Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA 582 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA 582 Adı: ANADOLU VE RUMELİ AĞIZLARI II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ERKAN HİRİK (erkanhirik@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ERKAN HİRİK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türkiye’de yaşamakta olan ağızların yapılarının ana hatlarıyla öğrenilmesi.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Türkiye’de yaşamakta olan ağızların yapılarının ana hatlarıyla öğrenilmesi. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÇ-9 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesinde liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve takım çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÇ-12 Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ-13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.
Yazılı Sınav
Kısa Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Anadolu ve Rumeli ağızlarının ses ve şekil özellikleri ve derlenen metinlerin incelenmesi
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ağız araştırmaları hakkında temel bilgilerin verilmesi. Anlatma Yöntemi
2 Ağız metni işaretlerinin verilmesi. Anlatma Yöntemi
3 Batı Karadeniz’den Zonguldak ve Bartın ağızlarının özelliklerinin verilmesi. Anlatma Yöntemi
4 Doğu Karadeniz'den Rize ağız özelliklerinin verilmesi. Anlatma Yöntemi
5 Orta Karadeniz'den Ordu ağız özelliklerinin verilmesi. Anlatma Yöntemi
6 Doğu Anadolu'dan Erzurum ve Kars ağızlarının özelliklerinin verilmesi. Anlatma Yöntemi
7 Güneydoğu Anadolu'dan Diyarbakır ve Şanlıurfa ağızlarının özelliklerinin verilmesi. Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 İç Anadolu'dan Nevşehir ağız özelliklerinin verilmesi. Anlatma Yöntemi
10 Ege’den Aydın, Denizli, Uşak ağızlarının özelliklerinin verilmesi Anlatma Yöntemi
11 Anadolu ağızlarının her birine ait yayımlanmış metinlerin ağız özellikleri bakımından incelenmesi. Anlatma Yöntemi
12 Rumeli ağızları çerçevesinde Edirne, Doğu Trakya, Batı Rumeli ve Kuzeydoğu Bulgaristan Türk ağızlarının özelliklerinin verilmesi. Anlatma Yöntemi
13 Rumeli ağızlarının her birine ait yayımlanmış metinlerin ağız özellikleri bakımından incelenmesi Anlatma Yöntemi
14 Bu ağızlarla Türkçenin diğer ağızlarını karşılaştırmak Anlatma Yöntemi
15 Bu ağızlarla Türkçenin diğer ağızlarını karşılaştırmak Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Gülensoy, Tuncer. Anadolu ve Rumeli Ağızları Bibliyografyası, Kültür Bak.Yay., Ank., 1981.
2 Karahan, Leylâ. Anadolu Ağızlarının Sınıflandırılması.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, cd

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 15 45
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 7 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 6 5 30
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 5 10
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180