|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DAVUT SARITAŞ (davutsaritas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
DAVUT SARITAŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Kimyanın başlangıcına temel oluşturacak şekilde temel genel kimya kavramının verilmesi amaçlanmıştır. Genel Kimya maddelerin yapısı ve bileşimi ile ve bu yapıları bir arada tutan kuvvetler ile ilgilenir. Maddelerin kimyasal yapısını tayin etmek için fiziksel özelliklerinden de yararlanır. Ayrıca maddelerin tayini ve sınıflandırılması ile ilgilenir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Atomun yapısı, kimya kanunları ve teorilerini tanımlayabilir |
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Maddenin yapısı ve özelliklerini tanımlayabilir, fazların davranışlarını açıklayabilir |
PÇ-1 Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer. PÇ-7 Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kimyasal reaksiyonların stokiyometrisini,enerji ve ısı özelliklerini tanımlayabilir |
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer. PÇ-9 Laboratuvar deneyleri ve etkinlikleri ile ilgili bilgi ve becerileri meslek hayatında uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Kimyada kullanılan temel kavram ve birimleri, kimyada kullanılan temel matematiksel işlemleri anlayabilme |
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer. PÇ-13 Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Kimyanın sembolik dilini kavrama ve kullanım becerilerini edinme |
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Kimyanın doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur |
PÇ-2 Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. PÇ-3 Öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde Fen ve teknoloji dersi alan (Fizik, kimya, biyoloji, yer bilimleri vb.) bilgisine sahiptir. PÇ-4 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak problemleri çözer. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Anlamlı sayılar, yuvarlama kuralları, birim dönüştürülmesi. Madde: Elementler, Bileşikler, Karışımlar, Bileşiklerin adlandırılması. Mol Kavramı, izotoplar, kimyasal formüllerin belirlenmesi, Atomun Yapısı: atom modelleri, kuantum sayıları, elektron dağılımlarının yazılması, periyodik tablonun genel özellikleri. Kimyasal Reaksiyonlar: Kimyasal reaksiyonların yazılması, reaksiyonların denkleştirilmesi, çökelme, nötralizasyon ve redoks reaksiyonları, Reaksiyon Stokiometrisi: sınırlayıcı reaktifin belirlenmesi, verim hesabı. Çözeltiler; Derişim birimleri, seyreltme işlemi. Gazlar: gazların genel özellikleri, gaz kanunları. Liquids and Solids. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Anlamlı sayılar, yuvarlama kuralları, birim dönüştürülmesi | Konu anlatımı ve soru çözümü |
2 | Madde, Karışım, bileşik, element, adlandırma | Konu anlatımı |
3 | Mol Kavramı, Basit formül ve Molekül Formüllerinin Belirlenmesi, izotoplar | Konu anlatımı ve soru çözümü |
4 | Atomun Yapısı, Atom Modelleri, Atom Orbitalleri, Elektron Dağılımlarının Yazılması, Kuantum sayıları | Konu anlatımı ve soru çözümü |
5 | Peryodik tablo ve peryodik özellikler; Atom Yarıçapı, İyon Yarıçapı, İyonlaşma Enerjisi, Elektron İlgisi | Konu anlatımı |
6 | Kimyasal reaksiyon çeşitleri, Çökelme Reaksiyonları, Asit ve Baz Reaksiyonları, Redoks Reaksiyonları | Konu anlatımı ve soru çözümü |
7 | Kimyasal reaksiyonların yazılması ve denkleştirilmesi | Konu anlatımı ve soru çözümü |
8 | Ara Sınav | |
9 | Reaksiyon Stokiometrisi: Sınırlayıcı Reaktifin Belirlenmesi, Verim Hesabı | Konu anlatımı ve soru çözümü |
10 | Yanma Analizi, yanma reaksiyonları yardımı ile molekül formülü belirleme | Konu anlatımı ve soru çözümü |
11 | Çözeltiler, Derişim Birimleri: Ağırlıkca ve Hacimce %, Molarite, Molalite, ppm, mol kesri, Çözeltilerin Seyreltilmesi | Konu anlatımı ve soru çözümü |
12 | Katı ve sıvı maddelerden çözelti hazırlama, sulu çözeltide stokiyometrik hesaplamalar | Konu anlatımı ve soru çözümü |
13 | Gazların Genel Özellikleri, Maddenin Halleri, Gaz Kanunları | Konu anlatımı ve soru çözümü |
14 | Gerçek Gazlar, Sıvı ve Katı Maddeler | Konu anlatımı ve soru çözümü |
15 | Viskozite, Yüzey Gerilimi, Katı Yapıları: İyonik ve Metalik Kristaller | Konu anlatımı |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Genel Kimya: İlkeler ve Modern Uygulamalar1, R.H. Petrucci, W.S. Harwood, F.G. Herring, Çeviri Editörleri: T. Uyar, S. Aksoy, Sekizinci Baskıdan Çeviri, Palme Yayıncılık, 2000 | |
2 | Basri Atasoy (ed), (2018). Genel Kimya, Palme Yayıncılık: Ankara | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 16 | 16 |
c) Performans Ödevi | 2 | 5 | 10 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 10 | 2 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |