anlatımı, Sunum |
15 | Mesnevi örnekleri üzerine inceleme ve değerlendirme | Konu anlatımı, Sunum |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ünver, İsmail, "Mesnevi", Türk Dili Dergisi, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), s. 430-563, Ankara, 1986. | |
2 | İpekten, Haluk, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul 2001. | |
3 | Yazar, Sadık, Murat Karavelioğlu, "Nazîf’in Çift Kahramanlı Aşk Hikâyesi: Melekşâh u Gülrû", Turkish Studies, Summer, 2010. | |
4 | Doğan, Muhammet Nur, Leyla ve Mecnun, (Mesnevi metni PDF), www.kulturturizm.gov.tr | |
5 | Ateş, Ahmed, “Mesnevi”, MEB İA, Cilt: 8, Eskişehir 1997 | |
6 | Çiçekler, Mustafa, “Mesnevi (Fars Edebiyatı)”, DİA, Cilt: 29, Ankara 2004 | |
7 | Kartal, Ahmet, Doğu’nun Uzun Hikȃyesi: Türk Edebiyatında Mesnevi, Doğu Kütüphanesi Yay., İstanbul 2013 | |
8 | Çelebioğlu, Âmil, Türk Mesnevi Edebiyatı, Dergah Yay., İstanbul 2018 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Sinevizyon, Yazı tahtası. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 7 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 6 | 7 | 42 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |