|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MUSTAFA KARATAŞ (mustafakaratas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ERKAN HİRİK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Oğuz grubu Türk lehçelerinden biri olan ve Türkiye Türkçesine dil olarak yakınlığıyla bilinen Azerbaycan Türkçesinin tarihten bugüne kadarki dil geçmişini göstermek, başlıca dil özelliklerini öğretmek ve Azerbaycan sahasındaki kültür ve edebiyat alanındaki akımları, kişileri incelemektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Azerbaycan Türkçesi ile ilgili kaynak bilgisini almak |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Azerbaycandaki edebi ve kültürel faaliyetler hakkında bilgi sahibi olmak. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Modern Azerbaycan edebiyatının temsilcileri hakkında bilgi sahibi olmak. |
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-10 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Azerbaycan Türkçesi metinleri okunacak ve Azerbaycan edebiyatının kısa tarihi verilecektir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Türk lehçeleri içerisinde Azerbaycan Türkçesinin yeri ve önemi | Anlatma |
2 | Azerbaycan Türkçesinin yazı dili olarak teşekkülü | Anlatma |
3 | Azerbaycan’da kullanılan alfabeler, Azerbaycan Kiril alfabesi ve çevriyazı işaretlerinin öğrenilmesi. | Anlatma |
4 | Azerbaycan Türkçesinde fiil çekimleri | Anlatma |
5 | Azerbaycan Türkçesinde birleşik fiil çekimleri. | Anlatma |
6 | Azerbaycan Edebiyat Tarihi hakkında bir değerlendirme. | Anlatma |
7 | Haydar Babaya Selam şiiri örneğinde Azerbaycan Türkçesi dil özelliklerinin incelenmesi. | Anlatma |
8 | Ara Sınav | |
9 | XIX. yüzyıl Azerbaycan edebiyatı. | Anlatma |
10 | XX. yüzyıl Azerbaycan edebiyatı | Anlatma |
11 | Azerbaycanda modern tiyatronun gelişmesi ve ilk tiyatro yazarları. | Anlatma |
12 | Azerbaycanda modern şiir ve romanın gelişmesi. İlk şair ve yazarlar. | Anlatma |
13 | Azerbaycan edebiyatı metinlerinin incelenmesi | Anlatma |
14 | Azerbaycan edebiyatı metinlerinin incelenmesi | Anlatma |
15 | Azerbaycan edebiyatı metinlerinin incelenmesi | Anlatma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ahmet Buran-Ercan Aklaya, Çağdaş Türk Lehçeleri, Ankara 2000. | |
2 | Ferhat Zeynalov, Türk Lehçelerinin Karşılaştırmalı Dilbilgisi(Çev: Yusuf Gedikli), İstanbul 1993. | |
3 | Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatları Antolojisi, C 4, Ankara 2001. | |
4 | Dursun Yıldırım, M. Şehriyar Haydar Babaya Selam, TDK Yay., Ankara 2002. | |
5 | Ahmet Bican Ercilasun (ed.), Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay., Ankara, 2007. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 10 | 40 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 10 | 40 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 5 | 15 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 5 | 1 | 5 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |