|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | KİMYASAL TEMEL İŞLEMLER, BİYOLOJİK PROSESLER, | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SERKAN ŞAHİNKAYA (serkansahinkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Ders kapsamında atıksu arıtımında kullanılan temel proseslerin tasarımını öğretmek, dersin amacıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Arıtma için gerekli üniteleri seçebilir ve tasarlayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Atıksu arıtma tesislerini tasarlayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, PÇ-5 Çevre Mühendisliği ile ilgili modelleme programlarını ve bilişim teknolojilerini kullanma becerisi, PÇ-6 Bireysel ve takım olarak çalışabilme, sorumluluk alabilme yetkinliği, |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Atıksu arıtımı ve deşarjı konularında yasal düzenlemeleri açıklayabilir. |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve Çevre Mühendisliği ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme,
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, PÇ-3 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, PÇ-5 Çevre Mühendisliği ile ilgili modelleme programlarını ve bilişim teknolojilerini kullanma becerisi, PÇ-6 Bireysel ve takım olarak çalışabilme, sorumluluk alabilme yetkinliği, |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | İşletme problemlerini çözebilir |
PÇ-2 Çevre Bilimleri ve Çevre Teknolojisi konusundaki Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama,
PÇ-4 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Proje yönetiminin temel prensipleri, tasarım mühendisliğinde çevresel sürdürülebilirlik, mühendislik etiği ve ekonomisi, üretkenlik, çevre sağlığı ve güvenliği esaslarını dikkate alarak atıksu arıtma teknolojilerine genel bakış, atıksu debilerinin hesabı, terfi merkezi tasarımı ve pompa seçimi, mekanik arıtma ünitelerinin tasarımı: ızgaralar, kum tutucular, ön çökeltim havuzları, biyolojik arıtma ünitelerinin tasarım esasları, aktif çamur sistemleri, damlatmalı filtre sistemlerinin tasarım esasları, düşük hızlı damlatmalı filtreler, yüksek hızlı damlatmalı filtreler, biyodisk sistemleri tasarımı, oksidasyon hendeği tasarımı, arazide atıksu arıtımı, stabilizasyon havuzları tasarımı, mekanik havalandırmalı lagünler, doldur-boşalt kesikli reaktor sistemleri tasarımı: ardışık kesikli reaktörler, nitrifikasyon - denitrifikasyon sistemleri tasarımı, arıtma tesisi hidrolik profilinin çıkarılması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Atıksu mühendisliği: Genel Bir Bakış | Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi. |
2 | Evsel atıksuyun karakterizasyonu | Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi. |
3 | Debi ve nufus hesapları, Kirlilik yüklerinin hesabı. | Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi. Uzaktan Eğitim |
4 | Izgaralar ve Pompalar | Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi. Uzaktan Eğitim |
5 | Kum Tutucular | Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi. |
6 | Ön Çökeltim | Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi. |
7 | Aktif Çamura Giriş | Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Aktif Çamur | Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi. |
10 | Aktif Çamur Tasarımı | Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi. |
11 | Son Çökeltim | Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi. |
12 | Biyofilm Sistemler | Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi. |
13 | Dezenfeksiyon prosesleri | Anlatma Yöntemi ve Problem Çözme Yöntemi. |
14 | Arıtma tesisi hidroliği. | Anlatma Yöntemi, Soru - Cevap ve Problem Çözme Yöntemi. |
15 | Çözümlü Sorular | Anlatma Yöntemi, Soru - Cevap ve Problem Çözme Yöntemi. |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Şahinkaya, S (2024). Atıksu Arıtma Tesislerinin Tasarımı Ders Notları. | |
2 | Samsunlu, S. (2010). Atıksu Arıtma Yapılarının Projelendirilmesi, Birsen Yayınevi. | |
3 | Davis, M.L. (2015). Su ve Atıksu Mühendisliği, Nobel Akademik Yayıncılık. | |
4 | Metcalf & Eddy, Inc., Tchobanoglous, G., Burton, F., Stensel, H.D. (2002). Wastewater Engineering: Treatment and Reuse. McGraw Hill. | |
5 | Öztürk, İ. (2016). Atıksu Arıtma Tesislerinin İşletilmesi El Kitabı. Türkiye Belediyeler Birliği. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Projektör, Projeksiyon Perdesi, Tahta, Makaleler, Ders Kitapları/Yardımcı Kitaplar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 5 | 14 | 70 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 1 | 10 | 10 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 156 |