Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 550 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA 550 Adı: ÇAĞATAY TÜRKÇESİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı FİLİZ MELTEM ERDEM UÇAR (filiz.ucar@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ERKAN HİRİK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Çağatay Türkçesinin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çağatay Devleti hakkında açıklama yapabilir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türkçenin Çağatay Dönemi hakkında bilgi verebilir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Çağatay Türkçesinin eserlerini okuyup anlayabilir. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Çağatay Türkçesinin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çağatay dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. Devrin eserleri üzerine yapılan çalışmalar hakkında bilgi edinme. Lütfi Divanı, Sekkaki Divanı, Mecalisü’n-nefais, Nesayimü’l-mahabbe ve Şecere-i Terakime’nin tıpkıbasımlarından seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon yapma, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme. Metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özelliklerini anlama.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Çağatay dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme. Okuma, anlama, sunum
2 Çağatay Türkçesi dönemi eserleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum
3 Çağatay Türkçesinin ses özellikleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum
4 Çağatay Türkçesinin ses özellikleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum
5 Çağatay Türkçesinin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum
6 Çağatay Türkçesinin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum
7 Çağatay Türkçesinin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme. Okuma, anlama, sunum
8 Ara Sınav
9 Lütfi Divanı metnini okunma ve anlama. Okuma, anlama, tahlil
10 Sekkaki Divanı metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, tahlil
11 Mecalisü’n-nefais metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, tahlil
12 Nesayimü’l-mahabbe metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, tahlil
13 Nesayimü’l-mahabbe metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, tahlil
14 Şecere-i Terakime metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, tahlil
15 Şecere-i Terakime metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme. Okuma, anlama, tahlil
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Eckmann, J. (1996). Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar. (Haz. Osman F. Sertkaya). Ankara.
2 Eckmann, J. (2003). Çağatayca El Kitabı. (Çev. Günay Karaağaç). Ankara: Akçağ Yay.
3 Han, E. B., Türklerin Soy Kütüğü (Şecere-i Terakime), Tercüman 1001 Temel Eser.
4 Ölmez, Z. (1996). Ebulgazi Bahadır Han: Şecere-i Terakime (Türkmenlerin Soy kütüğü). TDAD 3, Ankara.
5 Vural Hanifi vd. (2010). Çağatay Türkçesi. Tokat: Taşhan Kitap.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, sözlük, metin

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 6 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 7 5 35
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 4 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 7 5 35
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180