Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 514 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA 514 Adı: AŞIK TARZI HİKAYE GELENEĞİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BAYRAM DURBİLMEZ (bdurbilmez@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Âsık edebiyatının oluşumunda etkili olan kültürel ortamları belirlemek, bu ortamlarda yetişen ozanların gelenek içindeki yerini tespit etmek, hikayecilik geleneği inceleme metodu kazanmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Ozanlık geleneğinin Türk kültürü için önemini kavrar. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Aşıkların hikaye anlatma geleneklerinin tahlilini yapar. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Âşık edebiyatının doğuşu, gelişmesi, dönemlere göre yetiştirdiği temsilciler, meydana getirilen eserler, aşıkların hikaye anlatma teknikleri, hikayecilik gelenekleri ve bu geleneklerin temsilcileri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ozanlık geleneğinin doğuşunda mitolojik unsurlar. Anlatma Yöntemi
2 Ozan, şair, destancı terimleri. Anlatma Yöntemi, Tartışma
3 Ozandan aşığa dönüşüm. Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama
4 Destandan halk hikayesine geçiş. Anlatma Yöntemi, Makale Eleştirisi
5 Aşık edebiyatının doğuşu. Soru Cevap, Anlatma Yöntemi
6 Hikaye anlatma geleneğinin özellikleri. Soru Cevap, Anlatma Yöntemi
7 Aşık icrası. Anlatma Yöntemi, Tartışma
8 Ara Sınav
9 İcrada zaman. Anlatma Yöntemi, Tartışma
10 İcrada mekan. Anlatma Yöntemi, Tartışma
11 Hikaye anlatan belli başlı aşıklar. Anlatma Yöntemi, Kaynak Tarama
12 Tahir ile Zühre Hikayesi. Metin Tahlili
13 Şah İsmail Hikayesi. Metin Tahlili
14 Aşık Şenlik. Kaynak Tarama, Karşılaştırma
15 Behçet Mahir. Kaynak Tarama, Karşılaştırma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Boratav, Pertev Naili. Halk Hikayeleri ve Halk Hikayeciliği, Adam Yay., İstanbul, 1988
2 M. Öcal vd. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayıncılık, Ankara 2004.
3 Alptekin, Ali Berat, Halk Hikayelerinin Motif Yapısı, Akçağ Yay., Ankara 1997.
4 Yıldırım, Dursun, Türk Bitiği, Akçağ Yay., Ankara 1998
5 Çobanoğlu, Özkul, Aşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Akçağ Yay., Ankara 2000.
6 Gökyay, Orhan Şaik, Dedem Korkudun Kitabı, İstanbul 1973.
7 Nutku, Özdemir, Meddahlık ve Meddah Hikayeleri, İş Bankası Yay., Ankara 1997.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, bilgisayar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 7 49
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 5 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 4 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 5 35
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 182