|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR (filiz.ucar@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ERKAN HİRİK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Uygur dönemi metinlerinden hareketle, Uygur Türkçesinin ses, şekil ve cümle bilgisi özelliklerinin öğretilmesi. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Uygur dönemi metinlerinden hareketle, Uygur Türkçesinin ses, şekil ve cümle bilgisi özelliklerini kavrar. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Uygur dönemine ait metinlerin, bu döneme ait olup olmadığını anlayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Uygur Türkçesinin ses ve şekil bilgisi özelliklerinin Köktürkçe ve Çağdaş Türkiye Türkçesinden ayrılan yönlerini fark eder. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Uygur dönemine ait orijinal metinleri okuyabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Uygur dönemine ait metinleri Türkiye Türkçesine aktarabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Eski Uygur Türkçesi alfabesi, bu alfabe ile yazılmış metinler üzerinde çeviri yazı, günümüz Türkçesine aktarma ve inceleme çalışmaları; Eski Uygur Türkçesinin ses, şekil ve cümle bilgisi özellikleri ile bunların metinler üzerinde incelenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Uygur dönemi hakkında genel bilgiler | anlatma yöntemi |
2 | Uygur alfabesi ve özellikleri | anlatma yöntemi, örnek uygulama çalışmaları |
3 | Uygur Türkçesiyle yazılmış eserler ve bu eserler üzerinde yapılan çalışmalar | anlatma yöntemi |
4 | Seçilmiş orijinal metinler üzerinde okuma çalışmaları | örnek okuma çalışmaları |
5 | Seçilmiş orijinal metinler üzerinde okuma ve transkripsiyon çalışmaları | örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
6 | Metin üzerinde okuma, transkripsiyon ve çeviri çalışmaları | örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
7 | Metin üzerinde okuma, transkripsiyon, çeviri ve fonolojik tahlil çalışmaları | örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
8 | Ara Sınav | |
9 | Metin üzerinde okuma, transkripsiyon, çeviri, fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları | örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
10 | Metin üzerinde okuma, transkripsiyon, çeviri, fonolojik ve morfolojik tahlil çalışmaları | örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
11 | Seminer çalışmaları | sözlü anlatım |
12 | Metinden hareketle Eski Uygur Türkçesinin genel gramer özellikleri | anlatma yöntemi, örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
13 | Metinden hareketle Eski Uygur Türkçesinin genel gramer özellikleri | anlatma yöntemi, örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
14 | Metinden hareketle Eski Uygur Türkçesinin genel gramer özellikleri | anlatma yöntemi, örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
15 | Genel değerlendirme | örnek okuma ve uygulama çalışmaları |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | J.R. Hamilton, İyi ve Kötü Prens Öyküsü, Türk Dil Kurumu Y., Ankara 1998. | |
2 | H. N. Orkun, Prens Kalyanamkara ve Papamkara Hikâyesinin Uygurcası, İstanbul, 1940. | |
3 | A. Von. Gabain, Eski Türkçenin Grameri, TDK, Ankara, 2000. | |
4 | Ceval Kaya, Altun Yaruk, TDK, Ankara, 1994. | |
5 | R. R. Arat, Eski Türk Şiiri, TTK, Ankara, 1991. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
J.R. Hamilton, İyi ve Kötü Prens Öyküsü, Türk Dil Kurumu Y., Ankara 1998 H. N. Orkun, Prens Kalyanamkara ve Papamkara Hikâyesinin Uygurcası, İstanbul, 1940. A. Von. Gabain, Eski Türkçenin Grameri, TDK, Ankara, 2000. Ceval Kaya, Altun Yaruk, TDK, Ankara, 1994. R. R. Arat, Eski Türk Şiiri, TTK, Ankara, 1991. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 14 | 56 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 3 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |