|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | CEM OKAN ÖZER (cemokanozer@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı temel gıda bileşenleri, gıda bileşenlerinin özellikleri ve işleme ve depolama sırasında gıda bileşenlerindeki değişiklikler ile ilgili bilgilerin kazandırılmasıdır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Gıdaların bileşimini oluşturan temel elemanları tanımlayabilir |
PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Gıda maddelerinin yapısında bulunan suyun önemini ve diğer gıda bileşenleri ile olan ilişkisini tanımlayabilir |
PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-3 Nitelikli araştırma planlama, uygulama ve sonuçları analiz etme bilgi ve becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Proteinleri ve amino asitleri tanımlayabilir |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Monosakkaritler, disakkaritler ve polisakkaritleri analiz edebilir |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Enzimatik olmayan esmerleşme reaksiyonlarını analiz edebilir |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Lipitler ve yağ asitlerini yorumlayabilir |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-7 | Gıda maddelerinin işlenmesi sırasında gıdanın temel bileşenlerinde meydana gelen değişimleri yorumlayabilir |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-8 | Gıda maddelerinin işlenmesi sırasında oluşan lezzet bileşiklerinin oluşum tepkimelerini analiz edebilir |
PÇ-1 Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahiptir. PÇ-2 Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrar. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Su ve buz, proteinler, karbonhidratlar, lipidler, vitaminler, mineral maddeler, renk maddeleri, lezzet bileşenleri ve bunların gıdalardaki işlevleri. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Su ve buzun fiziksel ve kimyasal özellikleri, gıdalarda bulunan su | Anlatım, tartışma |
| 2 | Su aktivitesi, denge nemi ve sorpsiyon izotermleri | Anlatım, tartışma |
| 3 | Lipidlerin tanımı ve sınıflandırılması, yağ asitleri, gliserin, fosfatidler, steroller | Anlatım, tartışma |
| 4 | Lipokromlar, doğal antioksidanlar, lipidlerde oluşan başlıca tepkimeler | Anlatım, tartışma |
| 5 | Karbonhidratların temel yapıları ve adlandırılmaları, monosakkaritler, monosakkaritlerin bazı özellikleri | Anlatım, tartışma |
| 6 | Disakkaritler, oligosakkaritler | Anlatım, tartışma |
| 7 | Ders tekrarı | Anlatım, tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Polisakkaritler, polisakkaritlerin bazı temel özellikleri | Anlatım, tartışma |
| 10 | Aminoasitlerin genel yapısı ve sınıflandırılması, aminoasitlerin temel özellikleri, bazı aminoasitlerin işlevi | Anlatım, tartışma |
| 11 | Proteinlerde birincil, ikincil, üçüncül ve dördüncül yapılar, protein yapısında yer alan etkileşimler ve bağlanmalar, proteinlerin sınıflandırılması | Anlatım, tartışma |
| 12 | Proteinlerin bazı fiziksel ve kimyasal özellikleri, proteinlerin işlevsel özellikleri | Anlatım, tartışma |
| 13 | Fenolik bileşikler, doğal renk maddeleri | Anlatım, tartışma |
| 14 | Gıdalarda bulunan lezzet bileşenleri | Anlatım, tartışma |
| 15 | Dersin değerlendirilmesi | Anlatım, tartışma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Saldamlı, İ. (Editör). 1998. Gıda Kimyası. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara. | |
| 2 | öğüş, F., Fadıloğlu, S. 2006. Food Chemistry. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. | |
| 3 | elefoncu, A. 1993. Besin Kimyası. Ege Üniversitesi Yayınları No: 149, İzmir | |
| 4 | Fennema, O.R. (Editör). 1996. Food Chemistry, 3rd edition. Marcel and Dekker, Inc., New York | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 5 | 10 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 8 | 16 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 8 | 32 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 118 | ||