Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 530 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA 530 Adı: TÜRK EDEBİYATINDA HİKAYE Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MURAT GÜR (muratgur@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Yeni Türk edebiyatındaki hikâye türünün gelişimiyle birlikte hikâye tekniklerini anlatmak ve bir hikâyenin nasıl çözümlenip yorumlanabileceğini belirlemek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Modern Türk öyküsünün tarihî gelişim evrelerini anlatır. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Öğrenci bu derste hikâye teknikleriyle türlerini tanır. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Çeşitli kuramlar ışığında öykü çözümlemesi yapar. PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÇ-10 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Modern Türk hikâyelerinden seçilen örneklerin, günümüzde edebî bir metnin yorumlanması ve değerlendirilmesinde kullanılan semiotik bir yaklaşımla incelenmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş, yöntem, yükümlülükler Değerlendirme
2 Anlatı türlerinin temel unsurları Konu anlatımı
3 Hüseyin Rahmi Gürpınar, "Ecir ve Sabır" Okuma, Çözümleme
4 Ömer Seyfettin, "Başını Vermeyen Şehit" Okuma, Çözümleme
5 Refik Halid Karay, "Şeftali Bahçeleri" Okuma, Çözümleme
6 Memduh Şevket Esendal, "Uğursuzluk" Okuma, Çözümleme
7 Sabahattin Ali, "Hasan Boğuldu" Okuma, Çözümleme
8 Ara Sınav
9 Ahmet Hamdi Tanpınar, "Adem'le Havva" Okuma, Çözümleme
10 Sait Faik Abasıyanık," Hişt, Hişt" Okuma, Çözümleme
11 Aziz Nesin, "Medeniyetin Yedek Parçası" Okuma, Çözümleme
12 Rasim Özdenören," Kuyu" Okuma, Çözümleme
13 Tahsin Yücel, "Bebekler" Okuma, Çözümleme
14 Füruzan, "Parasız Yatılı" Okuma, Çözümleme
15 Selim İleri, "Gelinlik Kız" Okuma, Çözümleme
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Cevdet Kudret, Türk Edebiyatında Hikâye ve Roman.
2 Tahir Alangu, Cumhuriyetten Sonra Hikâye ve Roman.
3 Asım Bezirci, 1950 Sonrası Hikâyeciliğimiz.
4 Y. N. Nayır-E. Ercan, Tanzimattan Günümüze Türk Öykü Antolojisi.
5 Semih Gümüş, Öykünün Bahçesi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Basılı ve çevrimiçi birincil ve ikincil kaynaklar (makale, kitap vd.), İnternet bağlantılı bilgisayar, yansıtıcı, yazı tahtası.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 3 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 5 6 30
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 6 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180